اعلام آمادگی اداره اوقاف برای تامین مکان سازمان های مردم نهاد شهرستان

ارسال در سایرعناوین

توانایی سمن ها یا سازمان های مردم نهاد در کمک به پیشبرد اهداف نهادها و ادارات دولتی امری ثابت شده و متقن است اما در این میان مشکلاتی که برای سمن ها پیش می آید از جمله عدم برخورداری شان از مکان مناسب حداقل در شهر ما تبدیل به مشکلی غیرقابل حل شده است چراکه به گفته رییس اداره بهزیستی شهرستان، سمن ها ردیف بودجه مشخصی در سازمان بهزیستی ندارند. سمن ها علی الظاهر ردیف بودجه مشخصی در هیچ یک از نهادهای دولتی ندارند و همین ادامه کار را بر آنها که اغلب پس از 8 سال رکود به دلیل سیاست های دولت نهم و دهم با آغاز به کار دولت روحانی دوباره دست به کار شدند، سخت کرده است.


انجمن نابینایان، یکی از سمن های شهر است که از مشکل نداشتن مکان مناسب رنج می برد. مسوول این انجمن دراین باره می گوید: مکان ما بسیار نامناسب است به گونه ای که اعضا نمی توانند در این مکان جلسات هم اندیشی داشته باشند. رحمتی نژاد وضعیت شهرهای دیگر را در این مورد بسیار بهتر ارزیابی می کند و می گوید: انجمن نابینایان شهرهایی مثل نجف آباد و شاهین شهر از مکان های بسیار مناسب تری نسبت به خمینی شهر برخوردارند.


«ستایش بانوان» نیز یکی دیگر از سمن های شهر ماست که به دلیل مشکل مکان تعطیل شده است. مدیر ستایش بانوان می گوید: پنج سال قبل کار خود را در دارالقرآن دستگرد آغاز کردیم و مدتی بعد به کتابخانه دستگرد تغییر مکان داده و پس از مدتی به دلیل بی جایی مجبور شدیم سمن خود را تعطیل کنیم. خدیجه شاهین تاکید می کند: این در حالی است که در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و هنری بسیار فعال بودیم.


مدیر انجمن هنرمندان جوان نیز در رابطه با مشکل عدم برخورداری از مکان مناسب می گوید: ما با وجود اینکه ده سال است کار می کنیم و تا کنون از هیچ نهاد و یا ارگانی حمایت جدی نشده ایم توانسته ایم برنامه های گوناگونی را با همکاری نهادهای مختلف برگزار کنیم. مهدی ابراهیمی در تبیین گفته هایش به کارگاه «هنر معنا گرا» اشاره می کند که با کمک نهاد ریاست جمهوری برگزار کرده اند. بنابراین با توجه به اینکه سمن ها از نظر قانونی باید مستقل باشند و مسوولان نمی توانند کمک خاصی به آنها بکنند، اگر مسوولین شرایطی را فراهم کنند که سمن ها به درآمد زایی دست یابند، یقینا مشکل مکانشان نیز حل خواهد شد در غیر این صورت با وجود هزینه های بالا، مشکل مکان همچنان سمن ها را آزار می دهد و آنها را به تعطیلی می کشاند.


تلاش نماینده برای جذب اعتبار از وزارت رفاه
رییس اداره بهزیستی شهرستان سمن های خمینی شهر را به همکاری با خیرین توصیه می کند و می گوید: انجمن ها ردیف بودجه مشخصی از سازمان بهزیستی ندارند و بنابراین ما نمی توانیم به آنها بودجه خاصی اختصاص دهیم و این گروه ها برای تامین مکان باید از کمک های خیرین و امکانات بومی استفاده کنند، کاری که انجمن های شهرهای دیگر انجام می دهند. ترابی در خلال سخنان خود از تلاش نماینده برای تامین اعتباری ویژه تامین مکان سازمان های مردم نهاد پرده برمی دارد و
می گوید: نماینده سعی دارد، بود جه ای را برای تهیه مکان انجمن ها از محل وزارت رفاه تامین کند که اگراین امر محقق شود، انجمن ها می توانند از مکان مناسب برخوردار گردند.


همکاری خیران با سمن ها
دکتر بنی هاشمی نماینده سابق سمن ها در فرمانداری هم نداشتن مکان مناسب را مشکل 50 درصد از سمن های شهرستان می داند و می گوید: 30 درصد از آنها به طور کلی محروم از داشتن حتی یک اتاق هستند. سید امیر صهری نماینده فعلی سمن ها نیز عدم برخورداری از مکان مناسب را یکی از مشکلات سمن ها عنوان می کند و می گوید: بنده نیز به عنوان کسی که موظفم پرونده های سمن ها را مورد بررسی قرار بدهم و با مسوولان آنها ارتباط و تعامل برقرار کنم، محروم از داشتن یک اتاق هستم.


همانطور که بسیاری از سمن های فعال در شهر به خاطر بی جایی به تعطیلی کشیده شده اند اما معدود سمن هایی هم بوده اند که به دنبال توفیق در یافتن مکان مناسب با امنیت خاطر به کار خود ادامه داده و توانسته اند از پس حل دیگر مشکلات و موانع هم بربیایند.


مدیرعامل سمن همیاران سلامت به عنوان یکی از سمن های موفق در شهر در این باره می گوید: کار خود را از سال 83 شروع کردیم و از همان سال اجاره مکان خود را از طریق خیرین تامین می نمودیم تا اینکه در سال 92 هیات مدیره توانست با کمک خیرین مکان مناسبی را خریداری کند.


زهرا شیروی خاطر نشان کرد: ما اکنون برای حدود 18 نفر از زنان سرپرست خانوار اشتغال زایی کرده ایم و سعی داریم با کمک خیرین در آینده نزدیک شرایط کاری خود را از جهات کمی و کیفی گسترش دهیم.


اداره اوقاف پل ارتباطی واقفان و سمن ها
اما درب همیشه به روی یک پاشنه نمی چرخد و خداوند گاه دستش را از آستین کسانی بیرون می آورد که در خاطر ما نمی گنجد. یکی از نهادهای دولتی که ظاهرا وظیفه ای در قبال سمن ها ندارد به جهت اینکه با خیرین و واقفین در ارتباط است، آمادگی خود را برای کمک به تامین مکان سمن ها اعلام کرد. حجت الاسلام قربانی رییس اداره اوقاف در این باره می گوید: اداره اوقاف آمادگی این را دارد که مانند یک پل ارتباطی ما بین خیرین و کسانی که علاقه مند به کارهای عام المنفعه هستند عمل کند. رییس اداره اوقاف اذعان می کند که در حال حاضر این اداره می تواند مکان هایی را با شرایط مشخص به سمن ها واگذار نماید.