شناسایی باندسودجوفروش سوالات امتحانی/ اصفهان نیازمندنقشه خطرپذیری
به گزارش فرصت آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، محمد حسن قائدیâها پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان به ریاست استاندار اصفهان اظهار داشت: این شورا هر ماه یکبار در استان تشکیل جلسه میâدهد و از این رو آموزش و پرورش استان مسئولیت کمیته مبارزه با مواد مخدر و آسیبâهای اجتماعی را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه معاونت تربیت بدنی و تندرستی آموزش و پرورش استان اصفهان وظیفه مراقبت در برابر آسیبââهای اجتماعی را نیز دارد، اضافه کرد: از این رو وظایف آموزش و پرورش در سه سطح دانشâآموزان، کارکنان آموزش و پرورش و اولیای دانشâآموزان برنامهâریزی و اجرایی میâشود.
اجرای طرح آموزش مهارتââهای مراقبتی به دانشâآموزان ابتدایی
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه طرح آموزش مهارتââهای مراقبتی به دانشâآموزان اول تا ششم ابتدایی ارائه میâشود، افزود: در این راستا آموزش مهارتâهای شناخت از خود، آموزش مهارتâهای ارتباط بین فردی و آموزش معاشرت در جمع اجتماعی به دانشâآموزان این پایهââهای تحصیلی ارایه میâشود.
وی ادامه داد: ارتقای مهارتâهای انتقادی، ارتقای مهارت سازگاری با شرایط، شناخت و کنترل هیجان و آشنایی با رفتارهای پرخطر نیز از دیگر آموزشâهایâ ارایه شده به دانش آموزان خواهد بود.
قائدیâها با اشاره به اینکه طرح مدرسه عاری از خطر نیز ویژه دانشâآموزان دوره متوسطه در استان اصفهان اجرایی میâشود، اضافه کرد: دراین راستا آموزش در زمینه کاهش زمینهâهای خطرپذیری دانشââآموزان، استفاده از ظرفیت همسالان در آگاه سازی دانشâآموزان، معرفی نگرشâها و رفتارهای مخاطره آمیز، مهارتâهای تصمیم گیری و ترویج پیامâهای پیشگیری در زمینه استفاده از انواع مواد مخدر، الکل، خشونت و روابط ناسالم جنسی و ... در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در دوران سال تحصیلی مدارسی تحت عنوان مدارس مراقبت آموزشâهایی در خصوص آسیبâهای اجتماعی را دنبال میâکنند، افزود: در این مدارس از ظرفیتâهای محلی و مشارکت و همیاری مردم برای پیشگیری از آسیبâهای اجتماعی استفاده میâشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر دانشâآموزان مدارس به دو گروه دانشâآموزان پرخطر و و در معرض خطر تقسیم بندی میâشوند، اضافه کرد: دانشâآموزان در معرض خطر بد سرپرست و یا بی سرپرست هستند و از این رو نیاز به مراقبت جدی دارند.
وی با بیان اینکه دانشâآموزانی که گرایش به مصرف مواد مخدر و یا دیگر آسیبâهای اجتماعی دارند در گروه دانشâآموزان پرخطر قرار میâگیرند، افزود: از این رو باید توجه داشته باشیم که آموزش پیشگیریâهای لازم در آموزش و پرورش امری ضروری است و از این رو باید به هر دو گروه دختران و پسران توجه ویژه داشته باشیم.
قائدیâها با اشاره به برگزاری جلسات آموزشی برای خانواده دانشâآموزان نیز گفت: این طرح در قالب همایش همگانی، موردی و یا درخواست از حضور و ارایه مشاوره با خانوادهâهای خاص در مدارس اجرایی میâشود.
وی ادامه داد: برای اولیای دانشâآموزان در سه بخش آموزش مهارتâهای زندگی، آموزش سبکâهای فرزند پروری و روشâهای پیشگیری اولیه از اعتیاد ارایه میâشود.
برگزاری جشنواره «دانشâآموز نوجوانی سالم است» در اصفهان
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس بررسیâهای صورت گرفته نحوه تعامل دانشâآموزان با خانواده نقش بسزایی در میزان گرایش آنها به سمت آسیبâهای اجتماعی دارد، افزود: در این راستا برگزاری جشنواره «دانشâآموز نوجوانی سالم است» در سه سطح مدارس، منطقه و استانی و در قالب رشته برگزار شده است.
وی اضافه کرد: در این جشنواره دانش آموزان در بخشââهای روزنامه دیواری، عکاسی، نقاشی، فیلم کوتاه و مقاله نویسی شرکت کردند که در بخش مقاله والدین و معلمان نیز حق شرکت در این جشنواره را داشتند.
قائدیâها در ادامه با تاکید بر اینکه پیشگیری از مواد مخدر در جامعه نیاز به عزمی ملی دارد، افزود: در این راستا باید توجه داشت که توجه به نیازهای آموزشی در مدارس و بدنه آموزش و پرورش میâتواند نقش اساسی در کاهش آسیبâهای اجتماعی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش ملی بهرهâوری فضا و تجهیزات در استان اصفهان که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: از این رو این همایش با حضور یک هزار و ۲۰۰ شرکت کننده از سراسر کشور و با ارسال ۲۰۴ و ارایه ۱۴ مقاله و برگزاری کارگاهââهای تخصصی برگزار شد.
با قاطعیت فروش سوالات هماهنگ و نهایی در مدارس استان را رد میâکنم
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فروش سوالات امتحانی در برخی مدارس اصفهان در امتحانات خرداد ماه گفت: با قاطعیت فروش سوالات هماهنگ و نهایی در مدارس استان را رد میâکنم و امکان دارد این اتفاق در خصوص امتحانات داخلی رخ داده باشد.
وی در ادامه با ارائه توضیحی در خصوص فعالیت باندی که امسال از تهران راهی استانââهای دیگر شدهâاند نیز گفت: در این راستا باید یادآور شوم که گروهی سودجو سال گذشته در هنگام برگزاری امتحانات در استان اصفهان با طراحی سربرگی در خصوص امتحانات روز آینده این سربرگ را در شبکهâهای اجتماعی قرار میâدادند و اعلام میâکردند دانش آموزان در صورت تمایل با پرداخت مبلغی میâتوانند متن سوالات را دریافت کنند.
قائدیâها افزود: در این راستا همین افراد دقایقی پس از برگزاری امتحانات تصویر برگه سوالات را در شبکهââهای اجتماعی قرار میâدادند و دانش آموزان که متوجه مشابهت سوالات موجود در برگه امتحانی با آنچه در شبکه اجتماعی قرار داده است میâشدند در مراحل بعدی به این افراد اعتماد می کرده و برای امتحانات بعدی مبلغâهایی را به حساب این افراد سودجو واریز میâکردند.
وی با بیان اینکه این افراد در استان تهران با همکاری اداره اطلاعات و دادگستری شناسایی و مورد پیگرد قضایی قرار گرفتند، اضافه کرد: از این رو این افراد در سال جاری به استانâهای دیگر از جمله اصفهان آمدهâاند و فعالیتâهایی را انجام دادهâاند.
مدیرکل آموزش و پرروش استان اصفهان ادامه داد: در این راستا باید توجه داشت که در حال حاضر با همکاری اداره اطلاعات و دادگستری استان اصفهان پیگیر این اتفاق هستیم.
شناسایی ۱۲ منطقه پرخطر استان در حوزه آسیبâپذیری
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مناطق پر خطر آموزشی سطح استان اصفهان در حوزه آموزش و پرورش کدام نقاط تلقی میâشود، ابراز داشت: تاکنون ۱۲ منطقه پرخطر در استان اصفهان شناسایی شده است که در این میان میâتوان به ۶ ناحیه آموزشی شهر اصفهان، شاهین شهر، زرین شهر، خمینی شهر، کاشان، برخوار و فلاورجان اشاره کرد.
قائدیâها با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان نیازمند نقشه خطرپذیری است، افزود: با تدوین این نقشه میâتوان نقاط بحرانی و غیر بحرانی استان اصفهان را شناسایی و برنامهâریزیâهای مناسبی را در این راستا انجام داد.
وی در خصوص ثبت نام دانش آموزان در مدارس نیز ابراز داشت: در این زمینه در حال تدوین سند تحول بنیادین هستیم و این در حالی است که قوانین ثبت نام در حال حاضر مانند املای نانوشته است و املای نانوشته نیز غلط ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه از زمان اجرای طرح ۶-۳-۳ در استان در دوره ابتدایی با کمبود یک ششم فضای آموزشی روبرو بودیم، افزود: کمبود نیروی انسانی نیز از دیگر معضلات آموزشی استان اصفهان است که در این راستا با توجه به آموزش و جابجایی نیروها در دورهâهای مختلف این نیاز را برطرف کردهâایم.
یک سوم مدارس استان تخریبی است
وی با بیان اینکه در ۱۵ آبان سال ۹۳ برای ساماندهی مدارس جلسهâای تشکیل شده است، گفت: نتایج به دست آمده از این جلسه بیانگر این بود که بیش از یک سوم مدارس استان اصفهان نیاز به تخریب و بازسازی دارد.
قائدیâها در ادامه عدم پیشâبینی فضاهای آموزشی در مسکن مهر در سطح استان اصفهان را نیز از مشکلات آموزش و پرورش استان اصفهان عنوان کرد و ابراز داشت: دراین راستا ضروری است که مسئولان به این امر توجه ویژه داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به تغییر حالت خیرین مدرسه ساز از نیمه فعال به حالت فعال، افزود: با فعالیت جهادی خیرین مدرسه ساز میâتوان نسبت به ساماندهی فضاهای آموزشی استان اصفهان امیدوار بود.