كتاب 'توبه' جديدترين تاليف آيت الله مظاهري منتشر شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

كتاب 'توبه' دفتر دوم از مجموعه دفاتر 'سير و سلوك'، از تأليفات آيت الله 'حسين مظاهري' رييس حوزه علميه اصفهان منتشر شد.

 به گزارش پايگاه اطلاع رساني آيت الله مظاهري اين كتاب، دفتر دوم از دفاترِ مجموعه سير و سلوك است كه به شرح و تبيين منزل دوم از منازل سير و سلوك يعني 'منزل توبه' اختصاص دارد.

اين مباحث در طول سال‌هاي مختلف، توسط آيت ‌الله مظاهري در درس‌گفتارهايي اخلاقي بيان شده و پس از تنظيم، تحقيق، ويرايش وبازبيني نهايي، در 10 فصل ارائه شده است.

فصل اول كتاب، به بيان تعاريف و كليات منزل توبه مي‌پردازد و در فصل دوم، اركان توبه تشريح و در فصل سوم، اثبات پذيرش توبه از سوي پروردگار متعال و شرايط ظاهري آن در بيان قرآن و روايات، بررسي ‌شده است.

در فصل چهارم اين كتاب، ضرورت اميدواري به رحمت خداوند و تشريح دو فضيلت خوف و رجاء ذكر شده و در فصول پنجم و ششم راهكارهاي رسيدن و بقاي حالت توبه و نيز ثمرات دستيابي به حالت توبه، بيان شده است.

فصل هفتم كتاب با تقسيم توبه به دو قسم كليِ توبه از حق الله و توبه از حق‌ الناس و تشريح حق‌الناس مالي و آبرويي، به نحوه توبه از حق‌الله و حق‌الناس پرداخت است.

در فصل هشتم، مراتب توبه و در فصل نهم، تأثير توسل و شفاعت در پذيرش توبه بازگو مي‌شود و در فصل دهم كه فصل پاياني كتاب است به ساير اسباب آمرزش، نظير اجتناب از گناه، انجام اعمال نيك و عقوبت دنيوي، اشاره شده است.

كتاب توبه در 304 صفحه و در قطع رقعي به همت موسسه فرهنگي مطالعاتي الزهرا 'سلام‌الله‌عليها' تنظيم و منتشر شده است.

آيت الله مظاهري‌ رييس حوزه علميه اصفهان، علاوه بر سابقه تدريس بيش از پنجاه ساله دروس فقه و اصول، ساليان متمادي به عنوان استاد اخلاق به تربيت طالبان معرفت و تعليم اخلاقي در حوزه هاي علميه اصفهان مشغول است.