شمشير داموكلس بالاي سر مديران خميني شهر

ارسال در سایرعناوین

ما در فرصت همواره جانب مردم را گرفته ايم و دم به دم، از مسئولان شهرستان انتقاد كرده ايم، اما بايد اذعان كرد كه انصافاً اين مسئولان راه سختي در مديريت و خدمت به مردم پيش رو دارند.

مديريت در شهرستان ما حقيقتاً كار سخت و طاقت فرسايي است! و وقتي هماي مديريت بر شانه مديري نشست، با انواع و اقسام مشكلات و موانع و كمبودها و سليقه ها و سياست بازي ها و فشارها و خواسته هاي قانوني و فراقانوني و ... روبرو مي شود كه شايد برخي از نمونه هاي آن در ديگر نقاط ديده نشود. و از همين روست كه همواره در سپهر مديريتي كشور، مديريت در خميني شهر را خاص دانسته اند.

اين موانع و فشارها، مديريت شهرستان را دچار حالت تعليق مي كند و مانع خلاقيت، جسارت، قاطعيت و تدبير يك مدير مي شود.

هفته گذشته سرانجام پس از يك دوره چند ماهه بحث و جدل، رئيس اداره آموزش و پرورش شهرستان منصوب شد تا يكي از سرپرست هاي ادارات خميني شهر كم شود و به تعداد مسئولان ثابت، يكي اضافه گردد. اداره مزبور و مسائل پيراموني آن كه منجر به كنارگذاري صرامي و سرپرستي سعيد شجاعي گرديد در ماههاي گذشته به نمادي از وضعيت مديريت در شهرستان تبديل شده بود.

علاوه بر وضعيت اين اداره، تغيير مجدد فرماندار شهرستان و آمدن چهارمين فرماندار در طي 5 سال، نشانه ديگري بود از وضعيت مديريت در خميني شهر. فرماندار عالي ترين مقام اجرايي شهرستان است و طبيعي است كه اگر داراي ثبات نباشد و در فاصله زماني كوتاه تغيير يابد نخواهد توانست براي اداره شهرستان و پيگيري برنامه هاي مدنظر خود برنامه ريزي و تدبير كند. به واقع، فرماندار و يا هر مسئول ديگري اگر دائماً با مانع مواجه باشد و مسائلي مانند تغييرات پي در پي، فشارهاي سياسي و سليقه اي و شخصي، كمبود بودجه و اعتبارات، ندادن اختيارات لازم و ... را مانند شمشير داموكلس بالاي سرش آويزان كنند و تاب بدهند دچار روزمرگي خواهد شد و در مديريتش، ترديد و توقف راه خواهد يافت و چنين مديري، چگونه مي تواند اثرگذار باشد؟

در شماره قبل گزارشي درج كرديم با عنوان شهر سرپرست ها، كه اشاره داشت به اداراتي در شهرستان که سالهاست بدون رئیس و به صورت سرپرستی اداره می شوند؛ اوقاف، فنی و حرفه ای، تعاون، ارشاد و گاز.

در ادبيات مديريت، سرپرست يك اداره يا ارگان بودن نشانه تزلزل و آماده بودن براي تغيير و بركناري است؛ امري كه البته براي سرپرست يكي دو ماهه اداره آموزش و پرورش خيلي زود محقق شد تا شجاعي راحت شود و لازم نباشد سالها، در تعليق مديريت كند!

اين وضعيت تعليق، در برخي ادارات ديگر شهرستان هم وجود دارد كه اطلاعات تكميلي آن در اين شماره درج شده است.

بي ترديد، اين وضعيت تغيير و تعليق و فشار در كنار مشكلات و كمبودهاي فراوان مالي و غير آن، مدير را هر چند هم كه توانا باشد دچار بي ثباتي و روزمرگي خواهد كرد و مدير نخواهد توانست در امنيت خاطر به ايفاي وظايف خود بپردازد و بالتبع، هر مديري كه امنيت شغلي نداشته باشد، نمي ‌تواند برنامه زمان ‌دار و درازمدت طراحي، تصويب و اجرا كند علاوه بر آنكه هر مدير جهت تهيه و اجراي برنامه و همچنين مشاهده بازخورد آن، نيازمند دوره زماني مشخصي است.

نحوه رفتاري كه از سوي نهادهاي استاني و كشوري با امر مديريت در خميني شهر – در انتخاب و عزل مديران - در طول سالهاي گذشته شده است، اگر از سر بي توجهي و اهميت ندادن نباشد، يقيناً نشانه كم مهري به شهرستان بوده است. در بروز اين بي مهري البته برخي مسئولان و سياسيون و فعالان بومي خميني شهر هم مقصر هستند؛ كساني كه مطالبات غيرمعقول، غيرمنطقي و سليقه اي خود را به نهادهاي استاني و كشوري منعكس مي كنند و آنها را تحت فشار مي گذارند و براي آوردن فرد مورد نظر يا بركناري فرد مورد غضب خود، لابي هاي فراوان از مجاري غيرمعمول و به شيوه هاي غيرمنطقي صورت مي دهند.