مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی خط ۲ قطار شهری اصفهان است
گفت: خط 2 قطارشهری اصفهان مشاور خارجی سیسرا فرانسه و دو مشاور داخلی مترا و پژوهش و معماری را در کنار خود دارد و پس از آنکه مطالعات مرحله اول در پایان آذر به پایان برسد برای اجرای خط وارد مناقصه داخلی شده و پس از تحویل مطالعات، مناقصه انجام میâشود و در حال حاضر هم مشغول ارزیابی کیفی پیمانکاران هستیم.
Â
وی با بیان اینکه شفت ورودی خط 2 مترو به مناقصه گذاشته شده و به زودی پیمانکار آن نیز بر اساس مقررات انتخاب میâشود، افزود: عملیات اجرایی شفت ورودی از شهرک امام حسین(ع) انجام می شود و دستگاه تی بی ام از این نقطه برای عملیات حفاری وارد میâشود و این مرحله اجرایی کار در خط 2 است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: با توافقاتی که با سازمان های بالادستی از جمله استانداری و شهرداری انجام شده، هزینه احداث تونلâها و ایستگاهâها را شهرداری تقبل کرده و تاسیسات و تجهیزات برقی و مکانیکی و تجهیز ناوگان با فاینانس و تعهد دولت وارد مناقصه بین المللی میâشود و اگر تعهدات مالی به خوبی انجام شود، تا قبل از پایان امسال، اجرای خط دوم به مناقصه گذاشته شده و تا سال 1400 این خط راهâاندازی میâشود.
خط 2 مترو به طول 23 کیلومتر و شامل 23 ایستگاه است
وی با تشریح وضعیت اجرای طرح خط 2 قطار شهری اصفهان گفت: خط 2 مترو به طول 23 کیلومتر و شامل 23 ایستگاه بوده که از شهرک امام حسین(ع) آغاز شده و با عبور از میدان لاله، میدان قدس، خیابان علامه مجلسی و هاتف به چهارراه شکرشکن میâرسد؛ این خط سپس از طریق خیابانâهای حافظ و سپاه در میدان امام حسین(ع) با خط یک مترو تقاطع پیدا میâکند و سپس به سمت کهندژ رفته و در نهایت به میدان خمینیâشهر ختم میâشود.
شعرباف در بیان این مطلب که خط دوم مترو حالت نیم کاسه دارد و از شمال شرق شروع و به سمت غرب اصفهان میâرود، افزود: عمق این خط حدود 30 متر زیر زمین بوده که به دلیل مباحث میراث فرهنگی کارشناسان یونسکو اعلام کردند که خط باید عمیق باشد بنابراین این موضوع در مباحث فنی و کارشناسی مورد توجه جدی قرار گرفت.
وی با تاکید بر این نکته که تمام ملاحضات را کردیم تا این خط که مصوب شورای عالی ترافیک کشور بوده اجرا شود، گفت: در حقیقت این مسیر را ما تعیین نکردیم این مسیر سیر فنی و تخصصی تعیین شدهâای را طی کرده و در شورای عالی ترافیک کشور نیز تصویب شده است.
مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی طرح است
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را پشتوانه قانونی این طرح دانست و افزود: در جلسه شصت و ششم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، مطالعات احداث خط 2 قطار شهری اصفهان به تصویب رسید بنابراین این طرح در شورای عالی ترافیک استان و در نهایت در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده و هم اکنون که به سازمان قطار شهری ابلاغ گردیده است این مجموعه اقدامات مهندسی و اجرایی آن را پیگیری میâکند.
وی افزود: در مطالعات جامع حمل و نقل در سالâهای 70 و 71 این طرح آمده است که مترو باید به نیازهای حمل و نقل جواب داده و در واقع مترو نیازهای مافوق حمل و نقلâهایی مانند اتوبوس را تأمین میâکند.
شعرباف با اشاره به اینکه 2 خط شمال â جنوب و شرق â غرب اساسیâترین محورهایی بوده که برای مترو پیشâبینی شده، گفت: بعد از اینکه مسیر خط2مترو توسط مشاوران خارجی، سوفرتو فرانسه و پ پ ک استرالیا که قوی ترین مشاوران بین المللی بررسی و در شورای عالی ترافیک استان تصویب و سپس در شورای عالی ترافیک کشور که مرجع قانونی برای تایید مطالعات جامع حمل و نقل و مسیرهای مترو هستند، به تصویب رسیده و برای طی فرایند اجرایی به قطارشهری رسیده زیرا گزینهâهای حمل و نقل را شورای عالی ترافیک تعیین میâکند.
مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشتهâایم
وی در پاسخ به سئوالی درباره با اینکه آیا نظرات میراثی درباره اجرای این طرح از سوی شورای علی ترافیک کشور مورد توجه قرار گرفته، تصریح کرد: بالاترین مقام تصمیم گیرنده در چنین سطحی یعنی شورای عالی ترافیک کشور موارد میراثی و سایر مسایل را مورد توجه قرار داده با اینâکه از همان ابتدا که بحث میدان امام مطرح بوده ما مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشتهâایم و میراث فرهنگی کتبا به ما اعلام کردهâاند عبور از این محدوده بلامانع بوده و خواستار تمهیداتی نیز بودهâاند که درباره همگی آن پیش بینی لازم انجام شده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در رابطه با تمهیدات مورد درخواست از سوی میراث فرهنگی گفت: میراث خواستار توجه به این نکته شده که در محدوده مربوط به میدان امام ایستگاهی در نظر گرفته نشود و این امر مورد توجه قرار گرفته همچنین عمق لازم نیز برای عبور مترو از دیگر موارد درخواستی بود که این موضوع نیز به صورت کامل در نظر گرفته شده است.
کارشناسان یونسکو و ایکوموس از خطوط بازدید کردهâاند
وی با تبیین اقدامات لازم برای توجه به مسایل میراثی در اجرای خط 2 گفت: غیر از مکاتبهâای که میراث فرهنگی در این زمینه با ما انجام داده، کارشناسان یونسکو و ایکوموس هم از خطوط بازدید کردهâاند و به صورت کتبی به یونسکو نامه نوشتهâاند و منعی بر عبور اعلام نکردهâاند؛ آنها خواستار تمهیداتی از جمله عمیق بودن و مطالعات لازم در این زمینه شدند که این مسایل نیز در سرفصل توجهات فنی و عملیاتی ما قرار دارد و همه این موارد و مکاتبات به صورت مستند موجود است.
شعرباف با تاکید بر اینکه تعیین عمق مربوط به خطوط قطار شهری را مطالعات تعیین میâکند، افزود: این مطالعات از سوی مراجع فنی، تحقیقاتی و تخصصی کشور شامل دانشگاه صنعتی و دانشگاه علم و صنعت انجام شده تا هیچ گونه مشکلی برای عبور مترو در این مسیر ایجاد نشود.
وی در پاسخ به سئوالی درباره بیان مواضعی از سوی برخی افراد و رسانهâها مبنی بر عدم تاییدیه میراث فرهنگی و یونسکو برای اجرای این طرح گفت: این که گفته میâشود میراث تایید نمیâکند یا یونسکو رد میâکند نشان از نقص اطلاعات افراد اظهار نظر کننده دارد یا اطلاعات غلط به افراد داده شده و یا جایگاه نهادهای بالادستی در این موضوع درست شناخته نشده است.
هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نکرده است
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان افزود: از نظر بینâالمللی مطالعات انجام شده و میراث و مشاوران طرح مطالعاتی را انجام دادند تا هر کجای طرح با مشکلی روبه رو باشد روش پیشگیری لازم صورت گیرد و تاکنون هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نکرده، بنابراین سایر مواضع بر اساس اطلاعات ناقص و غلط ابراز شده است.
وی بیان کرد: سیرقانونی این مسیر طی شده و باید این نکته را در نظر گرفت که شورای عالی ترافیک وهمه مراجع مربوطه میدان نقش جهان را به عنوان یک اثر جهانی فاخر ثبت شده در یونسکو می شناسند و غیر ممکن است این اثر تاریخی از سوی بالاترین نهاد کشوری که در زمینه تصمیم گیری در خصوص خطوط قطار شهری مشغول به فعالیت هستند مغفول بماند و تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسئله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است.
شعرباف اظهار کرد: هویت شهر تاریخی اصفهان و در رأس آن میدان نقش جهان همانند پاساگارد شیراز برای همگان شناخته شده و به دلیل جایگاه میراثی ارزش والایی دارد، بنابراین تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است.
وی با اشاره به اینکه تمام شهرهای تاریخی دنیا از جمله بارسلون، مادرید، لندن، پاریس و رم مترو دارند و قطار شهری هم زیر آثار تاریخی آنها رد میâشود، گفت: به طور قطع، آنها نیز تمهیدات لازم را اندیشیدهâاند و در اینجا نیز همین کار را با مطالعات عمیق علمی و توانمندی دقیق مهندسی انجام میâدهیم.
در چارچوب قوانین و دستگاهâهای بالادستی کار میâکنیم
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با اشاره به اینکه ما در سازمان قطار شهری در چارچوب قوانین و دستگاهâهای بالادستی کار میâکنیم، افزود: ممکن است افراد در جایگاهâهای مختلف دیدگاهâهای خاص خود را مطرح کنند ولی مبنای ما، حرکت در چارچوب قانونی تعیین شده از سوی قانون است.
وی با تشکر از همراهی و توجه استاندار اصفهان به موضوع قطار شهری بیان کرد: از زمانیâکه زرگرپور به عنوان استاندار اصفهان آمدهâاند همه مسایل را با ایشان در میان گذاشتهâایم و برای خط 2 هم دو مرتبه به امضا استاندار از رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور درخواست کردهâایم که جلسه هماهنگی داشته و صحبت و توضیحات لازم را هم داشته باشیم که 4 ماه است نامه را نوشتیم و خیلی هم پیگیری کردم که این ملاقات اتفاق بیفتد چراکه هرگز نمیâخواهیم کوچکترین خسارتی به میراث شهرمان بخورد.
شعرباف با تاکید بر اینکه هویت شهرمان به میراث فرهنگی آن است و از طرفی مردم هم باید مردم باید در این شهر زندگی کنند، افزود: جمع این دو یعنی توجه به زندگی مردم و احترام به میراث فرهنگی شهر مهم بوده و گرنه حذف آن سادهâترین شکل ممکن است؛ آیا دنیا به این مسائل اینگونه نگاه میâکند که مترو یا حمل و نقل نمیâخواهیم یا سعی میâشود مسالهâای که بوده، به بهترین شکل علمی رفع شود؛ ما به دنبال رفع مسئله به صورت علمی هستیم و با میراث هم تاکنون هیچ مشکلی نداشته و به جلو رفته و تاکنون هم هیچ کسی برای ما خط قرمز تعیین نکرده است.
تیمâهای کارشناسی را تجهیز کردهâایم و کارشناسان در حال فعالیت هستند
وی افزود: ما تیمâهای کارشناسی را تجهیز کرده و کارشناسان در حال فعالیت بوده یکی از اسنادی که میراث از ما خواسته، این بوده که تاثیرات این خط بر میراث را ببینیم و باید این مباحث مطالعه شده و این کار در حال انجام و وظیفه ما است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا انجام مطالعات از سوی قطار شهری تردیدی در صحت نتایج ایجاد نمیâکند، تصریح کرد: مطالعات شرح خدمات دارد و این شرح خدمات از یونسکو گرفته شده به طوری که شرح خدمات مصوب که یونسکو عنوان میâکند، مطالعات باید بر اساس این آیتمâها انجام شود و من نمیâتوانم مطالعات میراث فرهنگی را که در یونسکو کاملا شفاف شده را تغییر دهم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره نقش شورای عالی شهرسازی و مجموعه راه و شهرسازی درباره این طرح گفت: این شورا بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی، اظهارنظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرحâهای جامع شهری که شامل منطقه بندی و سایر نیازمندیâهای عمومی شهر بوده و تصویب معیارها و ضوابط و آئینâنامهâهای شهرسازی را برعهده دارد بنابراین شورای شهرسازی باید طرح جامع کاربریâها را تصویب کند و از سوی دیگر کمیسیون ماده 5 هم ایستگاهâهای مترو را تصویب میâکند که محدوده ایستگاه و المانâهای مربوط به ایستگاه کجا باشد اما کلیت خط برعهده شورای عالی ترافیک است.
شعرباف در پاسخ به این سئوال که آیا فرایندهای این طرح در مجموع قانونی بوده، تصریح کرد: قانون برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و قانون مهمترین محور کار ما است.
پروژه باید در چارچوب قانون به پیش رود
وی گفت: همه از جمله دیوان محاسبات، استاندار، شهردار و شورا هم این را میâدانند که محور ما قانون بوده و با قانون پیش رفته و وظیفه من به عنوان مدیر پروژه این است که پروژهâام را در چارچوب قانون جلو ببرم و این اطمینان را به همه شهروندان و کسانی که نگران هستند، بدهید که کارها براساس قانون انجام میâشود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان خاطرنشان کرد: خواهش من هم این است اگر کسی علاقمند به اظهار نظر در این حوزه بوده و اطلاعاتش را کامل کند تا خیالشان راحت باشد و بدانند کسی که 40 سال در حوزه مدیریت شهری کار کرده با همه ادبیات قانونی هم آشنا است.
وی درباره مسکوت ماندن لایحه نامâگذاری ایستگاهâهای قطار شهری توسط شورای شهر گفت: من در جریان مذاکرات شورای شهر نیستم شاید اطلاعاتی که به شورای شهر رسیده ناقص بوده ولی من در نخستین روزی که به شورای شهر هم رفتم، در نخستین جلسه توضیح دادم که ما در چارچوب قانون به جلو رفته و این امر مصوب بوده و در این مسیر مطالعات را انجام داده و شرط نخست این بوده که مطالعات را در چارچوب مصوبات بالادستی به جلو ببرم.
شعرباف با اشاره به اینکه اگر مشکلی در بحث نامâگذاری خط دوم توضیحات تکمیلی را به شورای شهر ارائه میâدهم، افزود: البته در جلسه علنی هم دعوتی از من نشده بود ولی درباره بحث نامâگذاری هم در حقیقت میâخواستیم این نامâها، نامâهایی باشد که اگر مکاتباتی انجام شد از ابتدا نامâهای مصوب در آن لحاظ شود.
وی گفت: میâخواستیم کمی زودتر نام ایستگاهâها را در مکاتبات به کار ببریم تا این اسمâها جا بیفتد و الا این موضوع به عنوان ضرورت اصلی مطرح نبود.