قدمت روستای تیرانچی به دوره صفویه برمی گردد

ارسال در سایرعناوین

تیرانچی از سویی با قلعه امیریه و کوشک، از سویی با زازران و درچه و از جهتی دیگر با روستای جلال آباد فلاورجان همسایه است. 80 درصد جمعیت روستا جوان هستند و شغل اکثرشان کشاورزی، دامداری و پرورش زنبور عسل می باشد. دبستان و مدرسه راهنمایی دخترانه خرد، دبستان پسرانه سمسار زاده و مدرسه راهنمایی پسرانه عمار مراکز آموزشی تیرانچی بوده و خانه بهداشت روستا تنها مرکز درمانی و بهداشتی آن است که ساختمانش در حال بازسازی می باشد. امامزاده محسن از نوادگان امام سجاد (ع) بزرگ ترین مکان مذهبی تیرانچی است. مسجد جامع و امامزاده نورباران نیز از دیگر مراکز مذهبی این روستاست. امامزاده نورباران شامل یک فضای کوچک و یک مقبره و ضریح است که کسی راجع به صاحب آن اطلاعی ندارد و در واقع ماهیت آن همچنان برای همگان مبهم می باشد. باشگاه ورزشی شهید اصغر سلطانیان تنها مرکز ورزشی تیرانچی است که در یک منزل مسکونی برپا شده و در دو رشته تکواندو برای پسران و ایروبیک برای دختران فعال می باشد. قطعه زمینی نیز که در این روستا با هدف احداث باشگاه ورزشی وقف شده و مسوولیت آن در دست اداره ورزش و جوانان است، به حال خود رها شده.


درباره وجه تسمیه این روستا می گویند: اهالی تیرانچی اصالتا اهل تیران و کرون هستند که روزگاری از شهر و دیار خود برای کار به این نقطه از خمینی شهر می آمده اند و پس از مدتی اینجا ماندگار شده اند. پسوند نام خانوادگی اکثر اهالی این روستا «طهرانی» بوده و از این جهت به پسوند نام خانوادگی اهالی تیران و کرون شباهت دارد.


به گفته اهالی تیرانچی، قدمت این روستا به دوران صفویه برمی گردد و در برخی کتب تاریخی به عنوان یکی از لشکرگاه های نادرشاه از آن یاد شده است.


نشانی روستای تیرانچی: خمینی شهر، جاده نجف آباد، بلوار الغدیر، بعد از کارخانه قند کامیاب