رانندگان کامیون ستون های اطمینان جاده های کشورند

ارسال در سایرعناوین

 

haghighiاعضا هیات مدیره انجمن صنفی کامیون داران و رانندگان خودروهای سنگین با فرماندار دیدار کردند.

عباس کوهی رئیس این انجمن صنفی در اين جلسه با اشاره به اینکه حل مشکلات این صنف به نوعی در گرو حل مشکلات شهرستان است گفت: انجمن صنفی کامیونداران با 540 عضو رسمی با مشکلات متعددی همچون مسدود بودن مسیر عبور و مرور مستقل شهری به پایانه فعلی، کمبود فضای پارکینگ، عدم امنیت شغلی، عدم رعایت مقررات حمل و نقل و اخذ وجه کمیسیون اضافه، عدم نظارت کافی توسط سازمان حمل و نقل و پایانه های استان و مسدود بودن مسیر زیرگذر موجود که به تسهیل تردد کمک می کند، مواجه است.

 

وی افزود: به دلیل مسدود بودن مسیر ورود جاده کمربندی به پایانه حمل و نقل شهر، رانندگان مجبور به طی مسافت زیادی برای ورود به پایانه و تجمع و یا توقف در ورودی بلوار آزادگان به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت هستند که در همین رابطه به نظر ما طرح مسؤولین شهرستان، شهرداری خمینی شهر و دانشگاه صنعتی در احداث طرح زیرگذر پیشنهادی در ورودی جاده کمربندی به پایانه حمل بار راه حل قابل قبولي است.

کوهی در ادامه گفت: از مهمترین مشکلات، نبود مکانی مستقل در سطح شهر برای پارکینگ کامیون های بومی می باشد و پارکینگ در نظر گرفته شده در پایانه جدید جوابگوی حجم کامیون های توقفی رانندگان بومی نیست و لازم است جهت توسعه پارکینگ محل پایانه جدید اقدامات و حمایت لازم از طرف مسؤولین استان و شهرستان صورت بگیرد.

وی در انتها گفت: پیگیری حق و حقوق قانونی رانندگان و اعضای انجمن، پیگیری شکایتها و درخواستهای رانندگان و انعکاس آن به مسؤولین استان و شهرستان، انعقاد قراردادی با شرکت بیمه و صدور انواع بیمه با تخفیفات و تسهیلات لازم، تعامل انجمن شهرستان با انجمهای صنفی استان و کشور و تعامل با مسؤولین سازمان حمل و نقل استان و کشور به عنوان یکی از فعالترین انجمن های صنفی کامیون داران استان از جمله برنامه های مهم انجمن می باشد.

سعیدی یکی از اعضا هیات مدیره شرکت تعاونی نیز در اين جلسه گفت: در گذشته به دلیل کوتاهی و کم توجهی بعضی از مسوولین از واگذاری زمین جهت احداث پارکینگ کامیون خودداری شد و در زمان فرماندار سابق به ما قول اختصاص 5 هکتار زمین در کنار محل پایانه داده شد که ما از فرماندار جدید درخواست اجرای این قول را داریم.

وی افزود: 1800 کامیون در خمینی شهر داریم ولی فقط 540 کامیون عضو تعاونی کامیون داران و رانندگان انجمن هستند و تعاونی به دلیل محدودیت قادر به عضوگیری مابقی این تعداد نیست.

سعیدی تصریح کرد: در حال حاضر 50 درصد از کامیونهای سطح شهر کامیونهای حمل سنگ همراه با کفی می باشند که وظیفه  حمل سنگ و آهن و سیمان را به عهده داشته و باید برای پارک و استقرار این تعداد کامیون که با فعالیت پایانه حمل و نقل همخوانی ندارند راه حلی جدی تدبیر شود.

وی با بیان اینکه انجمن صنفی کامیون داران و شرکت های حمل و نقل از نظر جایگاه و فعالیت با هم متفاوتند و ما هیچ مشکلی با یکدیگر نداریم گفت: به ما قول اختصاص 10 هزار متر زمین در محل جدید پایانه داده شده که این مقدار جوابگوی ما نیست و مشکل شهرستان با این مقدار زمین حل نمی شود.

یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی کامیون داران نیز در این دیدار ضمن بیان این نکته که اولین بار است یک مسؤول شهرستان در بین اعضای این انجمن حاضر می شود و به دنبال حل مشکل ماست، سابقه مشکلات حمل و نقل شهرستان را 30 ساله دانست.

وی افزود: نبود متولی و عدم آگاهی مسؤولین و مردم باعث شده در شناخت و تفکیک وظایف رانندگان با شرکت های باربری و بخش حمل و نقل اشتباه بوجود بیاید.

این عضو هیات مدیره گفت: راننده با سرمایه و جان و مال خود کار می کند ولی این تصور وجود دارد که تمام امور در اختیار شرکتهای حمل و نقل است، رانندگان مجری اصلی حمل و نقل و بارگیری کالا در سراسر کشورند آن وقت ما شاهد اعمال بیشترین فشارهای ناشی از افزایش قیمت و تعرفه سوخت و هزینه های قطعات بر رانندگان هستیم و یک عده به واسطه گری بین صاحبان بار و رانندگان می پردازند.

وی ادامه داد: شهر ما شهر حمل و نقل است اما به دلیل بی توجهی مسؤولین در گذشته و بی تدبیری، راننده مجبور است فاصله 10 کیلومتری تا شهر اصفهان را با عبور از شهرهای نجف آباد و فولادشهر به 70 کیلومتر افزایش داده تا وارد جاده شهر اصفهان شده و مسیر شهرهای دیگر مثل شیراز را در پیش بگیرد.

این عضو هیات مدیره مشکل فعلی را اقدام بعضی از شرکت ها به اخذ هزینه هایی بیش از تعرفه و دریافت کمیسیون اضافه عنوان کرد و گفت: بعضاً شاهدیم بعضی از شرکتها اضافه تر از درصد مشخص شده قانونی از راننده حق کمیسیون دریافت می کنند.

این عضو، اولویت رانندگان غیربومی بر رانندگان بومی هنگام تحویل بار و صدور بارنامه را از دیگر مشکلات خمینی شهر دانست و گفت: این در حالی است که در شهرهای دیگر اولویت با رانندگان بومی است.

در ادامه، فرماندار برای برگزاری یک جلسه مشترک میان مسؤولین شهرستان و سازمان حمل و نقل و پایانه های استان و انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل و انجمن صنفی رانندگان و کامیون داران به منظور بررسی مشکلات بخش حمل و نقل شهرستان و ارائه یک مصوبه مشترکِ قابل اجرا ، اعلام آمادگی کرد.

احمد حقیقی افزود: از آنجا که حمل و نقل شهرستان خمینی شهر در کل کشور مطرح است باید از این فرصت استفاده کامل و بهره لازم را ببریم و ابراز امیدواری کرد که با طرح موضوع حمل و نقل و درخواستهای رانندگان در این جلسه مشکل شهرستان در استان و کشور با نگاه و توجه ویژه مسؤولین استان حل شود.

فرماندار در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه رانندگان در بخش حمل و نقل کشور اشاره کرد و گفت: قشر رانندگان کامیون از افراد زحمت کش و با شرافت جامعه محسوب می شوند، ما می دانیم که تک تک شما رانندگان شهرستان اصیل هستید و ما احترام زیادی برای شما قائل هستیم و می دانیم در بخش اقتصاد و حمل و نقل کشور و استان و شهرستان چقدر اثرگذارید.

حقیقی ادامه داد: شما به عنوان بزرگان صنف باید مراقب اعضای جدید و جوان باشید تا آنها هم مثل شما با اعتقاد و اصیل پرورش یابند.

وی رانندگان کامیون را ستونهای اطمینان جاده های کشور برای تأمین امنیت خانواده ها و مانعی پیش پای سودجویان جاده ها دانست و خاطر نشان کرد: خلاف کاران جاده ها از رانندگان کامیون هراس دارند.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات شهر باید دنبال روش صحیح و اصولی باشیم و از ورود به بیراهه پرهیز کنیم، افزود: امیدواریم در جلسه مشترک با مسؤولین سازمان حمل و نقل استان با دسته بندی درخواستها و مشکلات بخش حمل و نقل، مصوبات اجرایی ارائه کرده و موثر باشیم.