مدرسه «قصه‌هاي مجيد» ثبت ملي شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: مدرسه «اتحاد» که از اولين مدارس اقليت کليمي اصفهان محسوب مي‌شود، در فهرست ميراث فرهنگي کشور قرار گرفت.

به گزراش ایمنا، مدرسه «اتحاد» که در دوره پهلوي براي اقليت کليمي اين استان بنا شده بود، از سوي شوراي سياست‌گذاري ثبت تاييد شد.
از مناره مسجد علي تا مدرسه شهيد حلبيان ...کوچه باریک گلی که مجید با قصه های شیرینش چرخ می زد. با لهجه شیرین اصفهانی وبی بی ای که مویی سپید کرد برایش تا بزرگ شدنش را به نظاره بنشیند. اما مدرسه شهيد حلبيان با قدمتی۲۰۰ ساله كه سابق بر اين به مدرسه "اتحاد" معروف بود، يك اثر تاريخي در حال تخریب است و می رود تا به تاریخ بپیوندد که گویی به همت مسولان به ثبت ملی رسید تا شاید در درازنای تاریخ زنده بماند. ايوان شرقي اين مدرسه كه با مهندسي بي‌نظير و سراسر حكمت ساخته شده، بلااستفاده مانده است. ترس از تخريب آن بر سر دانش‌آموزان، آن را به فضايي غيرقابل استفاده تبـديل كرده است.

مهدي فقيهي، كارشناس ميراث فرهنگي، پيرامون حضور يهـوديـان در اصفهان گفت: اهميت شهر اصفهان زماني افزون مي‌شود كه شاخه‌اي از قوم بني‌اسراييل، بيش از دو هزار و ۵۰۰ سال پيش و همزمان با سلطنت كورش كبيراز سلسله‌ي هخامنشيان، به همراه يوشع ابن نون، شعياي نبي و ديگر پيامبران خويش به اين سرزمين مهاجرت كردند.
وي افزود: اين عده پس از استقرار در بخش كوچكي كه هم اينك "جهوده باره" ناميده مي‌شود، به صناعت و زراعت مشغول شده و به ساخت ابنيه‌ي مختلف مذهبي- ديني خود )كنيسه( پرداختند.
اغلب اين كنيسه ها با پيشينه‌ صفوي و قاجار، در مركز محله‌ي جهود باره، واقع در ضلع شمالي شرقي ميدان عتيق قرار دارند؛ ليكن يكي از اين معابد، از آن دوران و متاخر تر از آن، در زمان پهلوي، در منتهي‌اليه جنوبي محله‌ي گل بهار و در كوچه‌ي يخچال سابق قرار دارند.
فقيهي ادامه داد: اين كنيسه خود درمدرسه‌اي ساخته شده كه در گذشته به نام "اتحاد" شناخته مي شده و هم اكنون به دليل شهادت يكي از دانش آموزان اين مدرسه، به مدرسه شهيدحلبيان معروف است.
وي ادامه داد: مدرسه مذكور، در سال ۱۳۳۰ )ه.ش( با نام >اتحـادآليانس< فرانسه احداث شد.
در آن زمان شخص ثروتمندي به نام "خذوره" تمام ثروت خويش را براي ساخت مدارسي به نام اتحاد در سراسر دنيا به موسسه‌ي آليانس اهدا مي‌كند و به اين شكل، يكي از همين مدارس خيريه، در محله‌اي >جوباره< ساخته شد؛ كه تا زمان انقلاب، تنها كليميان ساكن اصفهان از اين مدرسه استفاده مي‌كردند.
اما به تدريج و با مهاجرت تدريجي كليميان به خارج از كشور، از تعداد دانش‌آموزان اين مدرسه كاسته شد، تا آليانس با تعيين شرايطي مشخص، مدرسه را در اختيار آموزش و پرورش وقت قرار دهد.
فقيهي در ادامه گفت: يكي از اين شرايط آن است كه اگر تعـداد دانـش‌آمـوزان كليمـي بـه ۲۵ نفـر رسيـد، مدرسه مي‌بايست هم چنان به آن ها اختصاص داشته باشد و در غير اين صورت، مسلمانان به شرط اين كه مدرسه را به عنوان يك مكان آموزشي حفظ كنند، مي‌توانند از مدرسه اتحاد استفاده
كنند.
وي ادامه داد: از آن زمان به بعد، نزديك ۳۰ سال است كه دانش‌آموزان مسلمان در اين مدرسه درس مي‌خوانند و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، نام يكي از شهداي اين مدرسه به جاي اتحاد انتخاب شد.
اين كارشناس ميراث فرهنگي پيرامون دوره ساخت مدرسه شهيد حلبيان گفت: درمورد بناي ساختمان مدرسه شهيد حلبيان چنين استنباط مي‌شود كه ساخت آن مربوط مي‌شود به اواخر دوره‌ي قاجار و اوايل دوره پهلوي. وي ادامه داد: مدرسه شهيد حلبيان )اتحاد سابق( توسط موسسه خيريه جهاني در فرانسه ساختهشد و در حال حاضر نيز سند اين مدرسه در آليانس فرانسه موجود مي‌باشد.
گفتنی است ، اين مدرسه داراي ويژگي‌هاي منحصر به فرد معماري است و همين امر موجب شد اين بناي ارزشمند به فهرست آثار ملي کشور اضافه شود.
سريال پرمخاطب «قصه‌هاي مجيد» که چند سال پيش از رسانه ملي پخش شد، در مدرسه اتحاد فيلم‌برداري شده بود.