آغاز جنگ جهانی جدید با تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

در زمان آغاز ناآرامی‌ها در تونس و مصر کمتر کسی معتقد بود که این اعتراض‌های مردمی به سراسر خاورمیانه کشیده می شود. اکنون منطقه با مناقشه‌ای جدی مواجه است؛ مناقشه‌ای که قدرتهای جهان از این فرصت استفاده کرده‌اند و خود را در آن دخالت داه‌اند. آیا با ادامه مناقشه بزرگ در خاورمیانه جنگ بزرگ جهانی در راه است؟

به گزارش گلوبال ریسرچ، مناقشات در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد و گویی تا مدتها باید همچنان شاهد این موج گسترده در سراسر منطقه باشیم. در یک نظرسنجی انجام شده از سوی پایگاه اینترنتی "وُیس آو راشیا"  مشخص شد که بیشتر کارشناسان و تحلیل گران معتقدند در صورت ادامه مناقشه در خاورمیانه و شمال آفریقا و کشیده شدن اعتراض‌ها در دیگر کشورها، بدترین سناریو این است که این مناقشات منجر به آغاز جنگ جدید جهانی شود.

در کشورهای مختلف در خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله مصر، لیبی، بحرین، سوریه، یمن،نیجریه ناآرامی های گسترده‌ای گزارش شده است و بیم آن می رود که این بی ثباتی‌ها اندک اندک به کشورهای مهمی همچون عربستان (بزرگترین صادرکننده نفت جهان) برسد که در این صورت موجی از ناآرامی‌های سیاسی- اقتصادی جهان را فرا خواهد گرفت. پیشتر از  افغانستان و پاکستان به عنوان عامل ایجاد بی ثباتی در بخش‌هایی از جهان یاد شده بود اما به نظر می رسد با گسترش ناآرامی‌های جهان عرب، کل جهان در خطر مواجهه با جنگ جهانی جدیدی قرار دارد چون در این مسیر قدرتهای غربی چه خواسته و چه ناخواسته وارد این طوفان سهمگین شده اند.

در آفریقا نیز شاهد مناقشات نظامی هستیم که ممکن است این قاره را تا مرز جنگ پیش ببرد. ناآرامی های ساحل عاج، جنوب سودان و لیبی بخشی از این ناآرامی ها هستند. در این میان قدرتهای غربی به خوبی توانسته اند از فرصت استفاده کنند و نیروهای نظامی خود را وارد این مناقشات برای جلب منافع خود کنند.

"گومر عیسی اف" یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه سنت پترزبورگ روسیه گفت: عوامل خارجی ممکن است خود عامل افزایش تنش ها در کشورهایی همچون لیبی باشند. با ورود خارجی ها به این مناقشات عملا تمامی کشورها وارد مناقشه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهند شد و این به معنای فراهم شدن زمینه آغاز جنگ جهانی جدید است. "آندری گروزین" رئیس دپارتمان امور آسیای میانه موسسه CIS تصریح کرد که معتقد است برگزاری چند اعتراض داخلی نمی تواند باعث ایجاد چنین ناآرامی‌های گسترده‌ در خاورمیانه شود. یک عامل خارجی در تشدید این تنش ‌ها دخالت داشته است.

ناآرامی‌ها در خاورمیانه نه تنها باعث ایجاد تنش در امور داخلی یکسری از کشورهای عربی شده بلکه معادلات در منطقه را نیز دستخوش تغییر کرده است به طوریکه تحولات در کشورهای عربی در امور داخلی کشورهایی که باثبات هستند نیز تاثیر داشته و حتی این ناآرامی ها به میدان تقابلی برای برخی کشورهای رقیب تبدیل شده است. نمونه اخیرش مناقشه بحرین بوده که به صحنه تقابل ایران و عربستان تبدیل شده است. با توجه به اینکه اکثر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وابسته آمریکا هستند، بی شک واشنگتن فعالیتهای پشت پرده را ترجیح می دهد تا فعالیت های آشکار. بنابراین آمریکا و قدرتهای جهان در تحولات اخیر جهان عرب به طور مستقیم و غیرمستقیم ایفای نقش می کنند و این می تواند آغازگر جنگی جهانی در سراسر این کره خاکی میان دو گروه و یا گروههای مختلف باشد. برای نمونه عربستان از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا حمایت می شود و ایران نیز با حمایت روسیه و چین مواجه است. این خود در جهان دو جبهه ایجاد می کند.

البته نشانه‌ای از اینکه کشورهای جهان به ویژه قدرتهای دنیا تمایلی به آغاز جنگ جهانی داشته باشند، دیده نمی شود اما با توجه به شرایط خاورمیانه و شمال آفریقا بعید نیست تحولات منطقه، جهان را در مسیری قرار دهد که مردم دنیا را بار دیگر با رنج و مصیبت‌های یک جنگ جهانی  روبرو کند. اگر شرایط خاورمیانه و شمال آفریقا غیرقابل کنترل شود، آیا باید خود را برای جنگ جهانی جدید آماده کنیم؟