"ایرانی برند" برگ برنده برای "برند" ایرانی
و ایرانی برندی ها؛ ماجرای ایرانی برند و ایرانی برندی ها از آن جا آغاز شد که چند جوان از نقاط مختلف استان؛ اصفهان، خمینی شهر، نجف آباد و غیره، چند جوان با سابقه کار و فعالیت فرهنگی به این نتیجه رسیدند که ریشه بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی در اقتصاد است برای همین تصمیم گرفتند یک فعالیت اقتصادی راه بیاندازند که هم برای خودشان درآمد زا باشد و هم خدمتی به جامعه کرده باشند. فکر کردند، مطالعه کردند، به شور نشستند و تصمیم کبرایشان را گرفتند. معرفی تولیدات ایرانی، ارائه مشاوره به مصرف کننده، معرفی نمایندگی های فروش، ارائه مطالب و تجربیات پیشکسوتان به تولیدکنندگان، ایجاد رقابت سازنده میان تولیدکنندگان، نمایش کالاهای ایرانی و مقایسه میان آن ها در یک فضای مجازی با نام زیبای ایرانی برند.
روزهای اول فقط می توانستند 2 تا کالا را بگذارند کنار هم و مقایسه کنند اما امروز به جرات می گویند: می توانیم متولی برگزاری یک نمایشگاه تولیدات ایرانی باشیم.
گفتگوی فرصت را با مدیرعامل شرکت ایرانی برند بخوانید:
چند نفرید و چطور همدیگر را پیداکردید؟
این کار را سه نفری آغاز کردیم، زمان آشنایی ما به دوران تحصیل ما در دانشگاه برمی گردد. آن زمان هر سه نفر از فعالین دانشگاه بودیم.
چه شد که این ایده به ذهنتان رسید؟
ایده های مختلفی به ذهنمان رسید تا اینکه تصمیم گرفتیم با این یکی شروع کنیم. ایده اولیه خیلی خام بود، کلی چکش خورد تا به اینجا رسید. سال 89 قدم های اول را برداشتیم، سال 90 شرکت را ثبت کردیم و رسمیت بیشتری به کارمان دادیم.
چطور شروع کردید؟
بعد از ارائه طرح کسب و کار اولیه عده ای از دوستان متقاعد شدند در راه اندازی این طرح سرمایه گذاری کنند. در ابتدا کارمان را با راه اندازی دفتر کار کوچکی آغاز کردیم و رفته رفته آن را توسعه بخشیدیم.
همه در یک زمینه تخصص دارید؟
نه، هسته اولیه را متخصصین آی تی باید می گذاشتند اما از گام بعدی کم کم گرایش های مختلفی وارد کار شدند. مثل کتابدار، خبرنگار و...
شما جوان ها که پایتان را توی کفش همه کرده اید! مگر کتابخانه هم دارید؟
کارشناس کتابداری مطالب و اطلاعات را به صورت استاندارد دسته بندی می کند و در شناسایی محتواهای جدید خیلی به گروه کمک می کند. از وقتی یک کارشناس کتابداری به گروه اضافه شده رشد زیادی داشته ایم. ما دوست داریم ایرانی برند یک سایت استاندارد باشد.
خبرنگار دیگر چرا؟ نان ما را چرا آجر می کنید؟
ما می خواهیم پاتوق تولید کننده ها باشیم طوری که تولیدکننده تمام اخبار حوزه تولید، مصاحبه های مربوطه و حتی مقالات مرتبط و مطالب آموزشی مربوطه را در ایرانی برند پیدا کند. چشم انداز ما این است که ایرانی برند یک مرجع باشد.
حتما فردا پس فردا یک گروه موزیک هم اضافه می کنید؟
ما تخصص های زیادی را با کار درگیر کرده ایم و این لازمه کار ماست چرا که می خواهیم جامع و کامل باشیم. مثلا تجربه های شخصی یک تولید کننده مجرب را به صورت یک فیلم چند دقیقه ای روی سایت خواهیم داشت مثل یک شبکه تلویزیونی برای تولید کننده ها یا می توانیم رادیو داشته باشیم. در نسخه اولیه ایرانی برند نظر تولید کننده ها را جویا شدیم که رادیو را راه بیاندازیم یا جامعه مجازی را؟ و به این نتیجه رسیدیم که در این برهه جامعه مجازی طرفداران بیشتری دارد. به این صورت که تولید کننده ها در رابطه با تولیداتشان توضیح می دهند، ایرانی برند هم یک سری اطلاعات علمی در رابطه با تولیدات مذکور به کاربرش می دهد و در این مرحله مخاطب می تواند در مورد کالایی در پروفایل خودش اظهار نظر کند و همینطور پاسخ سوالاتش را بیابد. ما تا این مرحله یک دایره المعارف، دایرکتوری و جامعه مجازی هستیم.
در یک کلام بگویید ایرانی برند به کجا چنین شتابان؟
سعی ما این است که هر روز کامل تر شویم. از ایده های تازه استقبال می کنیم. ایده های خوب زیاد است اما ما ترجیح می دهیم آرام پیش برویم و به مرور به آن ها بپردازیم تا هم نیروی مورد نیازش تامین شود و هم از عهده هزینه اش بربیاییم.
پس شما از آن پشت میز نشین های خوش نشین خواهید بود که فقط از پشت خطوط سیم پیام با مردم در ارتباط هستند؟
نه. شروع کار ما با اینترنت بود اما به زودی وارد بازار می شویم و از حضور در فضای مجازی صرف دور خواهیم شد. حضور در بازار شیب رشدمان را افزایش می دهد.
شما جوان ها عادت دارید با سنت مبارزه کنید. دیگر چه کار به کار مردم دارید بگذارید راحت بروند کالایشان را بخرند ببرند خانه?
مشکل اینجاست که یک مصرف کننده در ایران خیلی که بخواهد برای انتخاب کالایش تحقیق بکند یک جستجوی ساده در اینترنت خواهد کرد و یک چرخی هم در چند مغازه محدود در شهر خودش خواهد زد و بنابراین کالاهای ایرانی چندان قدرت مانور ندارند اما اگر مرجعی باشد که اطلاعات دسته بندی شده در اختیارش بگذارد به راحتی می تواند به یک کالای ایرانی با کیفیت مورد نظرش دست پیدا کند.
ایرانی برند نباشد دنیا آخر می شود؟
ما آمده ایم تا تفکر تولید کننده و توزیع کننده ایرانی را تغییر بدهیم. امروز یک کارخانه شاید کالایش را تنها به چند استان محدود بفرستد و یا یک تولید کننده با اینکه محصولش خریدار دارد اما شاید خط تولیدش محدود باشد به علت اینکه همین میزان درآمد راضی اش می کند. ایرانی برند یک رقابت سازنده ایجاد خواهد کرد. شاید دو تولید کننده که محصول مشابهی تولید می کنند تا دیروز اصلا همدیگر را نمی شناختند اما امروز در ویترین ایرانی برند با هم آشنا می شوند شاید همین آشنایی باعث بشود به فکر یک کار جمعی با همکاری هم بیفتند به اضافه اینکه ایرانی برند با نمایش تنوع تولیدات، تولید کننده را به این فکر می اندازد که فقط کالای سطح بالا تولید نکند بلکه کالایش را در 3 سطح معمولی، خوب، عالی به بازار بفرستد تا کل نیاز جامعه برطرف گردد.
خودتان مصرف کننده باشید به مشاوره های ایرانی برند اعتماد می کنید؟
ایرانی برند به هر کالایی مجوز درج نخواهد داد. ما برای معرفی هر کالایی از سازمان استاندارد و مراکز بهداشتی استعلام خواهیم کرد تا از کیفیتش مطمئن بشویم. ما یک سایت صرفا تبلیغاتی نیستیم و می خواهیم مصرف کننده به کالای مورد تایید ایرانی برند اعتماد کند و آن را یک محقق بداند.
جوانید و حتما می روید سراغ کالاهای لوکس و جوان پسند؟
ما معرف محصولات مختلفی هستیم از دستگاه های صنعتی که خود زیربنای تولید هستند تا مواد غذایی و دارویی و ...
ایرانی برند فقط یک معرف است یا امکان خرید هم ایجاد می کند؟
ما آگاهی می دهیم و انتخاب با خود مصرف کننده است.
پس در این صورت بعضی کالاها با کیفیت کمتر خود به خود حذف خواهند شد؟
نه اینطور نیست، این معرفی و مقایسه به طور اتوماتیک خلل ها و نواقص تولیدات ضعیف را آشکار می کند اما از آن جا که هر کالایی مشتری خودش را دارد هیچ کالایی حذف نخواهد شد، ممکن است کالایی امکانات کمتری نسبت به رقبایش داشته باشد اما در عوض ارزان تر است و قیمت هم پارامتری است که برای بعضی ها از اولویت برخوردار است.
شما در سال 89 نام سال 91 را حدس زده بودید؟
نه، اما خوشحالیم که نیازی را احساس کرده ایم که مقام معظم رهبری هم روی آن نظر دارند. این سال را سال خوش یمنی برای ایرانی برند می دانیم چرا که ذهن ها دیگر با این موضوع غریبه نیست و همکاری ها با ما راحت تر خواهد بود به اضافه اینکه مثلا اگر از کسی بخواهیم مقاله ای در این مورد برایمان بنویسد از این آمادگی ذهنی برخوردار است.
کارتان به مسوولان هم گیر کرده است؟
سعی کرده ایم همیشه مستقل عمل کنیم هر زمان هم که نیاز به تعامل داشته باشیم سعی مان این است که با مذاکره حلش کنیم.
خودتان مسوول باشید، با جوان هایی مثل خودتان چطور برخورد می کنید؟
به نظر من ما جهاد اقتصادی را درک نکردیم. در زمان جنگ اگر محموله ای باید به خط مقدم می رسید کسی تقاضای مجوز نمی کرد، همین که چند نفر محموله را چک می کردند کافی بود. من فکر می کنم جهاد اقتصادی یعنی اینکه اگر قرار است یک فعالیت اقتصادی صورت بگیرد، نگویند برو ته صف. اگر چه ظاهرا این به عدالت نزدیک تر است اما می طلبد که برای این فعالیت کانال دیگری ایجاد شود که در صف معطل نماند.
مراحل ورود به ایرانی برند راحت است یا از آن سایت هاست که اول از کاربر کارت شناسایی می خواهد؟
نحوه کار با ایرانی برند به گونه ای است که هر کس بتواند با کامپیوتر کار کند راحت واردش می شود. تمام واژه ها فارسی است، گزینه ها در دسترس است و طراحی شاد و جذابی دارد. ایرانی برند امکانات زیادی دارد. مثلا امکان جستجو در ایرانی برند منحصربفرد است.
امکانات و ابزارهایی برای راحتی کاربر و کارآیی بیشتر در این پایگاه اینترنتی در نظر گرفته شده است، برای مثال سیستم جستجوی پیشرفته ویژگی های کالاها را برای جستجو به کاربر پیشنهاد می دهد و یا سیستم مقایسه اختلاف محصولات اضافه شده برای مقایسه را برای کاربر برجسته می کند، سیستم ارتباط با تولیدکنندگان، نمایندگی ها و کاربران دیگر نیز در این پایگاه بسیار کاربرد دارد. ابزارهای لازم برای برآورده شدن نیاز جویندگان کالا و تولیدکنندکان در پایگاه ایرانی برند در نظر گرفته شده است، البته به مرور زمان امکانات بیشتری به این سامانه اضافه خواهد شد.
ایرانی برندی ها را معرفی کنید؟
سینا حق پرست: مدیر عامل - مدیر پروژه
محمدرضا اسدی: مسوول فنی - کارشناس فناوری اطلاعات
بهرام زنگ زرد: مدیر تحقیق و توسعه - کارشناس فناوری اطلاعات
سید رسول ابطحی: کارشناس فناوری اطلاعات
بیژن حاجی علی اکبری: مسوول محتوا – کارشناس کتابداری
سید مهدی رفیعایی: پایگاه خبری – کارشناس مدیریت صنعتی
محسن قائدان: امور مالی – کارشناس مهندسی مدیریت پروژه
چند نفر از اعضا از جوانان خمینی شهری هستند؟
آقایان بهرام زنگ زرد و سید رسول ابطحی.
گفتگوی کوتاهی با ایرانی بندی ها:
محمد رضا اسدی که از همان ابتدا با گروه همراه بوده معتقد است که سایت فقط ارتباطات را میسّر می کند و سایت ایرانی برند همه چیز نیست. اسدی به نمایشگاه، برندهای مشترک و حتی صادرات هم فکر می کند و معتقد است ایرانی برند باید این مباحث کلان را دنبال کند.
بهرام زنگ زرد؛ طراح سامانه و کسی که از همان ابتدای کار با گروه همراه بوده خیلی به رشد ایرانی برند امیدوار است و می گوید: اگر انتخاب ما در سال 89 اشتباه بود، سال 91 سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام نمی گرفت.
سید رسول ابطحی همیشه از اینکه یک ایرانی، هیچ مشاور خوبی برای خریدهایش نداشته است افسوس می خورده و امروز خوشحال است که این خلا پر خواهد شد. ابطحی امیدوار است ایرانی برند تا چند ماه آینده در بازار ایران شناخته شود و تا 5 سال آینده به عنوان یک مرجع اثر گذار به جایگاه عالی اش برسد.
بیژن حاج علی اکبری نتیجه گرایی را قبول ندارد و معتقد است اگر ایرانی برند بعد از 2 سال دارد به جاهای خوبی می رسد، علتش این است که بچه ها نمی خواسته اند یک شبه ره صد ساله بروند. حاج علی اکبری ایرانی برند را میان سایت های مشابه تک می داند.
سید مهدی رفیعایی اگر چه مدیریت صنعتی خوانده اما ید طولایی در خبرنگاری و روزنامه نگاری دارد و قصدش این است که با ارائه اطلاعات لازم به تولید کنندگان و مصرف کنندگان و تولید خبر در این زمینه ایرانی برند را یاری کند.
محسن قائدان اگرچه از تازه واردهاست اما چون در حوزه کار آفرینی مطالعات زیادی داشته است، آینده ایرانی برند را روشن می بیند و امیدوار است ایرانی برند اینقدر پیشرفت کند که مشکلات اقتصادی ایران را مرتفع نماید.
روزنامه فرصت از سال 13 کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر خبر های خود را به صورت آنلاین نیز ارائه میکند