فرصت و انتخابات مجلس

ارسال در سایرعناوین

sarmaghaleقطار انتخابات مجلس شوراي اسلامي از نخستين ايستگاه خود – ثبت نام كانديداها – گذشت و اينك، وارد ايستگاه بررسي صلاحيت ها شده است.

اين مرحله، با بررسي صلاحيت ها توسط هيئت هاي اجرايي و نظارت و شوراي نگهبان سرانجام به پايان خواهد رسيد و پس از آن، تقريباً يك هفته مانده به روز انتخابات، تبليغات رسمي كانديداهاي تأييد صلاحيت شده آغاز خواهد شد. نهايتاً در اسفندماه، روز موعود فرا خواهد رسيد و مردم خميني شهر هم مثل همه نقاط كشور، در صندوق هاي رأي، نظر نهايي خود را براي انتخاب نماينده شان ابراز خواهند نمود.

 

انتخابات آتي مجلس، انتخاباتي مهم براي انقلاب و كشور است. براي شهرستان ما هم، علاوه بر مسائل كشوري، براي مسائل و معضلات خاص خميني شهر بسيار پراهميت است، چرا كه شهرستان ما، اينك در برهه اي حياتي از تاريخ خويش قرار گرفته، و با تلاش مردم و مسئولان و نخبگان، توجهات نهادهاي مسئول در استان و كشور تا حد زيادي معطوف مسائل خميني شهر شده و اينك كمتر مسئولي است كه با شنيدن نام اين شهرستان شهيدپرور، به ياد بي پولي شهرداري و عوارض پرداخت نشده آلايندگي و طلب هاي ميلياردي از ادارات و تراكم شديد جمعيت و مهاجرت بي رويه و كمبود زمين و تصرف زمين هاي خميني شهر و كمبود مراكز تفريحي و ورزشي و ... نيفتد. در اين شرايط، بي ترديد انتخابات مجلس براي خميني شهر بسيار مهم است.

اما اكنون وارد فضاي انتخاباتي شده ايم. و اگر چه دوران تبليغات رسمي آغاز نشده – و ظاهراً قانون هم برخي فعاليت ها را منع كرده – اما از اكنون شاهد جنب و جوش و تحركات شبه انتخاباتي در شهرستان هستيم. و هر چه بيشتر پيش مي رويم بر حساسيت فضا افزوده مي شود.

در چنين فضايي، يك انتظار به حق از جانب همه مردم خميني شهر و نيز فعالان سياسي و كانديداهاي محترم مكرراً مطرح مي گردد و آن اينست كه هيچ يك از كانديداها حق استفاده از بيت المال را براي امور تبليغاتي خود ندارد. اين بيت المال، اعم است از امكانات مالي، فني، تبليغاتي و مديريتي نهادهاي عمومي شهرستان و استان و كشور. و از ديگر سو، هيچ نهاد عمومي هم حق ندارد بيت المال را صرف تبليغ مستقيم و غيرمستقيم و صريح و غيرصريح هيچ يك از كانديداها نمايد.

و فرصت يكي از اين نهادهاي عمومي است. در طول هفته هاي اخير، به كرات و دفعات، از سوي اقشار مختلف و بخصوص كانديداها اين دغدغه به مسئولان فرصت و نيز شهرداري به عنوان صاحب امتياز فرصت منعكس شده است كه مبادا اين تنها رسانه شهرستان، له يا عليه كانديداها وارد عمل شود. اين دغدغه تا بدانجا شدت دارد كه بسياري از مسئولان ارشد شهرستان اين دغدغه را مكرراً به فرصت و شهرداري و شهردار منعكس كرده اند و شهردار محترم هم، بارها اين مسئله را تذكر داده است. كار تا بدانجا پيش رفته كه برخي از كانديداها، شخصاً و مكرراً اين دغدغه را منعكس نموده اند؛ دغدغه اي كاملاً به حق كه البته دستمايه برخي جوسازي هاي ناحق هم قرار گرفته است.

همانگونه كه در سرمقاله اين شماره مدير مسئول فرصت آمده است، پيرامون اين دغدغه، بارها و بارها در گفتگوها و تماس هاي خصوصي به عزيزانِ نگران، يادآور شده ايم كه فرصت از ابتداي فعاليت خود هم بنا را بر بي طرفي در مسائل و مجادلات سياسي نهاده و مردم شاهدند كه از اين امر تخطي ننموده است. اما براي طيب خاطر، و رفع دغدغه ها، و برطرف كردن بهانه جوسازي هاي اخير، چند نكته را يادآور مي شوم:

يكم: با همه اهميتي كه براي انتخابات مجلس ذكر كرديم، مهم تر از آن كه چه كسي در انتخابات رأي بياورد، مشاركت حداكثري مردم است. رهبر معظم انقلاب در همه  سخنراني هاي خود پيرامون انتخابات ها – چه مجلس و چه رياست جمهوري – بارها و بارها تصريح كرده اند كه مسئله اول در انتخابات، مشاركت حداكثري مردم است. اين امر، سياست اصلي فرصت در هفته هاي آتي خواهد بود و تلاش خواهيم كرد با تبيين اهميت مجلس شوراي اسلامي، افكار عمومي را به مشاركت حداكثري ترغيب كنيم.

دوم: تمام كساني كه از فيلترهاي نظارتي عبور نمايند، و مورد تاييد قرار گيرند، مسلما از حداقل هاي لازم براي نمايندگي برخوردارند. و انتخاب نهايي با مردم است. فرصت نيز، در اين خصوص، خود را قيم مردم نمي داند و معتقد است مردم فهيم شهرستان خود به خوبي مي دانند چگونه انتخاب كنند. و هر كه اكثريت مردم برگزينند مورد قبول همه خواهد بود. اين شبهه افكني كه فرصت له يا عليه كانديداها قصد تبليغ دارد، توهين به دهها هزار نفر از مردم شريف شهرستان است كه به اندازه كافي آگاهي دارند و نياز ندارند كه فرصت يا هر مطبوعه و رسانه ديگري بخواهد به آنها ((خط)) بدهد! و اينگونه هم نيست كه مردم خميني شهر منتظر باشند تا ببينند فرصت كدام كانديدا را ترويج مي كند! از سوي ديگر، عليرغم همه بركاتي كه نشريه براي شهرستان داشته، به هيچ وجه معتقد نيستيم كه مردم از فرصت تقليد مي كنند! فرصت تنها يك مطبوعه و رسانه عمومي شهرستان است كه قصد طرح و بررسي مشكلات و نقاط قوت شهرستان را دارد. و نه صدور حكم براي رأي دادن يا رأي ندادن به اين و آن. و اساساً نه در اين جايگاه است و نه چنين توان تبليغاتي دارد.

سوم: فرصت هم مثل ديگر نهادهاي عمومي شهرستان، متعلق به بيت المال است. و از اين منظر، بدون تعارف هر نوع بهره برداري از آن را له يا عليه كانديداها، خيانت به بيت المال و موجب ضمان شرعي مي دانيم و معتقديم اگر اين امر رخ دهد، فرداي قيامت بايد پاسخگوي تك تك مردمي باشيم كه ريال ريال به شهرداري عوارض مي دهند تا امور شهر به سامان شود.

اما عدم سوءاستفاده از بيت المال، منحصر به فرصت نيست. از الان تا پايان انتخابات، همه تريبون هاي عمومي شهرستان، همه نهادهاي دولتي و عمومي و ... بيت المال است و هر گونه بهره برداري تبليغاتي از آنها، خلاف شرع و قانون خواهد بود.