اختلاف ۵۰ درصدی نرخ خرید و فروش شیرخام در بازار مصرف

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بین قیمت خرید شیرخام از دامداران تا قیمت فروش شیر در بازار مصرف بیش از ۵۰ درصد اختلاف وجود دارد.

به گزارش ایمنا بهمن محمدی با بیان این‌که بازار شیر و فرآورده‌های لبنی گرفتار دلال بازی است، گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد هستیم که قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی افزایش یافته که وجود دلال‌بازی و عدم نظارت دستگاه‌های دولتی از مهم‌ترین علل آن است.
وی با اشاره به افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی در سطح خرده فروشی‌ها، افزود: شیرخام به قیمت ۴۸۰ تا ۵۵۰ تومان از دامداران خریداری می‌شود و در فرآیند دلال‌بازی به قیمت ۶۵۰ تا ۷۰۰ تومان به دست کارخانه‌داران می‌رسد و بعد از صرف هزینه‌هایی در فرآیند تولید با قیمت بالایی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود نظارت بر بازار شیر و فرآورده‌های لبنی، بیان داشت: از زمان ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنایع و معادن و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت‌ها به حداقل ممکن کاهش یافته و تکالیف دستگاه‌های نظارتی دچار ابهام شده است.
وی خاطرنشان کرد: ظاهرا اراده‌ای برای کنترل و نظارت بر بازار مواد غذایی و از جمله شیر و لبنیات وجود ندارد و تا زمانی که این وضعیت حاکم است باید انتظار افزایش قیمت خارج از قاعده و قانون را داشت.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: تبعات منفی افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی به طور مستقیم دامن‌گیر مصرف‌کنندگان می‌شود و این احتمال وجود دارد که مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی بیش از پیش کاهش یابد که این زنگ خطری برای سلامتی جامعه است.
شایان ذکر است بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی طی یک‌سال اخیر قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی چند مرتبه دستخوش تغییر و تحول شده که تنها یک‌بار افزایش قیمت به شکل قانونی و مصوب شده بود، که آن هم به اوایل تابستان امسال باز می‌گردد.
همچنین شش ماه بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شیر یارانه‌ای به صورت کامل از سبد مصرف خانوار حذف شد، اما در همین مدت چند مرتبه قیمت شی و فرآورده‌های لبنی به شکل غیر رسمی افزایش یافت.