وزارت ورزش و جوانان مجوز همسریابی صادر می‌کند!

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: پس از گذشت ۳ سال از فعالیت مراکز مشاوره و تخصصی ازدواج، وزارت ورزش و جوانان به فکر صدور مجوز برای این مراکز افتاده است.

به گزارش ایمنا از اين پس وزارت ورزش و جوانان پروانه مراکز مشاوره و تخصصی ازدواج و همسرگزينی را صادر می‌کند!
اين خبر به نقل از سيد‌باقر پيشنمازی، معاون امور فرهنگی و تربيتی وزارت
” در اينگونه از مراكز هم مانند مشاغل ديگر، عده‌ای سودجو وجود دارند كه با بهره‌برداری و سوءاستفاده از نيازهای اصلی جوانان، به دنبال داير كردن دكانی برای كسب درآمدهای غيرقانونی و ترويج بی‌‌بند باری‌‌های اخلاقی در جامعه هستند “
ورزش و جوانان در سايت‌ها و رسانه‌های گوناگون منتشر شده است.
از قديم گفته‌اند كه «ماهی را هر وقت از آب بگيری تازه است». پس از گذشت ۳ سال از مصوبه دولت درباره ايجاد مراکز همسرگزينی، شنيدن اين خبر در وهله اول بسيار مسرت بخش است و نشان از تصميم مديران برای ساماندهی مراكزی دارد كه فعاليت غيرمجاز آنها در سال‌های گذشته به عنوان يكی از دغدغه‌های اصلی كارشناسان اجتماعی و خانواده‌ها مطرح بوده است، اما سه موضوع مهم و پرسش‌های بی ‌پاسخ با شنيدن اين خبر مطرح می‌‌شود.
۱- وضعیت مراکز غیر مجاز که سال‌هاست است در پوشش موسسات آموزش ازدواج فعالیت می‌کنند، چه تغییری می‌یابد؟ آیا این موسسات بعد از اجرای این قانون به فعالیت خود ادامه خواهند داد و یا با فعالیت آنها برخورد می‌شود؟
۲- موسسات و مراکز همسریابی‌ برای ادامه فعالیت‌ خود باید دارای چه شاخصه‌هایی باشند، آیا شرایط آنها به صورت رسمی اعلام خواهد شد؟
۳- پس از اعطای مجوز به اين موسسات، كدام يكی از متوليان ترويج فرهنگ ازدواج بر چگونگی فعاليت آنها نظارت خواهد كرد؟
بی‌‌شك فعاليت مراكز‌ی برای ارایه خدمات مشاوره‌ای و راهنمايی در موضوعات گوناگون از قبيل ازدواج، روابط خانوادگی،
” در حقيقت موسسات غير‌مجاز همسريابی از همايش‌های ازدواج موفق به عنوان ابزاری برای به انحراف كشاندن جوانان و ايجاد انحراف در جامعه استفاده می‌‌كنند “
حل اختلافات زناشويی و مواردی از اين دست می‌‌تواند پاسخگوی نياز بخش‌هايی از جامعه باشد، اما در اين ميان، در اينگونه از مراكز هم مانند مشاغل ديگر، عده‌ای سودجو وجود دارند كه با بهره‌برداری و سوءاستفاده از نيازهای اصلی جوانان، به دنبال داير كردن دكانی برای كسب درآمدهای غيرقانونی و ترويج بی‌‌بند باری‌‌های اخلاقی در جامعه هستند.
مصداق بارز اين گفتار، همايش‌های گوناگونی است كه اين روزها در كشور به ويژه در كلانشهرهایی مانند اصفهان با عنوان «ازدواج موفق» به بهانه ترويج فرهنگ ازدواج برگزار می‌شود. تنها هدف برگزاری اينگونه همايش‌ها، آشنايی دادن دختر و پسر جوان در محيط‌های نامناسب و كسب درآمد است. در حقيقت موسسات غير‌مجاز همسريابی از اين همايش‌ها به عنوان ابزاری برای به انحراف كشاندن جوانان و ايجاد انحراف در جامعه
” ماجرای موسسات همسريابی همانند تيغ دو لبه‌ای شده است كه چنانچه برای بهره‌برداری از آن به درستی و دقت عمل نشود، بار منفی آن بيشتر از مزايای مثبت آن خواهد بود “
استفاده می‌‌كنند.
علاوه بر اين، شواهد و آمارهای موجود نشان می‌‌دهد كه مراكز غيرمجاز همسريابی به صورت قارچ‌گونه در كشور و به ویژه در ۴ استان تهران، اصفهان، خراسان و فارس در حال افزايش هستند كه نبود رسيدگی فوری به وضعيت فعاليت اين مراكز از سوی نهادهای مسوول علت اصلی اين موضوع و رشد فزاينده اين مراكز در كشور است.
در حال حاضر ماجرای موسسات همسريابی همانند تيغ دو لبه‌ای شده است كه چنانچه برای بهره‌برداری از آن به درستی و دقت عمل نشود، بار منفی آن بيشتر از مزايای مثبت آن خواهد بود.
در اين شرايط لازم است از يك طرف با فعاليت مراكز غير مجاز برخورد فوری و قاطعی از سوی دستگاه قضايی صورت گيرد و از سوی ديگر برای اعطای مجوز به اينگونه موسسات دقت عمل لازم را داشت و عجولانه و بدون شناخت و مطالعه مجوز نداد.
باید توجه داشته باشیم كه موسسات همسريابی، شركت‌های خصوصی يا بازرگانی نيستند كه بتوان به‌سادگی آب خوردن به آنها مجوز فعاليت داد!