کولرهای آبی اصفهان معادل ۱۲۷ هزار نفر آب مصرف می کنند

ارسال در سایرعناوین

کولرهای آبی در استان اصفهان سالانه ۱۹ میلیون متر مکعب آب مصرف می کنند که این میزان معادل آب مصرفی ۱۲۷ هزار نفر است.

به گزارش فرصت آنلاین به نقل از سایت شعار سال گرمای بیسابقه تابستان در حالی سپری میشود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد کلانشهرهایی همچون اصفهان، شیراز، بوشهر، بندرعباس، کرمان و همدان با کمبود آب مواجه هستند و حتی وضعیت اصفهان خیلی مطلوب نیست. کارشناسان آب و فاضلاب استان اصفهان میگویند وقتی دما از 35 درجه میگذرد شوکی به شبکه توزیع آب وارد میشود و زمانی که دما به 37 درجه میرسد مصرف آب 25 درصد افزایش مییابد در صورتی که در این روزها دما به 40 درجه هم رسیده است. مصرف سرانه آب در ایران 3 برابر مصرف جهانی است و کمبود آب به حدی بحرانی شده که یکی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است اگر همین روند خشکسالی و مصرف زیاد ادامه یابد روزی میرسد که باید نفت بفروشیم و آب وارد کشور کنیم تا قادر به ادامه زندگی باشیم.

60 درصد صرفه جویی در کولرهای آبی

یکی از وسایل پر مصرف در تابستان کولرهای آبی است، در استان اصفهان برآورد شده حداقل یک میلیون کولرآبی استفاده میشود که در یک شبانه روز 160 هزار متر مکعب آب مصرف میکند، در مجموع در سال 19 میلیون مترمکعب مصرف دارد که این میزان معادل آب مصرفی 127 هزار نفر در سال است. کارشناس مدیریت مصرف آب و فاضلاب استان اصفهان میگوید: با رعایت نکاتی ساده درباره کولرهای آبی میتوان مصرف را 60 درصد کاهش داد. علیرضا شرافتی در گفتوگو با تسنیم افزود: برای بهینه سازی مصرف در کولرهای آبی باید در ساعات اولیه صبح که فشار آب قوی است شناور را تنظیم کرد همچنین برای کانال کولر عایق بندی در نظر گرفت. وی درباره چگونگی افزایش راندمان کولرهای آبی گفت: نصب سایبان روی کولرهای آبی موجود در جهت کاهش مصرف انرژی بسیار موثر است، این کار علاوه بر کاهش میزان تبخیر و مصرف آب در کولرهای آبی، از تابش مستقیم نور خورشید به سقف و بدنه و در نتیجه افزایش حرارت آب و هوای داخل کولر جلوگیری کرده و در نتیجه سبب افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی کولر میشود. کارشناس مدیریت مصرف آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در ابتدای فصل گرما کولرها باید سرویس شوند و از نشتیهای شیر تأمین آب کولر، شلنگ و اتصالات جلوگیری شود، شیرهای شناور کولرها نیز باید کنترل و تمیز شوند و در صورت الزام آنها را تمیز کرد. وی با بیان این که پوشال کولر نیز باید کنترل شود و در صورتی که رسوب و قارچ داشته باشد آن را تعویض کرد، گفت: این کارها باید در ابتدای فصل گرما صورت گیرد و حتی لازم است موتور و تسمه سرویس شوند. شرافتی بیان کرد: شستوشو و جرمگیری شیلنگ و سه راهی توزیع آب و بازرسی میزان ریزش و توزیع یکنواخت آب بر روی ناودانی درب کولر از دیگر مواردی است که در کاهش مصرف انرژی کولرهای آبی موثر است.

دمای اتاق را بین 18 تا 23 نگه دارید

مدیر خانه فرهنگ آب اصفهان گفت: باید توجه کرد از یک سو کولر مناسب با شرایط محیطی انتخاب شود و از سوی دیگر با توجه به ورود کولرهای گازی با مصرف کمتر به بازار در برخی موارد استفاده از کولرهای گازی در شهری چون اصفهان میتواند برای منابع کشور مفیدتر باشد. تشیعی افزود: بیشترین مصرف از ساعت 16 تا 21 است که معمولاً همه در منزل هستند بنابراین در این ساعات بخش خانگی بیشترین مصرف را دارد و مصرف بهینه آب در این ساعات بسیار باارزش است. وی با بیان این که دمای مناسب فضای داخل بین 18 تا 23 درجه است، افزود: مردم باید دقت داشته باشند از روشن نگه داشتن بی مورد و یا زیاد از اندازه خودداری کنند و دقت کرده که نیازی نیست دمای محیط را بیش از اندازه خنک کنند.

گفتنی است دوهفته نامه فرصت به دلیل بحران آب در آخرین شماره خود صفحه ای ویژه آب منتشر کرده است.