یلداهای شهر ما(خمینی شهر)

ارسال در سایرعناوین

nishkhandانسانها از جمله ایرانیان باستان و نیز فعلی به دنبال این بوده اند و هستند که به بهانه هایی حال را بر خود خوش کنند و دمی با اقوام و دوستان به سر برند که یکی از آنها طولانی ترین شب سال است که یلدا نام گرفته پنجشنبه یکم دی ماه تا صبح شود کمی طولانی تر خواهد بود که البته این طولانی ترین شب فرصت مناسبی است برای با هم بودن و آجیل و میوه خوردن.

 

ولی در این دوره و زمانه و در دیار ما طولانی ترین ها کم نیستند که یلداهای نو پدید می باشند و فرق اساسی این یلداهای نوپدید با یلدای باستانی در این است که در یلداهای قدیمی آجیل و میوه و صله رحم و دوستی و حال خوش وجود دارد و در این یلداهای نوپدید خبری از آنچه گفته شد که نیست هیچ گاه اضداد آنها دیده می شود بد نیست مروری بر چند تا از یلداهای نوپدید داشته باشیم.

یلدایی ترین معضلات متعلق به معضلات و مشکلات شهر ما در زمینه های مختلف فرهنگی و عمرانی می باشد. جنین از زمانی که در شکم مادرش جا خوش کرده و گاه یواشکی فال گوش می ایستد با آنها آشنا می شود تا وقتی پیر می شود و می میرد و می خواهند او را در یکی از قبرستانهای متعدد شهر به خاک بسپارند و کسی از حاضرین می پرسد مر حوم چگونه آدمی بود و همه حضار جواب می دهند آدم خوبی بود چون غم معضلات شهر را داشت و ورثه و بقیه مردم با هم دسته جمعی می گویند حالا که این طور است بگذاریدش توی قبر و هر چه سریعتر رویش خاک بریزید که دیگر غم معضلات شهر را نخورد.

یلدایی ترین فکر ها هم مربوط به دیار ماست که هنوز هم ادامه دارد و آن فکری است که قرار است به حال مشکلات و معضلات خمینی شهر بشود، چون مسؤولین استانی و شهرستانی هر وقت چشمشان به شهر می افتد و یا مصاحبه ای می کنند می گویند باید فکری برای حل معضلات خمینی شهر کرد و این است که آنها چله پشت چله می نشیند و هی فکر می کنند و مردم ما هم همین جور تو دستشون تسبیح می گردانند و صلوات می فرستند بلکه مسؤولین از فکر دربیاند ولی خبری نمی شود و وقتی کوچکتر ها که کم حوصله ترند می پرسند پس چطور شد؟ جواب می دهند: شلوغ نکن بچه حواس مسؤولین پرت می شود! حوصله داشته باش مثل ما یک تسبیح پیدا کن و صلوات بفرست.

یلدایی ترین طرح ملی عمرانی شهر هم ساخت و تکمیل بیمارستان منظریه است که البته میوه و آجیل های فراوانی داشته اما نه برای مردم شهر

یلدایی ترین مصاحبه ها و گزارش ها و مقالات و ویژه نامه ها و گیر دادن هم از خبرنگاران و نویسنده های فرصت بوده که حتی برای خواندن آنها شب یلدا که هیچ، روز و شب قبل و بعد از آن هم کفاف نمی کند.

یلدایی ترین خیابانهایی که تاکنون تو شهرهای کشور قرار است آزاد سازی و اجرا شود هم تو شهر ما قرار دارد، گر چه آنها از نظر طول کوتاهترین خیابانهای نوع خود می باشند و یک لاکپشت هم طول آنها را ظرف چند ساعت طی می کند ولی معلوم نیست چه ارتباطی با یلدا دارند که شهردار پشت شهردار عوض می کنند و خودشان هیچ تکانی نمی خورند، حتی درختهای چناری که از مسیر آنها کنده شده دوباره سبز شده اند و دارند قد می کشند اما ساکنین اطراف آن طرح ها حالا حالا ها باید تو همین شرایط، شب های یلدای زیادی کنار هم بنشینند، خوبی آن این است که حداقل حرفی برای زدن دارند.

فرق این خیابانهای یلدایی با یلدایی زمستانی این است که تو یلدای قدیمی آجیل و میوه و حال خوش هست و تو نوع نوپدید و خیابانی آن گرد و خاک و ترافیک و دست انداز و تصادف و دلشوره و حال ناخوش

یلدایی ترین برنامه های صدا و سیمای استان اصفهان (نه اصفهان) هم به شهر ما اختصاص دارد که حتی برنامه های زنده رود و هشت بهشت و پشت سر هم اندازی های مجریان آنها به خصوص بعضی از آنها هم در مقابل برنامه های یلدایی خمینی شهر انصافاً کم می آورند.

یلدایی ترین آمال و آرزو ها هم به مردمان این شهر تعلق دارد که همان عمران و آبادی و توسعه شهر و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی می باشد البته گرچه به رؤیا رفتن ذاتاً شیرین ظاهراً کاری از دست قلم و بیل و لودر و سیم خاردار و ایضاً وسائل مشابه بر نمی آید شیرینی آن رؤیاها جای خود را با تلخ ترین ترین زهر ها عوض می کند.

البته تو این یلدای نو پدید از میوه و آجیل و بخور بخور خبری نیست اما جوش و دلهره و سکته و دیگر امراض و حوادث هست.

طولانی ترین و یلدایی ترین طرح مسکن مهر هم ظاهراً تو همین شهر جا دارد و سرمایه گذاران آن هر یلدا و به اهل خانواده قول می دهند که ان شاء الله یلدای بعدی را تو آپارتمان خودمان به دور از غر و لند صاحب خانه چند تایی آجیل می شکنیم و دو تایی هم بشکن چاشنی کار خواهیم کرد اما یلدای سال بعد هم دو باره همین حرفها را تکرار می کنند و آقا می ماند و شرمندگی.

یلدایی ترین اجرای حدود دو کیلومتر از جاده جدید کمربندی هم در این شهرستان بود که به حمدالله ظاهراً به یلدای سال 90 نرسید به صبح رسید، پس همه بگویند بچه ها متشکریم یکی از سوژه های ما هم دارد به تاریخ می پیوندد.

یلدایی ترین صف ها هم تو این شهر تشکیل می شود اگر موتورها پشت سر هم ردیف شوند و یا وقتی جایی نذری می دهند و یا چیزی نمایش می دهند و یا جناب عزرائیل در حال مأموریت است و عده ای را قبض روح می کند و یا عروس می آورند یا می برند و خلاصه هر خبری در شهر هست به جز سخنرانی های درست و حسابی و نمایشگاه های فرهنگی صف های یلدایی ، یلدایی برای تماشا تشکیل می شود.

بگذریم، برشمردن یلداهای شهرستان هم دارد یلدایی می شود و کار دستمان می دهد تا دیر نشده بفرمایید میوه و آجیل و به دور از این حرفها به همان یلدای سنتی برسید. این یکی ظاهراً عوارض ندارد، حالا چه نوع عوارض بماند.