گفتگو با حسن کریمیان شهردار خمینی شهری منطقه 4 تهران

ارسال در سایرعناوین

- این شهر در همه ابعاد مشکل دارد. الان ببینید سرانه شهرهای اطراف چقدر است، سرانه خمینی شهر چقدر؟ سرانه اصفهان بین 600 تا 700 است و سرانه خمینی شهر حدود یک دهم آن و این یعنی فاجعه!

- پیشنهاد می کنم همایشی به دور از مسائل سیاسی و با حضور متخصصین و کارشناسان زبده خمینی شهری که در سراسر کشور ساکن هستند برگزار بشود

- من پیشنهاد 8-7 پروژه بزرگ در خمینی شهر را نوشتم و به شورای شهر دادم. از جمله اینکه کوه سید محمد در ورودی شهر به یک مرکز گردشگری تبدیل شود. اینجا واقعا مثل یک نگین است

- در شهرهای کوچک در بین مدیران تنگ نظری بیشتر است و همین یک ترمز است. در این شهرها افراد سر جای خودشان نیستند و شایسته سالاری نیست. یکی پسر فلانی است، دیگری را فلانی حمایت می کند و.... همین می شود که شهر عقب می افتد

- یکبار به شورا پیشنهاد دادم در کمیته های تخصصی حرف بزنم دیدم که عده ای می گویند کریمیان دوست دارد شهردار خمینی شهر بشود. نگفتند کریمیان، تهران را رها کند بیاید اینجا که چه؟

- من با همه گروههای سیاسی کار کردم چپ و راست. کاری هم به سیاست ندارم، مسائل سیاسی شهر ارتباطی به من ندارد، دیگر هم وارد این موضوعات نمی شوم چون اصلاً کار من نیست، کار من مدیریت شهری است.

- حاضر هستم برای شهرم هر کاری انجام بدهم

 

 «از سال 1368 پس از عملیات کربلای 4 و 5 تصدی مدیریت شهرداری گز و برخوار را بر عهده گرفتم. یک سال بعد از من برای مدیریت شهرداری های مناطق اصفهان دعوت به عمل آمد. ابتدا شهردار منطقه 7 اصفهان شدم بعد شهردار منطقه 5 و سپس شهرداری منطقه 3 به بنده سپرده شد که البته آن زمان سرپرست شهرداری منطقه 7 هم بودم یعنی دو منطقه در اختیارم بود. بعد از مدتی هر دو منطقه 5 و3 را عهده دار شدم و سپس منطقه 8 به من سپرده شد. سال 1376 از جانب استانداری هرمزگان برای شهرداری بندرعباس دعوت شدم، حدود 2 سال هم شهردار آنجا بودم. دوباره برگشتم اصفهان و تا سال 1380 به عنوان مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان مشغول شدم. سال 1380شهردار وقت تهران آقای ملک مدنی مرا برای یکی از مناطق تهران دعوت کرد. بعد از او آقای مقیمی از طرف وزارت کشور عهده دار شهرداری تهران شد، حدود سه سال شهردار منطقه 4 که یکی از مناطق وسیع تهران است و ده درصد از شهر تهران را - از نظر وسعت و جمعیت- به خودش اختصاص می دهد، بودم. آقای احمدی نژاد که شهردار شد حدود 18 ماه هم با ایشان کار کردم.» این بخشی از سوابق کاری حسن کریمیان است که در ابتدای مصاحبه اش بیان می کند. وی ادامه می دهد: «سال 1383 برگشتم و به مدت 2 سال شهردار شاهین شهر شدم، بعد از آن به دعوت دکتر قالیباف عازم تهران شده و شهرداری منطقه 22 تهران را که از مناطق نوپا و وسیع آنجاست، برعهده گرفتم. بیش از 4 سال شهردار این منطقه بودم و الان هم مجددا راهی منطقه 4 شده و شهردار این منطقه هستم.»

حسن کریمیان را می توان در زمره نخبگان مدیریتی خمینی شهر به حساب آورد. او در این مصاحبه تاکید دارد که دیگر سیاسی نیست و مهمترین دلیلش هم کارکردن او با شهرداران مختلف تهران است، شهردارانی که گرایش های متفاوتی داشته اند. مهمان منزل او در اصفهان شدیم تا نظراتش را در مورد وضعیت خمینی شهر جویا بشویم. با هم می خوانیم.

***

تهران

- در حال حاضر درآمد ما در منطقه 4 بیش از 700 میلیارد تومان است که با احتساب جمعیت یک میلیونی این منطقه، سرانه هر شهروند 700 هزار تومان می شود که رقم خوبی است. کارهای بزرگی هم در این منطقه شروع شده است. اتوبان های بزرگی مانند اتوبان شهید زین الدین با طول 5/13 کیلومتر در حال احداث است. بزرگترین باغ پرندگان دنیا با مساحتی حدود 20 هکتاردر این منطقه در حال ساخت است. 35 باغ پرنده در دنیا داریم که بزرگترینش در مالزی با مساحتی برابر 5/2 هکتار ساخته شده است. قرارداد احداث اولین کارخانه تبدیل زباله به انرژی برق را هم منعقد شده و دستگاه هایش هم خریداری شده است. ده ها پروژه دیگر از جمله پارک ها و استخرها و مراکز ورزشی و ... را در حال احداث داریم. در حال حاضر بیشترین توجه شهرداری تهران به سلامت و محیط زندگی مردم است. به مساجد هم خیلی توجه شده و بودجه و زمین قابل توجهی در اختیارشان قرار می گیرد و متولیان مساجد بیشتر با شهرداری در ارتباط هستند.

- در تهران شماره 137 راه اندازی شده و هر کجا نارسایی باشد، مردم سریع زنگ می زنند و عوامل اجرایی (که یک پیمانکار مجزا دارد) به سرعت در محل حاضر می شوند و پس از رفع مشکل فورا همان شهروند را در جریان قرار می دهند. این مطالبه مردم هم خیلی موثر است. این حق مردم است و باید به مردم پاسخگو باشیم.

- سرانه مناطق پایین 60 درصد است یعنی حدود 400 تومان.

- هر شهری یک سری پتانسیل دارد که مدیریت شهری باید آن ها را شناسایی کرده و درآمدها را وصول کند. اگر مدیریت شهری تخصص لازم را نداشته باشد شهر می شود یک شهر محروم و ضعیف نشین و مهاجرپذیر.

- در تهران سطح انتظارات هم بالاست. انتظارات مردم در خمینی شهر با تهران قابل مقایسه نیست.

 

مقایسه خدمات رسانی در خمینی شهر با اصفهان

- نیاز نیست خمینی شهر را با تهران مقایسه کنیم. وضعیت خدمات اصفهان خودمان را با خمینی شهر مقایسه کنید. من خودم از وضعیت خدمات رسانی اصفهان لذت می برم. دیگر کسی سرکوچه پلاستیک زباله نمی گذارد یعنی مردم خودشان رعایت می کنند. مدیریت شهری هم برای ساختن یک محیط زندگی سالم و بانشاط  برنامه ریزی دارد. یادم می آید 20 سال پیش هنوز در سطح شهر مخزن زباله وجود داشت که شهرداری همه مخازن را جمع کرد. شما در سطح شهر زباله نمی بینید. شهر همیشه تمیز است. همین امروز صبح زود دیدم که ماموران شهرداری مشغول جمع کردن  برگ ها و نظافت جوی ها هستند. در خمینی شهر من هیچ جا چنین چیزی را ندیده ام.

- هر کسی بیرون از شهر و زادگاهش مشغول به کار می شود، همیشه عاشق و مدافع شهرش می ماند.

- به نظر من  نمره خمینی شهر از  نظر خدمات رسانی از 20 زیر 10 یا اگر خوشبینانه نگاه کنیم 10 است. به اصفهان می توان نمره 18 داد. نمره تهران هم در این زمینه 18 است.

 

خمینی شهر

- مردم شهر ما مردم متدینی هستند، اگر از آن ها بخواهیم بیش از مردم تهران مشارکت خواهند کرد. چون ساکنین تهران مهاجرند و علقه ای که خمینی شهری ها نسبت به شهرشان دارند قطعا در شهر تهران پیدا نمی شود برای همین در خمینی شهر خیلی بهتر می توان خدمات ارائه داد. راهش هم این است که ما یک برنامه ریزی دقیق برای مردم داشته باشیم. از افراد متخصص استفاده کنیم، ما یک متخصص خمینی شهری مثل دکتر ابطحی را در زمینه حمل و نقل شهری، مترو و تراموا داریم که اگر در کشور اول نباشد دوم است.

- شهر ما یک شهر بیمار است چه از نظر اقتصاد، چه شهرسازی و چه منظر شهری و عمران. مسائل فرهنگی شهر هم نیاز به کار دارد.

- این شهر در همه ابعاد مشکل دارد. الان ببینید سرانه شهرهای اطراف چقدر است، سرانه خمینی شهر چقدر؟ سرانه اصفهان بین 600 تا 700 است و سرانه خمینی شهر حدود یک دهم آن و این یعنی فاجعه! با این درآمد، حقوق کارمندان شهرداری را هم نمی شود به موقع داد. تازه منظریه و شمال شهر هم گسترش پیدا کرده، مهاجرها ساکن شده اند و هزینه شان به مردم شهر تحمیل می شود.

- خمینی شهر بخش خصوصی و سرمایه داران خوبی دارد. این شهر از آن جا که مدخل اصفهان است با زرین شهر و فریدن و ... که با مرکز استان خیلی فاصله دارند فرق می کند. این چسبیدگی به مرکز استان نباید موجب عقب رفت شهر شود بلکه برعکس باید موجب ارزش افزوده شهر شود.

- مردم ما در جبهه و جنگ خیلی نقش داشتند و خیلی زحمت کشیدند، به نظام مقدس جمهوری اسلامی وفادار هستند و استحقاق بهترین ها را دارند.

- در دوشنبه بازار و پنجشنبه بازار خمینی شهر چقدر به هم ریختگی مشهود است. این یک آلودگی بصری است، خود من که هیچوقت جرات نمی کنم پا در این بازارچه ها بگذارم از بس که شلوغ است و ترافیک دارد. در این مورد می توان با خود اصناف جلسه گذاشت و این وضعیت را طراحی و ساماندهی کرد. نباید کاری کنیم که منظر شهری به هم ریخته باشد و خسته کننده به نظر برسد.

- ورودی های شهر هم باید رسیدگی بشوند. گورستانها باید جابه جا شوند. وجود این گورستان ها در رکود شهر اثر می گذارد.

- باید کاری کنیم که شهر هم از نظر علمی و هم از نظر مادی جاذبه و کشش داشته باشد.

- در حادثه اخیر به شهر ما ظلم شد از این جهت که مردمی متدین دارد و پر از مساجد و پایگاه های مذهبی است.

 

پیشنهادات برای شهر

- پیشنهاد می کنم همایشی به دور از مسائل سیاسی و با حضور متخصصین و کارشناسان زبده خمینی شهری که در سراسر کشور ساکن هستند برگزار بشود و این نشست ها به صورت ماهانه یا هر دو ماه یکبار تکرار بشوند. این ها سرمایه های شهر هستند. شورای شهر می تواند این کار را انجام بدهد. یکبار نشست اقتصادی بگذارند، یکبار فرهنگی، یکبار عمرانی و... - اگر این کار انجام شود همه مشکلات و کمبودهای شهر قابل جبران است.

- من آمادگی دارم یکی دو ماه یکبار در جلسات تخصصی شهر شرکت کنم و با کمال میل حاضرم از ارتباطاتی که در تهران دارم برای کمک به شهرم استفاده کنم.

- من پیشنهاد 8-7 پروژه بزرگ در خمینی شهر را نوشتم و به شورای شهر دادم. از جمله اینکه کوه سید محمد در ورودی شهر به یک مرکز گردشگری تبدیل شود. اینجا واقعا  مثل یک نگین است، پیشنهاد کردم آب را پمپاژ کنند به سر کوه تا یک آبشار خیلی زیبا درست بشود بعد آبیاری قطره ای بشود، فضای سبز و مرکز تفریحی و گردشگری شود. برای مردم و جوانان آلاچیق بزنند. امکانات فرهنگی ورزشی فراهم کنند و اداره اش را هم بدهند به بخش خصوصی. وجود امامزاده و شهدا هم به عنوان دو مرکز مقدس این مجموعه رفاهی- تفریحی را کامل می کند. در خود امامزاده می شود کلاس های مذهبی برگزار کرد. اگر این اتفاق بیفتد ساکنان ضلع شمال اصفهان هم از آن استفاده می کنند. زمانی که شهردار شاهین شهر بودم می خواستم همین طرح را در بغل پالایشگاه اجرا کنم.

- ما می توانیم یک نمایشگاه سنگ در خمینی شهر بزنیم که در کشور بی نظیر باشد، در بخش میوه می شود یک بازار قوی میوه و تره بار ایجاد کرد.

- باغات خمینی شهر، کوه کوچک و ... منظره بسیار خوبی دارد. می تواند تالاری بشود که مردم مراسمشان را آنجا برگزار کنند. رستوران هم باشد و مردم از طبیعتش هم لذت ببرند. هرچه این مراکز بیشتر شود، ناهنجاریهایمان کاهش پیدا می کند.

 

بافت فرسوده

- در زمینه بافت فرسوده خیلی از مردم خانه هایشان را رها کردند و ساکن شمال شهر شدند در حالی که مرکز شهر آب و برق و گاز و تلفن و ... دارد. اگر ما روی بافت فرسوده سرمایه گذاری کنیم دیگر این مهاجرت ها رخ نمی دهد که هم حمل و نقل های اضافی ایجاد کند و هم بافت و ترکیب فرهنگی مردم به هم بریزد، یک سری مهاجر جایگزین ساکنان بومی شوند و با خودشان ناهنجاری به همراه بیاورند. سرمایه گذاران زیادی هستند که می خواهند روی بافت فرسوده سرمایه گذاری کنند.

- برای نوسازی بافت فرسوده باید مسائل فرهنگی اقتصادی مردم آن منطقه را در نظر گرفت و همان مردم را در همان منطقه ساکنش کرد. طرحهای شهری نباید موجب نابودی و گسستن خانواده ها شود. اول باید ساکنین آنجا را ساماندهی کرد، بعد یکسری خدمات جانبی آنجا بریم که انگیزه ایجاد کند. با این روشها می توان بافت فرسوده را متحول کرد.

- زمانی که شهردار منطقه سه اصفهان بودم ساختمان جدید شهرداری منطقه سه را که قرار بود در مشتاق ساخته شود در خیابان کمال و داخل بافت فرسوده ساختم. طراحی سنتی هم بهش داده شد. خود این ساختمان شهرداری انگیزه زیادی برای نوسازی بافت فرسوده آن منطقه ایجاد کرد.

- پروژه نواب تهران به این صورت بود که شهرداری با مردم توافق کرد خانه ها را خراب کرد و کنارش خانه نو ساخت و به مردم واگذار کرد. همزمان چند تا بلوک نو می ساخت و مردم را اسکان می داد و خانه های فرسوده شان را خراب می کرد. با این کار این منطقه نفس کشید.

- پروژه نواب در مقیاس کوچک در بافت فرسوده خمینی شهر قابل اجراست.

 

طلب های شهرداری

- وقتی کمیسون ماده 77 حکم داده باشد در مورد بدهی های دانشگاه صنعتی، هیچکس نمی تواند مانع اجرای حکم شود فقط تلاش و وحدت مسئولان شهر را می طلبد که بروند و حق شهر را بگیرند. در این زمینه همه مسئولان باید به شهردار کمک کنند. این حق شهر است.

- رقم مطالبات خمینی شهر، رقم قابل توجهی است. باید این مبلغ در زیرساختهای شهر هزینه شود.

 

خروج پادگان ها از شهر

- در شهرداری تهران اداره کل امور نهادها را داریم که روی بحث جابجایی پادگانها به شدت کار می کند و موفق هم بوده است از جمله جابجایی پادگان قلعه مرغی. در زمان خود من در منطقه 22 تهران پادگان چیتگر 520 هکتار بود، نشستم با ارتش توافق کردم، 70 درصد از اراضی را برای خدمات شهری گرفتم، 30 درصدش هم برای ارتش. بهشان هم پروانه دادیم که صرف مسکن پرسنل ارتش شد. در این جریان هم ارتش سود برد و هم شهرداری. منطقه هم یک نفسی کشید.

- الان تعداد زیادی از پادگانها در حال توافق کردن برای خروج از تهران هستند، مقام معظم رهبری هم حمایت می کنند.

- پادگانها به خارج از حریم شهری می روند، زمین پادگانهای جدید را هم دولت و منابع طبیعی تهیه می کند و هزینه ای برای شهرداری ندارد. ما فقط زمین قدیمی پادگان را یا می خریم یا با آنها توافق می کنیم.

- انصافاً سپاه در زمینه آزادسازی اتوبان ها و ... همکاری بسیار خوبی دارد. می شود بخشی از اراضی را به خودشان داد و بقیه را برای شهر گرفت.

 

تفاوت مدیریت در شهرهای بزرگ و کوچک

- در شهرهای کوچک در بین مدیران تنگ نظری بیشتر است و همین یک ترمز است. در این شهرها افراد سر جای خودشان نیستند و شایسته سالاری نیست. یکی پسر فلانی است، دیگری را فلانی حمایت می کند و.... همین می شود که شهر عقب می افتد.

- مدیریت شهری نباید در سیاست وارد شود، صرفاً باید در بحث تخصصی خودش کار کند و ببیند مردم الان در چه شرایطی زندگی میکنند؛ محیط زندگی مردم، سلامت، ورزش، شادابی، مسائل دینی شان همه را با هم ببیند و ارتقا بدهد تا یک جامعه سالم و بانشاط داشته باشیم. الان شهرداری تهران غربالگری دیابت گذاشته، دستگاه گذاشته و خون متقاضیان را تست می کند. هرچه شهروندان سالم و بانشاط باشند نتیجه اش را در رفتارشان می بینیم. در فرهنگ شهرنشینی می بینیم. در فرهنگ شهرنشینی شهرداری نمی تواند بی تفاوت باشد. شما ببینید در این زمینه ها در خمینی شهر چقدر کار شده است؟

 

خودش

- دلیل اینکه با محافظه کاری حرف می زنم این است که اگر من در حرفهایم بیش از این جلو بروم هزار و یک بحث درست می شود؛ مثلاً یکبار من به شورا پیشنهاد دادم در کمیته های تخصصی حرف بزنم دیدم که عده ای می گویند کریمیان دوست دارد شهردار خمینی شهر بشود. نگفتند کریمیان، تهران را رها کند بیاید اینجا که چه؟ کسی که از تهران بلند نمی شود بیاید خمینی شهر. من عاشق شهرم هستم و حاضرم تجربیاتم را در اختیار شهر بگذارم. حاضرم هستم که از نفوذ و توانم استفاده کنم و برای شهر کمک بگیرم. امثال من خیلی زیاد هستند.

- من با همه گروههای سیاسی کار کردم چپ و راست. کاری هم به سیاست ندارم، دکتر احمدی نژاد به من می گفت شما جزو معدود مدیرانی هستی که قبولشان داریم.

- مسائل سیاسی شهر ارتباطی به من ندارد، دیگر هم وارد این موضوعات نمی شوم چون اصلاً کار من نیست، کار من مدیریت شهری است.

- زمانی که من شاهین شهر بودم می خواستند کارخانه بازیافت را در خمینی شهر بزنند. مرکز آلودگی بود. ولی بردیمش بیرون و خمینی شهر و شاهین شهر یک کار مشترک انجام بدهند. هم از نظر محیط زیست و هم از نظر اقتصادی به شهر كمك شد چون خمینی شهر به تنهایی نمی توانست هزینه های این کارخانه را تامین کند.