هزار و 400 معلول بیکار در شهرستان چه می کنند؟

ارسال در سایرعناوین

رییس اداره بهزیستی شهرستان در گفتگو با خبرنگار فرصت گفت: «شهرستان خمینی شهر 6 هزار و 500 معلول دارد که 60 درصدشان توانایی کار کردن دارند و از این 60 درصد 20درصد فاقد شغل هستند.» ترابی افزود: «این 20 درصد که حدودا 1400 نفر را شامل می شوند همه روزه در پی یافتن شغلی مناسب به ما مراجعه می کنند.» وی با تاکید بر اینکه معلولان علی رغم اینکه غالبا زیر دیپلم هستند جویای کار اداری و دولتی می باشند، گفت: «اگرچه در چند ساله اخیر خبری از اجرای قانون «اختصاص 3 درصد از فرصت های شغلی به معلولان توسط دستگاه های دولتی» نیست اما ما سعی کرده ایم از طریق رایزنی با بخش خصوصی فرصت های شغلی برای معلولان ایجاد نماییم.» رییس بهزیستی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه معلولان جویای کار از این مشاغل استقبالی نمی کنند از چندین کارگاهی نام برد که برای استخدام و به کار گیری معلولان به بهزیستی اعلام آمادگی کرده اند اما به جز تعدادی معدود کسی برای ثبت نام مراجعه نکرده است. ترابی در این باره توضیح داد: «یک کارگاه تولید میز و صندلی صنعتی واقع در دستگرد برای به کارگیری معلولان اعلام آمادگی کرد اما علی رغم اطلاع رسانی وسیع ما به معلولان هنوز هیچکس برای کار در این کارگاه اظهار تمایل نکرده است. کارگاه تولید لبنیات، نانوایی، کارگاه طراحی تابلو با سنگ های تزیینی و... نمونه هایی از مراکزی هستند که برای معلولان فرصت های شغلی ایجاد کرده اند اما هیچگونه استقبالی از جانب معلولان صورت نگرفته است.»


از همه معلولان دعوت به کار کردم اما کسی استقبال نکرد
بهرام شاهین سرپرست یک کارگاه بسته بندی حبوبات است که برای استخدام معلولان در این کارگاه جدید التاسیس داوطلب شده اما استقبال چندانی صورت نگرفته است. وی دراینباره به خبرنگار ما گفت: «به طور تصادفی با آقای ترابی رییس بهزیستی آشنا شدم و از تصمیم خودم راجع به راه اندازی کارگاه صحبت کردم و ایشان پیشنهاد داد که در این کارگاه از معلولان استفاده نمایم. در ضیافت افطاری که ماه مبارک رمضان برای معلولان ترتیب داده بودند شرکت کرده و موضوع را با آنها در میان گذاشتم و خواستم که برای ثبت نام در این طرح اقدام نمایند. با افراد دیگری نیز که با معلولان در ارتباط بودند، موضوع را مطرح کردم و شماره تماسم را هم از طریق بهزیستی به همه اعلام کردم اما تنها 15 معلول ثبت نام کردند و از میان آنها 10 نفر مشغول به کار شده و نهایتا الان که حدود 6 ماه از آغاز به کار ما می گذرد تنها 6 معلول در کارگاه بسته بندی حبوبات مشغول به کار هستند. قصد داشتیم کار توزیع و فروش را نیز به معلولان بسپاریم که متاسفانه استقبالی از جانب آنها صورت نگرفت.»

 

رفتارهای احساسی جامعه و تاثیر آن بر هزار و 400 معلول بیکار
اگرچه تعدادی از معلولان به دلیل شرایط خاص جسمی ممکن است در برهه هایی از زندگی قادر به کار کردن نباشند و یا معلولان تحصیل کرده که صاحب تخصصی هستند طبیعتا به انجام هر کاری تن ندهند اما این واقعیت تلخ نیز وجود دارد که جامعه ما اعم از مردم و مسوولان با برخی رفتارها و واکنش های احساسی خود، این قشر از جامعه را به سمت عدم پویایی و خمودگی سوق می دهند تا آنجا که گرفتن مبلغ اندکی در حد 50 هزار تومان به صورت ماهیانه از بهزیستی را به کار کردن و برخورداری از درآمدی تا 700-600 هزار تومان در ماه ترجیح می دهند. رییس خیریه کارآفرین نرجس خاتون (س) در این باره گفت: «در بسیاری موارد اتفاق افتاده که با آماده شدن فرصت های شغلی، از نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد خواستار معرفی مددجویانشان برای مشغول شدن به کار شده ایم اما استقبالی از جانب مددجویان صورت نگرفته و این در حالی است که بیماران خاص تحت حمایت خیریه درمانی بقیه اله (عج) که به دلیل مبتلا شدن به بیماری های صعب العلاج شغل خود را از دست داده اند از فرصت های شغلی که ما به آنها پیشنهاد می کنیم به خوبی استقبال می کنند.» خانم حسینی افزود: البته معلولانی هم هستند که از افراد سالم، بهتر و با کیفیت تر کار می کنند. به عنوان نمونه دو نفر از مددجویان خیریه نرجس خاتون (س) که یکی از ناحیه پا معلول است و دیگری ناشنواست در زمینه حوله دوزی و مینا کاری بسیار خوب کار می کنند.