«فرصت» چگونه باید باشد؟

ارسال در سایرعناوین

matbooaatihaششمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي استان و نخستين جشنواره فرااستاني، بهانه اي شد تا پيرامون فرصت و معايب و محاسن اش با تني چند از فعالان مطبوعاتي استان گفتگو كنيم. ا

ين گفتگوها البته مدتي چندي قبل انجام شد تا در اين بازه زماني، و به مناسبت اختتاميه جشنواره ششم، منتشر شود. دوستاني كه با آنها گفتگو شده است از بهترين هاي مطبوعاتي استان اند اگرچه همه آنها نيستند. و بسيار تلاش كرديم با دوستان ديگري هم گفتگو كنيم كه ميسر نشد.

در اين گفتگوها البته نيم نگاهي هم به سايت فرصت آنلاين داشتيم و سئوالاتي از اين گراميان پرسيديم.

در اين گفتگوها، حقيقتاً در پي عيب يابي از فرصت بوديم آنهم از نگاه كساني كه از نزديك، دستي بر آتش كار رسانه اي دارند. و لذا هدف اصلي نگاه انتقادي به فرصت بود. اما اگر در اين گفتگوها، برخي دوستان نسبت به فرصت ابراز لطف كرده اند از بزرگواري شان بوده و ما هم به رسم امانت منتشر كرديم.

فرصت كه اينك وارد سال سوم انتشار خود شده است خود را عضوي از جامعه مطبوعاتي فرهيخته استان مي داند و اميدواريم بتوانيم به رسالت حرفه اي و البته محلي مان عمل كنيم. اكنون ديگر براي فرصت، دوران تأسيس طي شده و دوران تثبيت فرارسيده است و لاجرم، مجالي براي تعريف و تعارف نيست. فرصت براي طي طريق در مسير رشد و بالندگي، بايد عيوب خود را بيابد و مرتفع كند تا هر روزش بهتر از ديروز گردد. و به سان آن مغبوني نشود كه دو روزش مساوي است يا امروزش بدتر از ديروز.

از اين منظر، صميمانه استقبال مي كنيم از انتقاداتي كه دوستان مطبوعاتي و نيز همشهريان عزيز خميني شهر و مسئولان گرامي شهرستان، از فرصت مطرح سازند.

و ما منتظر اين نظرات سازنده مي مانيم.

 

فرصت دغدغه هاي شهرستاني اش را از دست ندهد

 

مهندس تورج حاجي رحيميان سردبیر روزنامه اصفهان زیبا هم در گفتگو با خبرنگار فرصت، در مقایسه میان فضای مکتوب و وب می گوید: هر کدام از اینها شرایط و مخاطب خاص خودش را دارد. در عصری که اکثر تعاملات و ارتباطات از جمله پرداخت قبوض و ثبت نام کنکور و ... الکترونیکی شده است تا آنجا که افراد با کمترین سطح سواد و امکانات مجبورند خودشان را این سمت سوق بدهند، مسلم است که رسانه ها نمی توانند از این فضا دور بمانند، اما این به آن معنا نیست که نشریه مکتوب جایگاه خودش را از دست داده باشد بلکه هنوز روی میز مدیران و سالن مطالعه دانشگاهها را نشریات مکتوب پر می کنند و بعید می دانم که تا 20-10 سال آینده کاملاً محو شوند. برای همین هم او وجود نسخه آنلاین برای یک نشریه را مثل یک کار مستحبی می داند و می گوید: راه اندازی سایت یک کار فوق برنامه است مثلاً برای کسی که از آن طرف دنیا مایل است نشریه را ببیند، این طوری نشریه جهانی می شود اما اصل کارش را نباید فراموش کند.

حاجي رحیمیان عملکرد دوهفته نامه را طی این یک ساله اخیر رو به رشد می داند و از عوامل فرصت تشکر می کند، از نظر او فرصت رسیده است به آنجا که بتواند فضای وب را هم پوشش بدهد.

سردبیر اصفهان زیبا برای پیشرفت نشریه پیشنهاد می کند علاوه بر تغییرات در صفحه بندی به دغدغه های مردم بپردازیم و هفته نامه شویم اما تلاش نکنیم که استانی و سراسری بنویسیم بلکه شهرستانی باقی بمانیم و در کنارش البته با شرکت در جشنواره ها و ارائه ویژه نامه ها حضور خودمان را در استان حفظ کنیم.

حاجي رحیمیان فرصت آنلاین را به عنوان یک کار تازه قابل قبول می داند اما احساس می کند کاربر را در نگاه اول کمی گیج می کند. از نظر او جلوه های بصری سایت باید بیشتر بشود، فایل صوتی هم داشته باشیم بد نیست، در ضمن باید حواسمان باشد محدودیت های فرصت مکتوب را اینجا رفع کنیم.

از نظر او که خود سردبیر روزنامه اصفهان زيبا است باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که اصلاً دلیل نمی شود موضعی که یک نشریه در برابر مسائل مختلف می گیرد حتماً مطابق با موضع ارگان صاحب امتیازش باشد بلکه هر مطبوعه ای می تواند به طور مستقل موضع رسمی داشته باشد و دیگر اینکه نشریه ای که وابسته به یک ارگان است باید سعی کند در عین اینکه رسالت مطبوعاتی خود را درست انجام می دهد ازایجاد درگیری هم جلوگیری کند، حاجي رحیمیان معتقد است نشریه در قبال مسؤولین دو تا وظیفه دارد: تشکر و تذکر و گاهی تذکرها باید جدی باشد و البته نه با هدف تخریب.

 

فرصت راه زیادی تا نقطه ایده آل دارد

مهندس سعید ساکت رییس اداره ارتباطات رسانه ای روابط عمومی شهرداری اصفهان و سردبیر خبرگزاری ایمنا كه عضو هیئت مدیره انجمن خبرنگاران و عکاسان ورزشی استان هم هست، در گفتگو با خبرنگار فرصت، مي گويد: علیرغم اینکه فرصت به نوعی نشریه اختصاصی شهرستان خمینی شهر تلقی می شود اما محتوای آن را کامل پیگیری می کنم. واقعیت امر این است که نشریات محلی به‌دلیل کارکردهای ویژه خود در حوزه مسائل بومی، عمده‌ترین نقش را در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی دارا هستند و در نحوه قضاوت و عکس‌العمل مردم در سطوح ملی هم از این راه و به شکل غیرمستقیم نقش‌آفرینی می‌کنند. فرصت هم علیرغم راه زیادی که تا نقطه ایده آل دارد اما در همین مسیر حرکت می کند. یکی از این نقاط روشن رویکرد این نشریه در موضوع اتفاق ناخوشایند اخیر بود که روشنگری و اطلاع رسانی جامع صورت گرفته از طریق فرصت باعث شد راه بر بسیاری از سوء استفاده ها بسته شود. این همان نقش آفرینی است که باید در یک نشریه بومی وجود داشته باشد.

او در پاسخ به اين سئوال كه فضاي وب نسبت به نشريات چاپي چه مزيت هایی دارد؟ مي گويد: رسانه‌هاي الکترونیک  قادرند در هر لحظه از شبانه روز در دسترس مخاطبان باشند، ديگر نيازي به باز بودن كيوسك مطبوعاتي نبوده و پاسخ منفي براي دريافت يك نسخه از روزنامه معني نخواهد داشت. حتي دسترسي به مطالب آرشيوي يك رسانه نيز به راحتي امكان پذير است به‌خصوص اگر وب سايت يك نشريه آنلاين مجهز به يك موتور جست‌وجوي قدرتمند داخلي يا سيستم آرشيو قوي باشد به سرعت مي‌توان به مطالب قبلي نشريه دسترسي پيدا كرد.

او درباره فرصت آنلاين هم، اينكه يك رسانه مكتوب، نسخه آنلاين داشته باشد را يك الزام مي داند و نه يك انتخاب و مي افزايد: سرعت تحولات در دنیا به حدی زیاد است که مخاطب حاضر نیست برای دریافت اطلاعات و خبرها به اندازه دوره انتشار یک نشریه مکتوب حتی اگر چند ساعت بیشتر طول نکشد صبر کند. اینکه می بینید اکثر وقایع مهم خبری جهان به صورت زنده بر روی شبکه های تلویزیونی یا سایت های خبری پخش می شود به همین دلیل است. این یک واقعیت است که در حال حاضر عمده تأمین کننده اخبار نیز خبرگزاری ها، سایت ها و وبلاگ های خبری و روزنامه های آنلاین می باشند. پیش بینی شده که در ۵ سال آینده بین 40 تا 50 درصد مردم از روزنامه های آنلاین استفاده خواهد کرد. با این توصیف بسیاری از رسانه های مکتوب به سمت نسخه آنلاین حرکت کرده اند و در اکثر کشورها تقریباً تمامی رسانه های مکتوب یک نسخه آنلاین نیز منتشر می کنند اما در کشور ما تنها سه یا چهار روزنامه نسخه آنلاین دارند.

سردبير خبرگزاري ايمنا، درباره فرصت آنلاين مي گويد: در طراحی سايت فرصت به هنوز از همه ظرفیت ها استفاده نشده است. به نظر من کاربر باید بتواند در یک صفحه حجم قابل توجهی از تیترها و محتوای برتری که در پوسته های داخلی سایت وجود دارد را ببیند و بر اساس آن تصمیم گیری کند که کدام محتوا را بخواند. کاربر نباید در سایت دنبال محتوا بگردد به نظر من در فرصت باید کمی بیشتر به این موضوع توجه شود خصوصا در صفحه اول این امکان وجود دارد که محتوای بیشتری با رعایت اصول گرافیکی به نمایش در آید ضمن اینکه از ایجاد زیربخش های کاذب یا فیلدها و تب های غیر کارآمد یا غیر فعال باید جلوگیری شود.

ساكت مي افزايد: در مورد ميزان لغات به کار رفته در صفحات وب محدوديت وجود دارد قاعدتا کاربر پس از مطالعه 300 الي 400 لغت تمرکز خود را از دست داده و پس از خواندن 600 الي 800 لغت به طور کلي از مطالعه مطلب روي برمي گرداند  برای همین روزنامه نگاران سايبر بايد از مطول نويسي خودداري کنند در فرصت نیز باید به این قانون توجه ویژه ای شود که بعضا کمتر مورد توجه قرار می گیرد.نقطه قوت هم بالاتر از این وجود ندارد که رسانه شما در داخل مردم است، می داند چه می نویسد، می داند چه می خواهد و می داند چکار باید بکند. باز هم اتفاق اخیر را مثال می زنم که فرصت از نظر محتوایی آن را به خوبی مدیریت کرد کاری بر عهده برخی دستگاه های متولی بود اما نتوانستند آن را انجام دهند.

 

كيفيت فعلي فرصت بايد حفظ شده و محتوا و ادبیاتش پخته تر شود

امير محزونیه از فعالان مطبوعاتي استان است. او كه در اصطلاح كتاب خوان ها، يك كتاب خور است (يعني يك كتاب خوان حرفه اي كه بخش زيادي از شبانه روزش با كتاب مي گذرد) در برخي مطبوعات اصفهان دستي دارد و مسئوليت هايي. او در هفته نامه جام اصفهان دبير صفحه هشت بهشت است و در روزنامه اصفهان زيبا هم دبير يكي از صفحات خواندني آن.

اين جوان پر ايده مطبوعاتي، ادبیات و مخاطبان نشریات مکتوب را با رسانه های اینترنتی متفاوت می داند و می گوید: نمی شود مطالب نشریه مکتوب را بدون تغییر وارد فضای وب کرد. زبان نسخه آنلاین اقتضا می کند جملات را کوتاه تر کنیم و ادبیاتمان به ادبیات گفتاری نزدیک تر باشد برعکس نشریات چاپی که ادبیات نوشتاری دارند.

محزونیه آنلاین بودن، آزادی از زمان و مکان، سرعت حتی بیشتر از تلویزیون و از همه مهمتر دو سویه بودن رسانه های اینترنتی را از مزایای آنها نسبت به مکتوب می داند و می گوید در نشریات مکتوب ارتباط یک طرفه است ولی در فضای وب ارتباط دو سویه می شود و همین ویژگی است که آن را از نشریات چاپی متمایز می کند و می طلبد که نگاه مستقلی به آن داشته باشیم نه آنکه صرفاً بخواهیم قدرت نشریه مکتوب را با آن بالا ببریم. او هیچگونه ملاحظه کاری در دو هفته نامه فرصت ندیده است و معتقد است فرصت از نشریات استان پیشی گرفته است. تولیدی بودن مطالب فرصت یکی دیگر از نقاط قوت نشریه است در حالیکه در نشریات مکتوب مطالب اینترنتی خیلی نقش ایفا می کند. برای تعالی نشریه مان پیشنهادش این است که حوزه انتشارمان را گسترده تر کنیم از نظر او فرصت این قابلیت را دارد که در سطح استان کار کند، همچنین باید حواسمان باشد کیفیت فعلی مان را حفظ کنیم چرا که یک عقب گرد کوچک به سختی قابل برگشت است. به نظر محزونيه، طراحی فرصت خیلی قابلیت ارتقاء دارد و محتوا و ادبیاتش باید پخته تر از این بشود. محزونيه معتقد است حجم گزارشات فرصت خیلی بالاست و کسی دیگر حال و حوصله خواندن گزارشات طولانی را ندارد. او فرصت آنلاین را هم در گام اول خوب می بیند و توصیه می کند یادمان باشد هر روز خبر اول بگذاریم، اینکه آنلاین خبر امروز را فردا بزند یعنی شکست آنلاین. محزونیه می گوید سرعت انتشار خبر از جانب شما باید از سرعت انتشار شایعه بین مردم بیشتر باشد و شما باید مرجع مردم باشید. او توصیه می کند به ارتقاء فکر کنیم و به استقلال آنلاین.

او این صراحت لهجه فرصت ودر قبالش درک بالای بالا دستی ها و مسئولان شهرداري خميني شهر را جالب می داند و می گوید هر چه مستقل تر عمل کنید و ملاحظه کاری نداشته باشید موفقیتتان بیشتر تضمین می شود. او معتقد است باید حریم کاذب مسؤولین را شکست و اگر مسؤولین احساس کنند دارند رصد می شوند، خودشان را ملزم به پاسخگویی می دانند.

 

دبيرِ خانه مطبوعات و خبرنگاران استان: نوک پیکان را فقط به سمت مسؤولین نگیرید

منصور گلناری دبیرِ خانه مطبوعات استان اولین تفاوت کلی میان دو فضای مکتوب و وب را تفاوت در نوع خبرنویسی و مقاله نویسی می داند و می گوید: اگر اصول نویسندگی در رسانه الکترونیک رعایت نشود، مخاطبش را از دست خواهد داد.

او همچنین امکان دسترسی راحت به نشریات الکترونیک را که همواره به عنوان بهترین مزیت این نوع نشریه از آن یاد می شود، به همان اندازه که مثبت است منفی هم می داند چرا که محدودیت در نشریات مکتوب باعث می شود تنها نشریه ای را که خریده ای بخوانی اما در فضای مجازی با انبوهی از وبلاگ ها و وب سایت ها روبرو می شوی که همه وسوسه ات می کنند و قدرت انتخابت را پایین می آورند.

گلناری نشریه مکتوب را همراه نسخه آنلاینش لازم و ملزوم هم نمی داند چون مخاطبینش با هم متفاوت اند اما بودنشان را نیز در کنار هم خالی از لطف نمی شمارد چرا که معتقد است روش غلط توزیع نشریات خصوصاً در شهرستان ها و همچنین فرصت کم مردم و دسترسی وسیع و راحت به اینترنت باعث شده اقبال مردم به این فضاها بیشتر شود و در این صورت نسخه آنلاین می تواند مبلّغ خوبی برای نسخه مکتوبش باشد.

دبیرِ خانه مطبوعات اگر چه نشریه فرصت را به طور منظم دنبال نکرده است اما در مجموع حرکتش را رو به رشد می داند و می گوید در نگاه اول، فرصت اصلاً یک نشریه شهرستانی را تداعی نمی کند. او پیشنهاد می کند با توجه به اینکه دوهفته نامه چندان در فرهنگ مطبوعات جا نیفتاده یا تبدیل به ماهنامه شویم و یا هفته نامه و برای تعالی نشریه به معنای واقعی کلمه «همراه با مردم و همگام بامسؤولین» باشیم و از آنجا که مردم هیچ وقت تکراری نمی شوند اگر از دل مردم بیرون بیاییم هیچ وقت کهنه نمی شویم، از نیروهای علاقمند و با تجربه استفاده کنیم چرا که هزینه کردن برای نیروهای خوب هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و بازگشت دارد. او همچنین رمز موفقیت ما را در محلی ماندن مي داند و مي گويد: شکل و شمایل و ظاهر کشوری داشته باشید اما محلی بمانید، متأسفانه حکایت اغلب نشریات محلی حکایت" کلاغ و کبک" شده است.

گلناری فرصت آنلاین را خوب ارزیابی می کند و می گوید آنچه باعث ماندگاری یک سایت می شود قابلیت های آن و همچنین به روز شدن است، او طراحی سایت را اگر چه در سطح استان خوب می داند اما معتقد است باید از این قوی تر باشد. گلناري معتقد است: اگر فرصت آنلاین بتواند میان مردم و مسؤولین یک رابطه دوطرفه ایجاد کند خوب است ولی اگر مردم از مسؤولین پاسخی دریافت نکنند دودش به چشم فرصت می رود. او همچنین توصیه می کند که فرصت آنلاین بابی هم برای گفتگوی مسؤولین باز کند. گاهی لازم است مسؤولین هم مردم را مورد سؤال قرار دهند. او توصيه مي كند در فرصت، نوک پیکان را فقط به سمت مسؤولین نگیرید، مشکلات شهرداری را صادقانه مطرح کنید تا اهل صداقت بپذیرند و در عمل نشان دهید که به شهر فکر می کنید و برای شهر کار می کنید نه شهرداری. توصیه آخر گلناری این بود که سعی کنیم با درج اخبار تکمیلی به جذب مخاطب بپردازیم.

 

فرصت بايد مردمي تر باشد

حسن قانونی سردبیر خبرگزاری فارس در اصفهان است. وقتی از او می خواهیم میان فضای وب و نشریات مکتوب مقایسه ای داشته باشد و مزیت ها و محدودیت هایش را بیان کند، ما را می برد به سالهای دهه 71-70 یعنی آن زمان ها که اینترنت وارد ایران شد و قدمت نشریات الکترونیکی را در می آورد که به سالهای 74-73 در ایران بر می گردد، قانونی عمر این نشریات را در دنیا 20 سال می د اند و معتقد است آینده از آن رسانه های دیجیتال است. گرچه از نظر او عمر نشریات مکتوب زمانی به سر می آید اما در عین حال معتقد است این تقابل میان سنت و مدرنیته حتی در کشورهای پیشرفته هم وجود دارد و ما هنوز مایلیم از یک خبر 3 صفحه ای مندرج در یک سایت، پرینت بگیریم و آن را بخوانیم.

او همچنین در مقایسه میان این دو، دسترسی کم هزینه به یک نشریه چاپی را از مزایای آن می شمرد چرا که ما در قبال پرداخت فقط 100 تومان پول صاحب 40-30 صفحه خبر و گزارش می شویم اما برای بازدید از یک سایت خبری لازم است برق و رایانه و اینترنت در اختیارمان باشد.

قانونی در نهایت وجود دو نسخه مکتوب و آنلاین را در کنار هم لازم می داند و همانطور که پرسه ای در فرصت آنلاین می زند آن را در نگاه اول جاذب می داند و تیترهایی مثل «کلثوم ننه نمی گذاشت فلکه را بسازیم» و «گزارش توصیفی مسجد جامع خوزان» را می پسندد و خبر «25 سال زجر کشیدم و کسی به من توجهی نکرد» را کاملاً مردمی می داند و توصیه می کند هر چه مردمی تر باشیم. او توصیه های دیگری هم برای بهتر شدنمان دارد: اول اینکه اصول حرفه ای خبرنویسی را رعایت کنیم، یکی دیگر اینکه جانب هیچ طیف و جناح خاصی را نگه نداریم و سوم اینکه اخبار شهرستان را در کمترین زمان ممکن به اطلاع خوانندگان برسانیم.

او استفاده از فرصت آنلاین را برای کاربر راحت می داند و می گوید: نصب برچسب" نسخه آزمایشی" روی سرصفحه، یعنی اینکه کارتان خیلی حرفه ای است، یعنی اینکه از انتقادات و پیشنهادات استقبال می کنیم.

قانونی می گوید اگر می خواهید بازدیدکننده هایتان زیاد شوند، خیلی راه وجود دارد، مثلاً به مردم اعلام کنید می توانند قبوض آب و برقشان را از طریق فرصت آنلاین پرداخت کنند یا بگویید مثلاً برای کسب اطلاعات بیشتر از یارانه ها سری به سایت شما بزنند، اما شما باید به سمتی بروید که اصحاب رسانه و خواص و نخبگان از کاربران فرصت آنلاین باشند.

او البته معتقد است دوهفته نامه فرصت؛ خلاق ترین، جسورترین و حرفه ای ترین نشریه استان است.

 

فرصت به خميني شهر محدود نشود

مهندس عليرضا صلواتی هم از مطبوعاتي هاي پر جنب و جوش استان و كشور است. او از فعالان رسانه اي اصفهان است و از بهترين ها و در جشنواره اخير هم چند رتبه كسب كرد.

صلواتي گرایش نسل جوان را به سمت فضاهای مجازی بسیار زیاد می بیند به طوری که در همین دو سه ماهه اخیر حدود 100 پایگاه خبری با گرایش ها و نگرش های متفاوت راه اندازی شده است.

او آنلاین بودن، نامحدودی فضا برای درج هر تعداد خبر و گزارش و تحلیل، کم شدن هزینه های سخت افزاری مثل چاپ نسبت به نشریات مکتوب و قابل دسترس بودن در سراسر دنیا را از مزایای نشریات الکترونیکی می داند. او البته از نقاط مثبت نشریات مکتوب هم چشم نمی پوشد و قابل مطالعه بودن در همه وقت و همه جا و ماندگاری به عنوان یک سند و غیر قابل انکار بودن مطالب مندرجه را از مزایای نشریات مکتوب می داند و می گوید: با توجه به اینکه اکثر نشریات مکتوب کشور نسخه آنلاین هم دارد وجود هر دو در کنار هم لازم است تا مکمل هم باشند و پا به پای یکدیگر همه طیف ها و گروه ها را پوشش بدهند.

صلواتی می گوید با اینکه چندان اهل نشریه خواندن نیستم و وقتم اجازه این کار را نمی دهد اما محتوای فرصت جذبم می کند و بخش زیادی از وقتم را به خودش اختصاص می دهد. فرصت از حد یک نشریه شهرستانی خیلی بالاتر است و پیداست که یک تیم حرفه ای آن را اداره می کند. از نظر او مردم خمینی شهر با وجود فرصت احساس هویت می کنند، روند نشریه فرصت همواره رو به جلو بوده است، فرصت ملاحظه مسؤولین را نمی کند و به طرح مشکلات می پردازد، فرصت حتی با خارج کردن مسئله قمه زنی از حالت انتظامی و تبدیل آن به یک مسئله فرهنگی یک تهدید علیه شهرستان را تبدیل به فرصت کرد.

صلواتی معتقد است اگر فرصت دست افراد دیگری می افتاد در حد یک خبرنامه باقی می ماند اما اینکه فرصت عملکرد شهرداری را بدون ملاحظه و به شکل غیرمستقیم منعکس می کند سودش اول به شهرداری برمی گردد چرا که مردم نشریه را می خوانند و اعتراضات و انتقادات خود را مطرح می کنند اما یک خبرنامه هیچ گاه از جانب مردم مورد استقبال قرار نمی گیرد.

صلواتی پیشنهاد می کند برای پیشرفت علاوه بر اینکه باید تغییراتی در صفحه بندی و طرح و رنگ ایجاد کنیم نباید صرفاً به اخبار اکتفا کنیم، بلکه دغدغه این را هم داشته باشیم که فرهنگ شهر را بالا ببریم، خواننده باید احساس کند که چیزی به اطلاعاتش اضافه شده، وقتی خبرها و تحولات شهرستان را به طور کامل پوشش دادیم بد نیست پا را از مرز شهرستان و استان فراتر بگذاریم و مثلاً به معرفی هنرمندان کشوری نیز بپردازیم. صلواتی در آخر پیشنهاد می کند هفته نامه شویم.

صلواتی درباره فرصت آنلاين معتقد است هنوز برای قضاوت زود است، بخش نظرسنجی سایت را چون به طور غیر مستقیم می تواند یک نظرسنجی نخبه ای باشد بسیار می پسندد و دیگر امکانات آن مثل عضویت و جستجوی پیشرفته را خوب می داند، طراحی و گرافیک را نیز متناسب می بیند اما معتقد است از آنجا که فضای مجازی با فضای مکتوب تفاوت دارد باید برای پیشرفت سایت از مشاوره های صاحب نظران استفاده کرد. از نظر او همین پیامهایی زیر مطالب که از جانب خوانندگان گذاشته می شود، می تواند باعث شکل گیری دیالوگهایی میان مردم و مسؤولین باشد تا هم اعتماد مردم را به مسئولین بیشتر کند و هم گامی در جهت افزایش امیدشان باشد. صلواتی در پایان از مسئولین خمینی شهر که این ظرفیت را به وجود آوردند تشکر می کند و می گوید: به نظر من مردم بسیار باهوش و مطالبه گر خمینی شهر برای اداره یک کشور کافی اند.