آقای نماینده بجای محدودیت " مشکلات را حل کنید"

ارسال در سایرعناوین

abtahiبه گزارش عبرت نیوز ،به دنبال وقوع حوادث اخیردر شهرهای خمینی شهر و کاشمر و تهران ، کمیسیون شوراهای مجلس ایران طرح «ضابطه‌مند کردن اخبار حوادث» را تدوین کرده است،این در حالیست که مطبوعات و رسانه ها از طریق هیئت نظارت و دستگاههای مختلف بدقت کنترل شده و پیش از آن نیز توسط مدیران صفحات، سردبیر و مدیر ان مسئول نیز ممیزی شده و سپس اخبارشان را نشر می دهند.

محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون شوراها گفته است: «برخی بی‌تدبیری‌ها موجب شده که اطلاعات غلط و متناقض درباره این حوادث منتشر و مورد سواستفاده دشمنان قرار بگیرد، کمیسیون به این جمع‌بندی رسید که درباره این‌گونه حوادث و انتشار اخبار مربوط به آن در رسانه‌ها، تدابیری در قالب تدوین طرح انضباط رسانه‌ای در دستور کار خود قرار دهد.

"ایوب پاپری مقدم‌فرد" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خانه ملت درباره بررسی طرح ضابطه‌مند شدن درج اخبار حوادث در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: اخبار حوادث ضمن آگاهی بخشی به جامعه می‌توانند بدآموزی هم داشته باشند، بر همین اساس جمعی از اعضای کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس درصدد تدوین طرحی برای نظامند کردن انتشار اخبار این حوزه برآمدند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح ضابطه‌مندکردن انتشار اخبار حوادث در مراحل اولیه تدوین قرار دارد، تصریح کرد: برخی نشریات با هدف فروش بیشتر تعداد زیادی از صفحات خود را به درج اخبار حوادث اختصاص می‌دهند که این مسئله بر فرهنگ عمومی اثرات سوء می‌گذارد.

وی با اشاره به تعطیل بودن جلسات علنی نهاد قانون‌گذاری برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، افزود: نمایندگان طراح بعد از شروع به کار مجدد مجلس کار بررسی و تکمیل طرح را ادامه می‌دهند تا هر چه زود‌تر برای ارائه در صحن تدوین آن نهایی شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس اظهار کرد: با تصویب طرح یاد شده در مجلس، شورای تامین هر شهر مسئول اطلاع رسانی حوادث می‌شود و مطبوعات ملی و شهرستانی ملزم خواهند شد که با تایید این مرجع به درج خبر حوادث در صفحه خود اقدام نمایند.

نماینده خمینی شهر در حالی این مطالب را طرح کرده که با چنین فرض گسترده ای ، باید تمامی مجاری سخن گفتن و انتقاد کردن و بیان واقعیات را بست زیرا دشمنان از تمامی آنچه در کشورها اتفاق می افتد سو استفاده می کنند ، آیا آقای ابطحی در مقابل فاجعه هایی مانند تجاوز گروهی در این شهرستان از مردمشان عذرخواهی هم کرده اند ، آیا تلاش کردند تا حداقل های موجود علت و انگیزه این واقعه را واکاوی کرده و به بیان ساده در همان رسانه هایی که مسئله را دنبال می کردند نشر دهند ، آیا نماینده مردم نباید به این نکته توجه داشته باشد که به همان میزان که دشمنان از انتشار یک خبر سو استفاده می کنند ، قادر هستند از زمینه ها و علت و عوامل پدید آمدن چنین رخدادی نیز سو استفاده کنند .

نماینده خمینی شهر چگونه طی این مدت تعقیب نکرده که چرا مسئولان امنیت و نظم در این شهرستان تغییر نکرده اند ، آیا حق این نبود که فرماندار خمینی شهر حتی بصورت سمبلیک هم که شده از کارش کناره بگیرد و آیا این آقای نماینده نباید بجای انسداد تنها مجازی سالم خبر بدنبال اصلاح نقاط ضعف شهر خود باشد .

براستی از زمان واقعه تلخ خمینی شهر و در محدوده باغها و چمنزارهای اطراف آن تمهیداتی اندیشیده شد تا رخدادهای مشابه اتفاق نیفتد

حقیقتا نمایندگان مطرح کننده چنین طرحی  تا کنون به این مسئله فکر کرده اند که " بستن و محدود کردن " آنهم با توسل به قانون ،کاری ساده است و با درج چند خط و چند امضاء این مسئله ممکن خواهد بود اما ساختن ورزشگاه ، تامین امکانات پلیس ، برگزاری کلاشهای رایگان آموزشی و در کل تمهید و فراهم کردن امکانات فرهنگی ،بودجه لازم دارد و باید برای آن کوشید .

مسئولان محترم اگر می خواهند در جهانی که انتقال اخبار با سرعت نور صورت می پذیرد چیزی به اشتباه انتقال پیدا نکند ، فورا در مقابل دوربینهای سیما حاضر شده و صریحا توضیح دهند که چه اتفاقی رخ داده است ، آنگونه که در این طرح گفته شده ، گویا قرار است از این به بعد ، تنها جایی که میشود در آن تلنگری به وجدان برخی افراد خوابآلود که با بودجه بیت المال ارتزاق می کنند زد نیز در چمبره بروکراسی بیفتد.

گویا قراراست از چند ماه دیگر ، اخبار حوادث جامعه ابتدا اخذ ، بعد تصفیه ، بعد سانسور و سپس هم بدلیل عدم صلاحدید انسانهای مسئول به کناری گذاشته شود .

با این وصف آیا پای رسانه های بیگانه درازتر نمی شود ، آیا در جهانی که افراد هر کدام با استفاده از یک دوربین موبایل و یک قلم و خودکار میتوانند به خبرنگاری مغرض و یا ساده و بی قل وش و یا هدفدار و کاملا دقیق تبدیل شوند و با سرعتی باورنکردنی مطلب خود را به جهانیان عرضه کنند " مانند آن دانشجوی همسایه بن لادن و توییترش " یا " وبلاگ نویسانی که به سادگی می نویسند " اخبار به شکلی نامناسب تر و غیر قابل کنترل تر به مردم عرضه نمی شود .

نمایندگانی مانند نماینده دشتستان نیز باید مطلع باشند ، آنچه در جامعه رخ می دهد بدیهی است که دهان به دهان گفته خواهد شد و این برای نظانم اطلاع رسانی کشور یک خطر است نه صفحاتی که هزار بار خوانده می شود و بارها از ممیزی افراد مختلف می گذرد تا خدای ناکرده موجب خسارت مالی و جانی و قانونی برای افراد نشود .

این نماینده محترم باید بدانند که آنچه بر فرهنگ عمومی اثر نامطلوب گذاشته و می گذارد ، شیوه نگرش ما و برخی مسئولان به واقعیتهای ملموس و غیر قابل لمس جامعه است ، ادعاهای تو خالی و دروغگویی و تقلب و بهره جستن از ابزار قانون برای محدود ساختن صفحاتی است که میتواند در هوشیار کردن مردم و آموزش آنان و ترغیب جوانان به دوری از معصیت و گناه و خلاف موثر واقع شود و البته بیشتر از همه نیز در رسوا کردن کم کاران ، متخلفان و بعضا کسانی که اشتباهی بر کرسی مدیریت و منصب مسئولیت تکیه زده اند و باید به این وسیله به جامعه شناسانده شوند.

نمایندگان مجلس باید توضیح دهند که آیا برخی رفتارهای ناهنجار و سخنان ناصواب و افشاگری های بی پایه و جنجال های سیاسی و هدر رفتن بیت المال در عرصه اقتصادی بد آموزی دارد یا اینکه رسانه ها بگویند که انسانی را کشته اند نه برای اولین بار بلکه برای چندمین بار اما نه پلیس به موقع حضور یافته و نه اورژانس در زمان قابل قبول خدمات ارائه کرده است.

عبرت نیوز بعنوان رسانه ای که از نزدیک با مقوله حوادث و جرم دست و پنجه نرم می کند امیدوار است که هیچگاه و به هیچ شکل حوادثی مانند خمنی شهر و کاشمر و سعادت آباد و پل میدریت برای هیچ مسئولی رخ ندهد اما اگر رخ داد باعث شود که این جماعت پرتوقع و پرادعا بجای دنبال کردن محدودیت در اندیشه اصلاح نیز باشند .

قوه قضائیه را در امر پیشگیری یاری کنند ، پلیس را مجهز نمایند ، مطبوعات را یار و از ارکان اجتماع بدانند و که اگر قرار است شورای تامین هر شهر مسئول اطلاع رسانی حوادث شود و مطبوعات ملی و شهرستانی ملزم شوند که با تایید این مرجع به درج خبر حوادث در صفحه خود اقدام نمایند ، بهتر است که مدیران مسئول و سردبیران روزنامه ها و رساته ها و مسئولان صفحات حوادث نیز با نظر شورای تامین استان ها برگزیده و نصب شوند و یا حد اقل با تایید آنها اشتغال بکار داشته باشند.

ختم کلام اینکه اینگونه نگرش و برخورد با مقوله خبر رسانی و بهره از ادبیاتی که سالهاست جاری و ساری است " دشمنان سوء استفاده می کنند" تنها به انسداد بیشتر فرایند اطلاع رسانی مطلوب منتهی خواهد شد و دامنه سامسور و خود سانسوری را توسعه خواهد داد و مطبوعات و رسانه های آنلاین را از نظارت باز خواهد داشت و در نهایت به مصونیت آهنین افراد و اشخاص و نمایندگان و مدیرانی منتهی خواهد شد که همیشه علاقمند هستند گفته شود " همه چیز آرام است ، ما خیلی خوب هستیم ، شهر در امن و امان است ، مردم هیچ مشکلی ندارند و تمام کارهایی که ما انجام می دهیم درست است .

آقایانی که در حوزه انتخابیه خود گرفتار چنین وضعیتهایی هستند بهتربود بجای نگرانی از اطلاع رسانی ، نگران امنیت و جان و روان مردم می بودند،نمایندگان مجلس چرا به جای" ضابطه مند کردن اخبار حوادث " و برای افزایش فرهنگ عمومی،مسئولان کم کار و دروغگو را محدود و مستعفی نمی کنند و چرا تا امروز نمایندگان شهرهای مختلف وزیر کشور را زیر سوال نبرده اند و برکناری مسئولان ذیربط را تقاضا نکرده اند !؟؟؟؟؟چرا!

امید که با حضور نمایندگان روشن و همسو با مردم و پیرو راستین امام و مقام معظم رهبری و معتقد به اینکه مردم باید بدانند و در زمان ریاست آقای لاریجانی چنین طرحی تصویب نشود که جا دارد رسانه های نوشتاری در این زمینه به آگاهی رسانی مطلوب بپردازند