سرانجام قتلگاه خمینی‌شهر چه خواهد شد

ارسال در سایرعناوین

kamarbandiخبرگزاری ایمنا‌: در گوشه‌ای آرام و بی‌صدا نشسته بود. ندایی‌ در گوش او بی‌صدا، انتظار سفر کرده‌اش را فریاد می‌زد. دستانش‌ سرد و نفس‌هایش به شماره افتاده بود. چشم به در دوخته و بیقرار بازگشت مسافرش‌ بود. تپش‌ شدید قلبش، آرامش را از او می‌گرفت.

سفر کرده‌اش هنوز بازنگشته. گوشی تلفن را برداشت و شماره او را گرفت. اما به‌جای صدای عزیزش‌، تنها این جمله را شنید: تلفن مشترک مورد نظر خاموش می‌باشد.

به گزارش ایمنا، بارها و بارها در اخبار حوادث خوانده‌ایم که بر اثر حادثه‌ی رانندگی در کمربندی خمینی‌شهر تعدادی مجروح شده و چند نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
«یک مصدوم و ۲ فوتی بر اثر تصادف کامیون با پراید در کمربندی خمینی‌شهر؛
ساعت ۰:۰۵ بامداد روز جمعه ۳۱ تیر ماه، بر اثر برخورد کامیون با پراید در بلوار‌ آزادگان خمینی‌شهر، یک نفر مصدوم شد و ۲ نفر جان خود را از دست دادند.
۶مصدوم بر اثر برخورد دو دستگاه موتورسیکلت در خمینی‌شهر؛
ساعت ۱۸:۲۵ روز جمعه ۳۱ تیر ماه، بر اثر برخورد دو دستگاه موتورسیکلت در بلوار‌ آزادگان خمینی‌شهر، ۶ نفر مصدوم شدند.
۴مصدوم بر اثر تصادف پراید و کامیون در بلوار‌ آزادگان خمینی‌شهر؛
ساعت ۶:۴۵ صبح روز جمعه ۲۷ ‌خرداد، بر اثر تصادف خودروی سواری پراید و کامیون در بلوار‌ آزادگان خمینی‌شهر اصفهان، ۴ نفر مصدوم شدند.
پس از اعلام حادثه به اتاق فرمان فوریت‌های پزشکی (۱۱۵)‌، ۲ واحد امدادی از پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی خمینی‌شهر در صحنه حادثه حاضر شدند و مصدومان را به بیمارستان اشرفی‌ خمینی‌شهر منتقل کردند.» (خبرگزاری ایمنا،۱۳۹۰)
از آنجایی‌که منطقه‌ی کمربندی خمینی‌شهر از مناطق پرتردد و مسیر دانشجویان دانشگاههای صنعتی اصفهان، آزاد نجف آباد و آزاد خمینی شهر است، اعتراض مردم این منطقه ما را بر آن داشت که پیگیری این موضوع را در برنامه‌ی خود بگنجانیم.
پس از دو ماه پیگیری مستمر توانستیم آماری به دست آوریم که صحت این موضوع را برای ما و مسئولان تایید کند که مطالعه جدول آن، به تبیین قضیه‌ی مذکور کمک خواهد کرد.

حوادث ترافیکی بلوار آزادگان

۴ ماهه اول سال ۹۰

۴ ماهه اول سال ۸۹

درصد افزایش

تصادفات

۳۱

۲۶

۱۶%

مصدومان

۵۶

۴۱

۲۶%

فوتی

۶

۲

۶۶%

تعداد تصادفات خمینی‌شهر
در سال ۸۹

تعداد تصادفات بلوار آزادگان در سال۸۹

درصد حوادث بلوار آزادگان نسبت به کل حوادث ترافیکی

حوادث ترافیکی

۴ هزار

۲۲۰

۵/۵ %

مصدومان

۴ هزار و ۵۳۴

۲۴۵

۴/۵ %

فوتی

۳۲

۱۵

۴۶ %

تعداد حوادث ترافیکی خمینی‌شهر در۴ ماهه اول سال ۹۰

تعداد حوادث ترافیکی بلوار آزادگان در ۴ ماهه اول سال ۹۰

درصد حوادث بلوار آزادگان نسبت به کل حوادث

کل تصادفات

۲ هزار و ۳۰

۳۱

۵/۱ %

مصدومان

۲ هزار و ۲۳۵

۵۶

۵/۲ %

فوتی

۹

۶

۶۶ %

حوادث ترافیکی خمینی‌شهر در ۴ ماهه اول سال ۸۹

حوادث ترافیکی بلوار آزادگان در ۴ ماهه اول سال ۸۹

درصد حوادث بلوار آزادگان نسبت به کل حوادث خمینی شهر

تصادفات

۹۸۰

۲۶

۳/۱%

مصدومان

۲ هزار و ۵۶

۴۱

۹/۱ %

فوتی

۴

۲

۵۰ %

به گفته افراد محلی، این جاده با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، به‌جای استفاده شهری، مدتهاست که به‌عنوان جاده‌ی برون شهری مورد استفاده قرار گرفته و محل تردد انواع ماشین‌های سنگین است، به‌طوری‌که محموله‌های سنگین آهن فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و نیز کوپ‌های سنگ معدن از این مسیر جا‌به‌جا می‌شود. همچنین حضور نداشتن پلیس راه و راهور در مسیر این جاده از دیگر مشکلات آن است که عدم کنترل سرعت خودروها و دیگر قوانین ترافیکی را به‌همراه دارد.
طی تماس‌های برقرار شده با پلیس راه و راهور اصفهان، تنها جوابی که شنیدیم انداختن توپ در زمین یکدیگر بود.
سرهنگ غلامی در این زمینه عنوان کرد: طبق استعلام انجام شده از شهرداری اصفهان، این منطقه در محدوده‌ی اداره کل راه و ترابری استان اصفهان است و با توجه به این موضوع مسئولیت ترافیکی آن بر عهده‌ی پلیس راه استان می‌باشد اما هنوز هم منتظر جواب قطعی از سوی مسئولان هستیم.
وی همچنین با اشاره به این‌که این معبر بسیار ناامن است و تصادفات زیادی در آن رخ می‌دهد، افزود: متاسفانه روشنایی کمربندی خمینی‌شهر نامناسب بوده و این جاده از پل هوایی مناسب و ورودی و خروجی ایده‌آلی برخوردار نیست.
پس از این تماس به سراغ روابط عمومی راه و ترابری استان اصفهان رفتیم تا از اینکه این منطقه در اختیار راه و ترابری قرار دارد مطمئن شویم و حبیب اللهی مسئول روابط عمومی این اداره کل، با قطعیت کامل وجود بلوار آزادگان خمینی‌شهر (کمربندی خمینی‌شهر) در حوزه‌ی استحفاضی اداره کل راه و ترابری را تایید و اظهار داشت: حتما جهت اعزام کارشناسان به این منطقه و رفع مشکلات آن اقدام خواهیم کرد و گزارش آن‌را فردا اعلام می‌کنیم.
بر این اساس با سرهنگ نیکبخت تماس گرفتیم تا جواب آنها را نیز جویا شویم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا حضور پلیس راه در این جاده بی‌رنگ است، گفت: کمربندی خمینی‌شهر که به نام بلوار آزادگان شناخته شده است در حوزه‌ی استحفاضی شهرداری قرار دارد و در نتیجه پلیس راهور باید مسئولیت این محدوده را بر عهده بگیرد.
از آنجایی‌که در این بازار داغ بلوار آزادگان و اختیاردار اصلی آن سردرگم مانده بودیم، با مسئولان شهرداری منطقه‌ی ۲ اصفهان تماس گرفتیم تا موضوع را به صورت جدی دنبال کنیم.
معاون ترافیکی این منطقه اعلام کرد: طبق استعلام صورت گرفته از اداره کل راه و ترابری استان اصفهان این جواب را از سوی آنان دریافت کردیم که:« بزرگراه آزادگان و حریم آن در محدوده‌ی راه‌های این اداره کل می‌باشد و بنابر قانون ایمنی راه ها و راه آهن اخذ هرگونه مجوز در محدوده‌ی ۱۰۰ متری بعد از حریم قانونی محور آزادگان با هماهنگی این اداره کل می‌باشد. درصورتیکه مدارکی دال بر تحویل این محدوده موجود است ارائه تا اعلام نظر گردد.» (شماره نامه:۷۵۸۹/۹۰، ۱/۳/۱۳۹۰)
پس از پیگیری‌های انجام شده مجددا با حبیب اللهی تماس گرفتیم اما این‌بار...
وی با اشاره به اینکه بلوار‌ آزادگان با توجه به الحاق آن به داخل شهر، یک مسیر شهری محسوب می‌شود و دیگر ربطی به راه و ترابری ندارد، اما همچنان امور آن در دست هر دو است، عنوان کرد: قرار شده که در هر شهری پس از اینکه جاده‌های آن به داخل شهر افتاد، راه و ترابری موظف شود که اطراف آن یک کمربندی احداث کند.
وی با بیان اینکه علت تصادفات در این جاده، تلفیق ترافیک شهری و بین‌شهری است و رانندگان خودورهای‌ سواری و موتور سیکلت با دید جاده‌ی درون شهری به آن نگریسته‌ ولی رانندگان خودروهای سنگین با مقررات جاده های برون شهری در آن رانندگی می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه با وجودی‌که عملیات احداث کمربندی در اطراف این منطقه انجام شده اما به‌دلیل مشکل آزادسازی قسمتی از زمین‌های آن محدوده، یک کیلومتر از کمربندی بلاتکلیف مانده و کار تکمیل آن متوقف شده و مکاتبات و پیگیری‌های راه و ترابری نیز در این زمینه بی‌نتیجه بوده است.
حبیب اللهی با بیان اینکه در صورت آزادسازی زمین‌های مربوطه و افتتاح کمربندی تمام مشکلات راه و ترابری، شهردار‌ی‌ها، مردم و پلیس حل خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صورت افتتاح کمربندی مذکور، بلوار‌ آزادگان فعلی به عنوان مسیر درون شهری قلمداد شده و کامیون‌ها ملزم خواهند شد که از محور کمربندی جدید تردد کنند لذا به مقدار قابل توجهی از تصادفات مرگبار این محدوده کم می‌شود.
مسئول روابط عمومی اداره کل راه و ترابری استان اصفهان با اشاره به اینکه جاده‌ی بلوار‌ آزادگان، ۲ بانده‌ است و امکان وقوع تصادف رخ به رخ در آن غیرممکن است، اظهار داشت: اجرای عملیات خط‌کشی، آسفالت، بستن تمامی دوربرگردان‌ها، روسازی‌ دست اندازها، ساخت دو تقاطع غیر همسطح فلکه دانشگاه و امام‌زاده سید محمد به منظور عبور عابران پیاده از زیر این تقاطع ها از اقدامات ایمن‌سازی بلوار‌ آزادگان از سوی اداره کل راه و ترابری استان اصفهان است.
وی شیب تند این محدوده را به دلیل کوهستانی بودن آن دانست و راهکار‌ پیشگیری از حوادث ناشی از آنرا احتیاط و کنترل سرعت از سوی رانندگان عنوان کرد.
حبیب اللهی با اشاره به اینکه طی جلسات برگزار شده و نتایج حاصل از این جلسات، مسئولیت هرگونه تصادف در این بلوار‌ بر عهده‌ی پلیس راه نمی‌باشد، تاکید کرد: حاکمیت مسائل ترافیکی و حوادث در محدوده‌ی امامزاده سید محمد به طرف فلکه‌ی دانشگاه با پلیس راهور‌ خمینی‌شهر و در محدوده‌ی امامزاده به طرف اصفهان با راهور‌ شهرستان اصفهان است.
مسئول روابط عمومی اداره کل راه و ترابری اصفهان عنوان کرد: حاکمیت پلیس راهور‌ بر یک محدوده نشاندهنده‌‌ی آن است که آن منطقه در حوزه‌ی استحفاضی‌ شهرداری قرار دارد ولی در مورد بلوار‌ آزادگان، هنوز هم تداخل وجود دارد چراکه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و چون قبلا در حوزه‌ی راه و ترابری قرار داشته و هنوز مسیر جایگزینی برای آن مشخص نشده لذا قسمتی از امور مربوط به آن را این اداره کل انجام داده است ولی شهرداری اختیار این منطقه را بر عهده دارد.
با وجود انجام تمام این مصاحبه‌ها و گردن نگرفتن مشکلات این بلوار‌ از سوی هیچ یک از مسئولان، تنها قفل این کلید احداث کمربندی و افتتاح آن عنوان شد که البته باز هم به میان آمدن این بحث، هرگز نمی‌تواند پاسخ ریخته شدن خون مردم بی‌گناه و خانواده های داغداری‌ باشد که عزیزانشان را به خاطر مشخص نشدن متولی اصلی این مسیر از دست داده‌اند.
البته امیدواریم در آینده ای نزدیک که بازهم این گزارش پیگیری خواهد شد و اقدامات بعدی مسئولان را جویا می‌شویم، کاهش آمار تصادفات مرگبار و جرحی‌ را در بلوار‌ آزادگان شاهد باشیم.
در پایان خبرگزاری ایمنا آمادگی خود را جهت کسب اطلاعات بیشتر از شهروندان و همچنین ارائه پاسخهای مسئولان ذیربط در این زمینه اعلام مینماید.