سخنی با نماینده خمینی شهر در مجلس

ارسال در سایرعناوین

nemayandehپنجشنبه بیستم مرداد ماه جاری، جلسه بررسی مشکلات بخش حمل و نقل خمینی شهر در فرمانداری برگزار شد. در این جلسه موضوعات مهمی از قبیل احداث شهرک حمل و نقل خمینی شهر، احداث زیر گذر کامیون ها در جاده کمربندی، مشکلات تردد مکرر کامیون ها در سطح شهر و حوادث جانی به وجود آمده و ... مطرح و راهکارهای حل و اصلاح آن ها مورد بررسی قرار گرفت .

 

در این جلسه علاوه بر مسوولان شهرستانی از جمله فرماندار، نماینده، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، رییس راهنمایی و رانندگی؛ دکتر ابطحی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و طراح شهرک حمل و نقل شهرستان و برخی از مسوولان استان منجمله مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان و همچنین اعضای انجمن صنفی کامیون داران شهرستان هم حضور داشتند.

مجری برگزار کننده جلسه، فرمانداری شهرستان بود و خبرنگار صدا و سیما و همچنین خبرنگار فرصت طبق روال مرسوم در این جلسه شرکت کردند.

خبرنگار فرصت به مانند همه جلسات رسمی و علنی در این جلسه حضور یافت و اقدام به تهیه خبر و گزارش و عکس نمود و با توجه به دو سه گزارش فرصت از وضعیت حمل و نقل و مشکلات این حوزه، این جلسه می توانست دستمایه گزارشی مستند و راهگشا برای بررسی و رفع مشکلات این حوزه باشد.

تا میانه جلسه و سخنرانی فرماندار و سخنرانی کارشناس فرمانداری همه چیز روال طبیعی خود را طی می کرد تا آن که نوبت به سخنرانی آقای ابطحی نماینده محترم خمینی شهر در مجلس رسید.

آقای ابطحی در ابتدای کلام خود، خواستار خروج خبرنگار فرصت از جلسه شد و بعد هم شخص ایشان دستور قطع دستگاه ضبط صوت خبرنگار فرصت را صادر کرد حال آن که مسوول دفتر نمایندگی صدا و سیما در خمینی شهر در جلسه حضور یافت و تا انتها هم با مانعی مواجه نشد و این تنها خبرنگار فرصت بود که حضورش به مذاق نماینده خوش نیامد!

در هر حال با اصرار نماینده، خبرنگار فرصت برای پیشگیری از اختلال در جلسه مهم مذکور آن هم نزد مقامات استانی از جلسه بیرون آمد. توجیه نماینده محترم برای این اقدام آن بود که خبرنگار فرصت نباشد تا آقایان حضار در مضیقه نباشند و هر چه دلشان می خواهد بگویند و حاشیه سازی نشود! ایشان همچنین عنوان کرد که بعد از جلسه حاصل جلسه را خبرنگار فرصت از فرماندار بپرسد!

اما...

اما در این خصوص چند نکته قابل ذکر است:

1-این نخستین بار نیست که نماینده محترم شهرستان در مجلس در حضور افراد دیگر و مقامات استان و حتی کشوری در قبال خبرنگار نشریه فرصت دست به چنین رفتاری می زنند. آخرین نمونه آن در جریان بازدید اخیر مهندس علیزاده معاون وزیر مسکن و شهرسازی از بیمارستان منظریه در خرداد ماه سال جاری بود. در آن بازدید وقتی خبرنگار فرصت قصد سوال از معاون وزیر مسکن در خصوص بیمارستان را داشت با واکنش نماینده مواجه شد به طوری که ایشان در حضور معاون وزیر مسکن مانع سوال شده و چنین گفت: لازم نیست شما سوال بپرسید، خبرنگار صدا و سیما اینجا هست!...

فرصت تاکنون نسبت به این نوع رفتارهای نماینده محترم در قبال دوهفته نامه خمینی شهر واکنشی نشان نداده و هرگز خاطر مخاطبان خود را با شرح چنین وقایعی آزرده ننموده است و اکنون نیز چنین قصدی نداشت اما سکوت در برابر تداوم این رفتارها – که بعضا نامتجانس با آداب اسلامی است - باعث از بین رفتن حرمت خبر و خبرنگاری و کار رسانه ای در شهرستان خواهد شد و زین پس هر مقام مسوولی که مطالب یک نشریه به مذاقش سازگار نباشد به خود اجازه خواهد داد اینگونه به کرامت انسانی و حرفه ای یک خبرنگار و یک مطبوعه خدشه وارد سازد. جالب آن که این برخورد درست در ایامی رخ داد که همه جای کشور و حتی شهرهایی که نشریه هم ندارند مراسم تقدیر از خبرنگار به مناسبت روز خبرنگار برپا بود. لابد در خمینی شهر ما تقدیر از خبرنگار هم مثل دیگر مسائل با همه جای ایران تفاوت دارد!

2- مجری برگزار کننده فرمانداري بود نه دفتر نماینده و جلسه نیز محرمانه نبود چرا که خبرنگار صدا و سیما تا آخر حضور داشت و یحتمل خبرنگار هر مطبوعه دیگری غیر از فرصت هم می بود حضور او دچار مشکل نمی شد!

طبیعتاً در چنین فضایی نماینده محترم که خود جزو مدعوین هستند نمی توانستند چنین درخواستی از خبرنگار فرصت بنمایند.

3-فرصت از ابتدای انتشار تا کنون بنای خود را در قبال مسوولان محترم شهرستان – و از جمله نماینده- اطلاع رسانی صادقانه از خدمات بیشمار آن ها و در عین حال انتقاد مشفقانه نسبت به خطاها و اشتباهات آن ها قرار داده است و این، عمل به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است که همواره از نقد عالمانه و سازنده دفاع کرده اند.

بی تردید مسوولیت یک امانت خطیر الهی است به خصوص که با رأی مردم هم حاصل شده باشد و لذا فرصت نمی تواند و نباید چشم خود را بر کاستی ها و ناراستی ها ی مسوولین ببندد. اساسا نقطه افتراق فرصت با بسیاری از مطبوعات و دلیل مورد توجه قرار گرفتن آن از سوی مردم و مسوولان همین خصیصه صراحت بیان و ذکر اشکالات در کنار تبیین خدمات بوده است.

قاعدتا نماینده شهرستان هم از این قاعده استثنا نیست، ایشان هم خدمات غیر قابل انکاری دارد و هم اشتباهات و خطاهای قابل تاملی از منظر نمایندگی. و مسلماً نمي خواهد كه فرصت صرفاً به تعريف از ايشان بپردازد و چشم بر كاستي ها و خطاهاي غيرقابل انكارشان ببندد!

ماده 3 قانون مطبوعات می گوید: مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسوولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند.

4- علی رغم مورد بالا، فرصت در طول یکی دو سال گذشته با توجه به شناختی که از روحیات آقای ابطحی دارد کمترین حد انتقاد از ایشان را طرح کرده و در عوض با دیدی حرفه ای اقدامات و فعالیت های مهم وی را با تیترهای درشت منعکس نموده است. این امر بدان معنا نیست که اشکالی در عملکرد جناب نماینده نیست بلکه برعکس، انتقادات ناگفته فراوانی داریم که طرح نکرده ایم و دلیل مهمش هم منافع عمومی شهرستان است. مخاطبان خود می توانند با ورق زدن صفحات فرصت حجم انتقادات فرصت را از نماینده با دیگر مسوولان شهرستان مقایسه کنند. فرصت حتی انتقاداتی را نسبت به فرماندار یا امام جمعه ( گزارش اخیر شورای فرهنگ عمومی ) مطرح کرده که با واکنش حاکی از سعه صدر آن ها مواجه شده است اما از نماینده کمترین انتقاد صورت گرفته و حاصل آن سوتفاهم فوق العاده ایشان نسبت به فرصت است به طوری که از هر فرصتی برای ابراز این نگاه بهره می جویند حال در حضور مقامات استان و کشور باشد یا در یک جلسه معمولی!

5-دلیل این سوتفاهمی که نماینده نسبت به فرصت – تنها مطبوعه محلی شهرستان- دارد بر ما مکشوف نیست و حقا و انصافا نمی دانیم چرا ایشان تا بدین حد برای تضعیف فرصت تلاش کرده و گاه از جایگاه رفیع نمایندگی یک شهرستان 300 هزار نفری هم برای این امر عدول می نمایند. ای کاش ایشان حداقل درباره علت این رفتارها توضیح می داد!

6- در هر حال تداوم چنین فضا و برخوردی درست نیست و سکوت در برابر آن باعث خواهد شد به اصطلاح خلیفه کشی باب شود و از این پس هر مقامی برای مخفی نگه داشتن مسائل از چشم مردم چنین برخوردهایی را تجویز نماید. اقدام اخیر نماینده در اخراج خبرنگار فرصت از جلسه فوق الاشاره مخالف صریح بند 4 قانون مطبوعات مصوب نظام مقدس جمهوری اسلامی است و بی تردید جناب آقای ابطحی به عنوان نماینده بیش از هر کس دیگری باید ملتزم به قانونی باشد که مجلس تصویب کرده است!

ماد 4 قانون مطبوعات تصریح می کند: هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند.

در ماده 5 همین قانون آمده است: کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامع باشد با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است.

و در تبصره ذیل این 2 ماده تصریح شده است: متخلف از مواد (4) و (5) به شرط داشتن شاکی به حکم دادگاه به انفصال خدمت از 6 ماه تا 2 سال و در صورت تکرار به انفصال دایم از خدمات دولتی محکوم خواهد شد.

فرصت حق قانونی خود را برای پیگیری اجرای مواد فوق در قبال رفتارهای نماینده محفوظ می داند و در عین حال یادآوری می کنیم که تلاش برای تضعیف تنها رسانه اختصاصی خمینی شهر که مایه امید هزاران خمینی شهری است نفعی برای برخی افراد در بر ندارد.

به امید آن که دیگر شاهد چنین رفتارهایی نباشیم و همه به بالندگی و رشد فضای رسانه ای شهرستان کمک کنند.