افتتاحیه دبیرخانه دائمی اصفهان، پایتخت فرهنگی ورزش پهلوانی ایران-1

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

جشنواره فرهنگی، هنری ورزش پهلوانی در سطح ملی برگزار می شود
خبرگزاری ایمنا: معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به افتتاح دبیرخانه دائمی پایتخت ورزش پهلوانی و زورخانه ای در اصفهان اعلام کرد: اولین جشنواره فرهنگی-هنری ورزش پهلوانی و زورخانه ای در سطح ملی برگزار می شود.

به گزارش ایمنا، حبیب الله تحویل پور در آیین افتتاحیه دبیرخانه دائمی اصفهان، پایتخت فرهنگی ورزشی پهلوانی و زورخانه ای ایران اسلامی که عصر امروز در تالار افتخارات اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان برگزار شد گفت: ورزش پهلوانی سابقه چند هزار ساله در اصفهان دارد و به عنوان ورزشی بومی در سازمان یونسکو ثبت شده است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توجه ویژه به ورزش پهلوانی و زورخانه ای تصریح کرد: در این راستا شورای فرهنگ عمومی آیین نامه فرهنگ ورزش پهلوانی و زورخانه ای را تدوین نمود که بر اساس این آیین نامه ۱۳ دستگاه ماموریت ترویج فرهنگ پهلوانی در سطح کشور را دارند.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان این که ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی در تاریخ جمهوری اسلامی نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: در سر فصل دروس دانشگاهی رشته تربیت بدنی نیز درس فرهنگ پهلوانی جهت علمی کردن ورزش باستانی و میراث کهن قرار گرفت.
تحویل پور اظهار داشت: اصفهان در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام و در سفر هیات دولت به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی انتخاب گردیده است.
وی با اشاره به انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت صنایع دستی کشور ادامه داد: اکنون نیز با انتخاب این کلانشهر به عنوان پایتخت ورزش پهلوانی و زورخانه ای به افتخارات اصفهان افزوده شده است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تاکید کرد: با انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت ورزش پهلوانی تفاهم نامه ای بین شهرداری اصفهان و فدراسیون انعقاد گردید.
تحویل پور با بیان این که بر اساس این تفاهم نامه برنامه های در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: به دنبال افتتاح دبیرخانه دائمی در اصفهان اولین جشنواره فرهنگی-هنری ورزشی پهلوانی و زورخانه ای در سطح ملی برگزار می شود.
وی با تاکید بر رویکرد بین المللی ورزش پهلوانی بیان داشت: این ورزش باستانی باید در خارج از کشور نمایش داده شود از این رو در نظر داریم از ظرفیت های شهرهای خواهر خوانده اصفهان استفاده شود.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان افزود: در ابتدا لازم است در شهر اصفهان به عنوان مرکز این ورزش باستانی فضاها مهیا و این ورزش رونق داده شود سپس به کل استان و کشور و سپس در سطح بین الملل تسری یابد.
تحویل پور با تاکید بر این که اگرچه این دبیرخانه ورزش باستانی در اصفهان شکل می گیرد ولی به کل استانها تعلق دارد، تصریح کرد: فدراسیون نیز باید از ورزش باستانی کشور حمایت کند./