با چشمان كاملاً باز رأي بدهيم

ارسال در سایرعناوین

sarmaghale12 اسفندماه بايد همگام با ديگر مردم كشورمان پاي صندوق هاي رأي برويم و براي يك دوره چهارساله، نماينده شهرستان مان را انتخاب كنيم. از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون، 8 دوره مجلس شوراي اسلامي تشكيل شده و مردم اين ديار هم 8 دوره، نمايندگان خود را به نهاد قانونگذاري فرستاده اند.

در همه اين دوران ها، نمايندگان مزبور طبيعتاً در عملكرد خود هم اشكالاتي داشته اند و هم امتيازاتي. و هم خدماتي كرده اند و هم خطاهايي بروز داده اند.

 

در عين حال، هر قدر كه از عمر مجلس شوراي اسلامي گذشته است، از يك سو نهاد قانونگذاري كشور بالنده تر و پخته تر عمل كرده و از سوي ديگر، مردم در گزينش هاي خود بيش از پيش دقت نموده اند. اينك و پس از گذشت 33 سال از عمر نظام اسلامي، و بالندگي نهادهاي نظام، و بلوغ سياسي مردم شهرستان؛ انتظار طبيعي آنست كه بهترين انتخابات و بهترين انتخاب را براي خميني شهرمان رقم بزنيم.

 

از اين رو، در خصوص انتخابات پيش رو، طرح چند نكته مهم خالي از فايده نيست:

1- اين كلام شريف امام انقلاب را فراموش نكنيم كه مجلس در رأس امور است. وجود مجلسي كارآمد و سالم و پرتلاش، حلال بسياري از مشكلات و كاستي ها خواهد بود. فراموش نكنيم كه در جهان امروز، همه چيز بر مدار قانون مي چرخد و اگر قوانين درست و جامع تدوين گردد، بسياري از مشكلات حل خواهد شد.

2- بدانيم كه آراي تك تك ما در انتخابات آتي، مهم و اثرگذار است. هر كدام از ما، چه در انتخابات شركت كنيم و چه از رأي دادن خودداري نمائيم، مجلس تشكيل خواهد شد و نماينده شهرستان هم برگزيده مي شود. و عدم حضور ما، فقط و فقط محروم كردن خودمان از حق انتخاب مان است. پس اگر حضور نيافتيم و نماينده اي انتخاب شد و به نظر ما نتوانست درماني براي دردهاي شهر بيابد، فقط خودمان را سرزنش كنيم.

3- همواره اين سئوال مهم مطرح بوده كه وظيفه يك نماينده چيست؟ در برابر اين سئوال چند نظر مطرح است: الف- وظيفه نماينده فقط قانونگذاري است / ب- وظيفه نماينده رسيدگي به مشكلات محلي در عين انجام وظيف قانونگذاري است.

در اين خصوص بايد گفت، بي ترديد وظيفه اولي و ذاتي هر نماينده قانونگذاري است. و اگر نماينده مجلس، به اين مهم با جديت توجه نمايد، و در مذاكرات و بحث ها براي بررسي قوانين و لوايح، فعالانه و وظيفه شناسانه حضور يابد، نقش خود را در ارتقاي كشور و شهرش بطور غيرمستقيم ايفا كرده است.

اما اين امر منافاتي با تلاش براي حل مشكلات شهرستان ندارد. همين كه هر شهرستان در مجلس نماينده اي دارد، خود واجد اين معناست كه مي تواند و بايد آئينه شهرش هم باشد. اين امر، اينك در نزد همه نمايندگان مجلس يك عرف پذيرفته شده است. لذا مشاهده مي كنيم كه همه نمايندگان، در قالب هاي مختلف مانند نطق پيش از دستور، سئوال از وزرا درباره مسائل منطقه خود، دعوت از مقامات براي حضور در شهرستان و ... تلاش مي كنند مشكلات شهرشان را پيگيري كنند.

بروكراسي اداري موجود در كشور ما بگونه اي است كه بسياري از مسائل از كانال هاي عادي و معمولي قابل حل و پيگيري نيست و تنها با لابي كردن و چانه زني و ... مي توان مسئولان استاني و كشوري را نسبت به واقعيت ها، فرصت ها، تهديدها و مشكلات شهرستان آگاه نمود و از اين طريق، بودجه و امكانات آورد.

خميني شهر ما مشكلات فراواني دارد و به اذعان صريح مسئولان استاني و شهرستاني و كشوري، اين مشكلات با بودجه هاي معمولي و طرح هاي عادي قابل حل نيست و تنها مقام شهرستاني كه به واسطه ارتباط مستقيم و چهره به چهره با ارشدترين مقامات كشوري و لشكري مي تواند مشكلات را منتقل كرده و مسئولان را به اتخاذ تدابير ويژه قانع سازد نماينده شهرستان است، و نماينده نمي تواند و نبايد از رسيدگي به مشكلات شهرستان شانه خالي كند.

4- در رأي دادن مان با چشمان كاملاً باز عمل كنيم. طبيعي است كه تك تك كانديداهاي موجود كه از حداقل هاي لازم برخوردار هستند، شعارها و وعده هاي فراواني به مردم بدهند. اما اين ما هستيم كه با توجه به سوابق فرهنگي و سياسي و مديريتي، روحيه جهادي، صداقت و راستي، عدالت خواهي، برنامه ها و شعارها براي حل مشكلات و ارتقاي وضعيت اداري و فرهنگي و اجتماعي خميني شهر و ... بايد اصلح را گزينش كنيم.

5- همانگونه كه در كلام صريح بنيانگذار كبير انقلاب و مقام معظم رهبري هم بارها ذكر شده، تقليد سياسي در انتخابات نادرست است و تك تك ما بايد به حجت شرعي و عقلي براي رأي دادن به يك كانديدا رسيم. لذا بايد از رأي دادن به افراد صرفاً بر اساس نظر ديگران، و يا تنها به دليل ليست هاي انتخاباتي خودداري نمائيم و بدانيم كه بايد شايستگي ها را بررسي كرد.

6- كانديداهاي محترم بايد اولاً برنامه هاي روشن و دقيق خود را براي شركت فعال در امر قانونگذاري در صحن مجلس ارائه دهند و ثانياً به صراحت برنامه هاي خود را براي پيگيري و حل مشكلات مردم شهرستان تبيين كنند. شعارزدگي، سياست زدگي، افراط و تفريط و ... دردي را درمان نخواهد كرد.

7- تخريب ممنوع. بي ترديد اين امر خواسته همه مردم و نخبگان است. و اميدواريم كه كانديداهاي محترم و طرفدارانشان، از تخريب ديگر كانديداها خودداري كنند و تنها به اثبات خود بپردازند. فرافكني كردن و نفي ديگران مشكلي را حل نخواهد كرد.