سورتمه سواری

ارسال در سایرعناوین

جذب گردشگر به شهر به عنوان یک صنعت نیاز به بسترهایی از جمله جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحی دارد که استعدادهای آن در خمینی شهر به طور بالقوه وجود دارد و باید به فعل درآید. به عنوان مثال خانه ها و بناهای تاریخی، جاذبه های طبیعی منطقه لادر از جمله ایجاد دریاچه جاذبه هاییست که امکان ایجاد آنها وجود داشته و در سال های اخیر تحقق یافته است. «سورتمه» یکی از فرصت های تفریحی است که می توان امکان آن را در شهر ایجاد کرده و به این وسیله به جاذبه های گردشگری خمینی شهر افزود.

2014 09 07 12.55.34
سورتمه سواری
یکی از جاذبه های تفریحی که طرفداران زیادی دارد سورتمه سواری است. اين وسيله تفريحی دارای ويژگی و مشخصه های جالبی است و استفاده از آن هيجان و شادی خاصی را براي تمامی گروه هاي سني به همراه دارد. سورتمه یكی از پرنشاط ترین و هیجان انگیزترین وسایل بازی و سرگرمی که در كليه فصول حتي در باران و سرما با نصب پوشش هاي محافظ قابل استفاده است.


سورتمه چیست؟
سورتمه نوعی وسیله نقلیه بدون چرخ است که بیشتر در مناطق سردسیر به €Œوسیله سگ، اسب و یا گوزن شمالی بر روی برف کشیده می€Œشود. این وسیله که از دوران باستان مورد استفاده قرار می گرفته، امروزه با تغییراتی برای تفریح و سرگرمی و ایجاد هیجان به کار می€Œرود. سورتمه تفریحی با الهام از «مونوریل» طراحی شده است با این تفاوت عمده که امکان تنظیم سرعت و افزایش آن را توسط کاربر می دهد و سرعت آن به40 كيلومتر در ساعت نیز می رسد و در ساخت آن کلیه نکات و استانداردهای ایمنی به کارگرفته شده است.


سورتمه سواری در چه شهرهایی دایر است؟
اين وسيله پرنشاط و هیجان انگیز هم اکنون در شهرهای تهران، تبریز و نمک آبرود دایر شده و ساکنان و مسافران زیادی را به خود جذب کرده است. سورتمه براي اولين بار در ايران توسط شركت عمران و مسكن شمال در منطقه زيبای نمك آبرود در ميان جنگل اجرا گرديده است. تكراری شدن تله کابین براي افرادي كه مكرر وارد مجموعه شهر توريستي نمك آبرود مي شوند، مسوولين این مجموعه را به اين فكر واداشته كه يكی از بازي های مدرن و روز دنيا را كه هم دارای هيجان كافی باشد و هم به لحاظ ساختاری امكان رقابت با تله كابين را داشته باشد راه اندازی نمايند. این مسوولان پس از بررسي بازی های هيجان انگيز مناطق توريستی كشورهای اروپايی بازی سورتمه سواری Alpine Coaster را انتخاب کردند.

سورتمه تهران واقع در مجموعه بوستانی و تفریحی گلابدره درآستانه نوروز 92 توسط شهرداری افتتاح شد.
از جمله ویژگی های «سورتمه تهران» می توان فضای دل انگیز اطراف و چشم انداز بی نظیر آن که در کنار ایمنی و تجهیزات کاملا استاندارد و سرعت قابل کنترل و کابینه ای روباز و پَرِش (جامپ) های هیجان انگیز و اسپیرال گردشی است.
سورتمه تبريز در تفرجگاه ائل باغي در اتوبان شهيد كسايي بعد از خروجي ائل گلي به طرف تهران قرار دارد. هنگام ورود به اين پارك گل هاي زيبا وآلاچيق هاي شيك و تميز و رنگارنگ و فضاي سرسبز و امكانات بازي كودكان با نماي زيباي خود به مردم خوشآمد مي گويند.

23b31e9e fc11 4f34 b160 3f972b2fc6161
بستر های ایجاد سورتمه چیست؟
مهمترین پیش نیاز لازم برای ایجاد تاسیسات سورتمه بافت طبیعی مناسب و در دسترس می باشد. ارتفاعات و پستی و بلندی هایی با شیب مناسب به اضافه چشم انداز زیبا و دسترسی راحت به محل استقرار ایستگاه سورتمه و داشتن فضای مناسب برای پارک خودروها فضای طبیعی مناسبی را به وجود می آورند.


چه مناطقی در خمینی شهر بافت طبیعی مناسب سورتمه سواری را دارند؟
- دامنه های مجاور چشمه غم بر
- دامنه های مقابل درب دانشگاه آزاد ابتدای جاده شهرک
- دامنه ها و ارتفاعات جنوبی شهرک
- مناطق مختلفی از منطقه لادر به ویژه دیواره چپ ورودی چشمه غربی
- منطقه بام سبز
- ارتفاعات مقابل جهاد دانشگاهی و غرب بلوار شهید موذنی

2014 09 07 12.49.19
فواید و اثرات اجرای طرح
بر پا کردن تفریح پر نشاط سورتمه سواری علاوه بر جذب گردشگر و ایجاد شغل مستقیم و غیر مستقیم عامل موثری در ایجاد نشاط عمومی و جهت دادن به تخلیه هیجانات به خصوص در نوجوانان و جوانان دارد.
در گزارشی که از اثرات ایجاد امكانات بازي سورتمه در نمک آبرود منتشر شده، آمده است که اجرای این طرح 8 شغل به طور مستقیم و 25 شغل به صورت غيرمستقيم ايجاد كرده است و حدود 160 هزار گردشگر را كه به همراه خانواده هايشان نزديك به 500 هزار نفر برآورد مي شوند به آمار جمعيت گردشگری مجموعه نمك آبرود و مناطق همجوار افزوده است كه جذب اين تعداد گردشگر در سال باعث رونق صنايع و مشاغل مرتبط با امر گردشگری در شهرهاي همجوار گرديده است.