پراکندگی کارگاه های صنعتی تهدیدی برای محیط زیست خمینی شهر است

ارسال در سایرعناوین

در کوچه ای بن بست حوالی میدان آیت الله صهری یا همان فلکه کوزه خودمان گشتم تا یک ساختمان کوچک و قدیمی را در ته کوچه یافتم. این خانه که همان اداره محیط زیست شهرستان است حتی از داشتن یک تابلو سر کوچه برای معرفی محروم است. وارد ساختمان که شدم متوجه شدم این خانه قدیمی استیجاری که چند اتاق بیشتر ندارد سه کارمند با عناوین رئیس، کارشناس و راننده دارد که باید بر تمام امور مربوط به شهرستان نظارت داشته باشد. برای معرفی این اداره مظلوم و کمتر آشنای شهرستان با خادمی رئیس این اداره به گفتگو نشستیم.


اداره محیط زیست چه زمانی در شهرستان افتتاح شد؟
اداره محیط زیست شهرستان در دی ماه سال 1389 با پیگیری مسوولان استان و شهرستان با سه کارمند کار خود را آغاز کرد. پیش از آن مردم برای امور مربوطه به اصفهان مراجعه می کردند و گاهی از آنجا کارشناس اعزام می شد اما با توجه به نیاز شهرستان این اداره راه اندازی شد. البته ناگفته نماند این امکانات در حد نیاز شهرستان نیست. ما با کمبود نیروی انسانی از جمله کارشناس حقوقی و کمبود بودجه مواجهیم. حتی یک آزمایشگاه برای آزمایش پسآب فاضلاب نداریم و مجبوریم نمونه ها را به اصفهان بفرستیم که این خود باعث افزایش هزینه ها و طولانی شدن مدت زمان اعلام نتایج می شود.


مهم ترین حوزه های کاری اداره محیط زیست شهرستان را نام ببرید.
مهم ترین حوزه کاری این اداره در دو حوزه نظارت و ساماندهی صنایع موجود در موارد فاضلاب، آلایندگی صوتی وکنترل آسیب های زیست محیطی آنها است و همچنین استقرار صنایع و واحدهای تازه تاسیس و رسیدگی به شکایات است.
که با توجه به موقعیت شهرستان که در شعاع 50 کیلومتری اصفهان واقع شده و کمبود زمین به غیر از شهرک های صنعتی غذایی و برق و الکترونیک و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان که تحت نظر ما هستند بیشتر فعالیت های این اداره در بخش اول باقی می ماند و از 11 شاخه ما فقط مجوزهای کشاورزی، خدماتی، صنایع غذایی و برق را در شهرک الکترونیک صادر می کنیم و قرار شده بخشی از زمین های شهرک برق به حوله بافان اختصاص یابد که با راه اندازی این شهرک نظارت های قبلی غیر ممکن می شود.


مهم ترین مشکلات زیست محیطی شهرستان در چه حوزه هایی است؟
- در حال حاضر در خمینی شهر 5 هزار و 400 واحد صنعتی فعال است. (البته بدون احتساب مراکز بدون مجوز) این تعداد کارگاه خیلی بیشتر از ظرفیت شهرستان می باشد.
- تعدادی از این صنایع در بافت مسکونی واقع شده اند که باعث ایجاد مشکلات بهداشتی مثل تولید پسماند و پساب و همچنین مشکلات ترافیکی و حتی اجتماعی می شود.
- گذشته از اینها بسیاری از صنایع فعال در شهرستان با مشاغلی مثل دامداری و باغداری که از جمله مشاغل تاریخی شهرستان است، همخوانی ندارد.


چه صنایع و مشاغل درشهرستان مشکل ساز شده اند؟
سنگبری های بدون مجوز، صنایع بازیافت پلاستیک و فلز، چاه های ذغالی، نحوه جمع آوری زباله های کشاورزی و صنعتی، واحدهای ریخته گری و همچنین ساخت و سازهای غیر مجاز.
شرایط برای جا به جایی ریخته گری ها فراهم نیست. چاه های زغالی نیز که غالبا در کوشک فعال هستند برای ادامه فعالیتشان درختان رابی رویه قطع می شوند حتی درختان جنگلهای بلوط را قطع می کنند وبرای تولید زغال به این منطقه می آورند، علاوه بر اینکه آلایندگی زیادی هم ایجاد می کنند. بسیاری از سرشاخه های درختان که می تواند به کمپوست تبدیل شود نیز در جریان تولید زغال به هدر می رود.
یکی دیگر از مشکلات ما فاضلاب های واحدهای صنعتی است.


صنایع رنگرزی چطور؟
تعداد واحدهای نساجی شهرستان زیاد است که فقط تعداد انگشت شماری از آن ها رنگرزی دارند که همانهامتاسفانه در بافت کشاورزی واقع شده اند.


اقدامات صورت گرفته برای برخورد با این صنایع چه بوده است؟
در مورد چاه زغالی ها از آنجا که به صورت غیرقانونی کار می کنند فقط در صورت شکایات مردمی می توانیم برای برخورد با آنها اقدام نماییم که در بسیاری از موارد نیز صاحب کاران به خاطر تولید دود بسیار هنگام تولید زغال در محیط نمی مانند و این کار ما را بسیار دشوار می کند.
در مورد پسماندها هم واحد بی خطر سازی را راه انداختیم تا پسماندهای بیمارستان ها استریل شده و سپس از شهر خارج شوند. البته این قانون باید برای پسماندهای دندانپزشکی، رادیولوژی و مطب های خصوصی نیز اعمال گردد. همچنین پسماندهای کشاورزی و صنعتی


اقدامات حقوقی اداره محیط زیست در برخورد با تخلفات چیست؟
ابتدا اخطار و در نهایت معرفی به دادگاه یا اضافه کردن نام این کارخانه یا کارگاه به لیست صنایع آلاینده که بنابر اقدامات صورت گرفته موظف به پرداخت عوارض بیشتر به شهرداری ها می شوند. البته این اخطاراها لزوما منجر به تعطیلی مراکز نمی شود.


با توجه به خشکسالی موجود چگونه می توان به کشاورزی رونق بخشید؟
خشکسالی بهانه ای بیش نیست وقتی که می توان با استفاده از فنآوری های نوین و روش های علمی کشاورزی را احیا کرد. در کشورهای خارجی از هر مترمربع زمین 60 کیلو محصول به دست می آورند و در صورت تغییر کاربری زمین، خاک کشاورزی را با تریلر جابه جا می کنند.
گذشته از اینها باید به فکر راه اندازی مشاغل وابسته به کشاورزی مانند توسعه گردشگری با توجه به وجود باغات خوب شهرستان باشیم. به عنوان نمونه می توان به احداث تالار و ویلا در باغات اشاره کرد. یکی دیگر از روش ها نیز تبدیل کردن زمین های کشاورزی به گلخانه است.


اگر بخواهید روی ویژ گی ها محیط زیستی خمینی شهر دست بگذارید به چه مواردی اشاره می کنید؟
- 15درصد از منطقه قامشلو که در محدوده خمینی شهر است.
- باغات خوب شهرستان که علاوه بر تولید میوه، اشتغال زایی و کاهش آلایندگی می تواند نقش موثری در صنعت گردشگری نیز شهرستان داشته باشد.
- وجود محصولات منحصر به فرد کشاورزی (که باید در حفظ آن کوشید.)
- وجود گونه های نادر حیوانی (که باید در حفظ آن کوشید.)
این موارد ضرروت وجود اداره منابع طبیعی در خمینی شهر را بیش از پیش روشن می سازد.


به ضرورت تاسیس اداره منابع طبیعی در خمینی شهر اشاره کردید، چرا؟
وجود چند معدن شن و ماسه در خمینی شهر
- جلوگیری از قاچاق چوب
- تخریب زمینهای کشاورزی و مراتع
- و مواردی که قبلا گفتم


برای اینکه این گونه های گیاهی و جانوری روزی به دست فراموشی سپرده نشود چه باید کرد؟
به نظر من راه اندازی دو موزه منابع طبیعی و محیط زیست در شهرستان لازم است تا هم گذشته این شهر حفظ شود و اگر روزی گونه های منحصر به فردش منقرض شد قابل احیا باشد.


اقدامات فرهنگی که تا کنون در جهت اهداف سازمان حفاظت از محیط زیست در شهرستان انجام شده، چه بوده است؟
تاکنون چند دوره اردوی بازدید از منطقه قامشلو داشته ایم و مسوولان را شفاهی دعوت کرده ایم که استقبال نشده است. با همکاری سازمان رفاهی تفریحی یک همایش دوچرخه سواری برگزار نموده ایم. سخنرانی در مدارس و مسابقات نقاشی ویژه کودکان نیز از دیگر برنامه های فرهنگی اداره محیط زیست بوده است.


برنامه های فرهنگی امسالتان چیست؟
انعقاد تفاهم نامه با نهاد کتابخانه ها مبنی بر راه اندازی قفسه مخصوص محیط زیست در کتابخانه الغدیر، برگزاری همایش و اردوها، تاسیس انجمن زمین پاک با عضویت مسوولان، کارمندان دولت و اعضای کتابخانه ها، اجرای مسابقات علمی و نقاشی، توزیع بسته های فرهنگی و بروشور.


نظرتان در مورد سازمان های مردم نهاد محیط زیستی چیست؟
ما از همکاری با سمن ها استقبال می کنیم چراکه معتقدیم آنها می توانند در کنار دولت به فرهنگ سازی در این زمینه کمک کنند. در حال حاظر سمنی در این مورد نداریم،یک گروه دنبال راه اندازی سمن بودند که به جایی نرسید و پیگیرش نشدند.
با تشکر از شرکت شما در این گفتگو