گروه های سیاسی مساله دار و سوء استفاده از جریان دانشجویی

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: حضور در بین قشر دانشجو به واسطه خط دهی به جریانهای فکری جامعه و توان تغییر نظر سایر اعضا جامعه از جمله اهداف مهم این گروهها در برنامه های تبلیغاتی شان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس دهم فعالیت های معناداری در اطراف دانشگاهها و خوابگاه های دانشجویی به عنوان یکی از گروه اصلی و تعیین کننده نتایج انتخابات شکل گرفته است. جریان هایی که با تمرکز بر هسته های فعال و اثر گذار دانشجویی به طرق مختلف سعی بر نفوذ در جریان دانشگاهی استان دارند. موضوعی که در گفت
” نکته قابل تامل این اقدام آنجاست که متاسفانه بعضی از چهره های موجه دانشگاهی که به واسطه فعالیت های خود در گذشته و یا به دلیل حضور و تعلق به نهاد ها و جریانهای اصیل انقلابی در دانشگاه جایگاه ویژه ای دارند از جمله افرادی هستند که با سوء استفاده از این اعتبار بر تشکیل این جلسات و حضور در جمع دانشجویان اصرار می ورزند. “
و گوی خبرنگار بخش دانشگاه با یکی از مسئولین تشکلهای دانشگاههای بزرگ استان مطرح شد و وی آغاز فعالیت های این احزاب را تایید و خاطر نشان کرد حضور در بین قشر دانشجو به واسطه خط دهی به جریانهای فکری جامعه و توان تغییر نظر سایر اعضا جامعه از جمله اهداف مهم این گروهها در برنامه های تبلیغاتی شان است.
اصرار به طرح مباحث سیاسی در خوابگاهها توسط رابطین جریان ها در داخل دانشگاه
یکی از عللی که موجب طرح این مساله شده است احساس خطر دغدغه مندان  دانشگاهی از طرح مباحث سیاسی نامتقارن در این ایام است. آنچه که از فضای معمول دانشگاه ها بر می آید انتظار می رود در دهه منتهی به زمان رای گیری ، فشار جلسات ، نشست ها و برنامه هایی در این رابطه افزایش یابد. یعنی زمانی که تا حدودی مردم تصمیم خود مبنی بر انتخاب افراد را گرفته اند اما آنچه که اکنون شاهد آن هستیم اصرار بر طرح مباحث سیاسی در خوابگاهها و محیط های اجتماعی دانشجویان است که به هیچ عنوان سابقه تاریخی مبنی بر اجرای برنامه های مشابه آن در دست نیست.
نکته قابل تامل این اقدام آنجاست که متاسفانه بعضی از چهره های موجه دانشگاهی که به واسطه فعالیت های خود در گذشته و یا به دلیل حضور و تعلق به نهاد ها و جریانهای اصیل انقلابی در دانشگاه جایگاه ویژه ای دارند از جمله افرادی هستند که با سوء استفاده از این اعتبار بر تشکیل این جلسات و حضور در جمع دانشجویان اصرار می ورزند. جلساتی که گاها با بهانه شفاف سازی برای انتخاب و راهنمایی دانشجویان و با پشتوانه همین سوابق و اعتبارات افراد گاها تبدیل به میتینگ های انتخاباتی جریانات و احزاب مختلف می شود.
ارتباط گیری جریانها با سر خط های دانشجویی
از ابتدایی ترین و البته اصلی ترین راهکارهایی که به واسطه آن می توان بر فضای فکری دانشگاه و دانشجویان تسلط پیدا کرد ارتباط گیری با سرخط ها و فعالین
” موکول کردن وعده های حضور در نششست های آزاد اندیشی به ایام نزدیک انتخابات از سوی نمایندگان فعلی یکی دیگر از نشانه های آشکار این قانون شکنی و بیان مساله سوء استفاده جریان ها از دانشجو و دانشگاه است “
دانشجویی است که در بدنه این قشر از نفوذ کلام و بیان سیاسی و عملکردی برخوردار است.
این گروهها سعی بر آن دارند که به واسطه شناسایی این افراد و ایحاد کانال های ارتباطی مستقیم با این افراد زمینه را برای حضور فیزیکی و یا غیر فیزیکی نمایندگان ، محصولات و یا افکارشان فراهم کنند و بی دغدغه و با کمترین هزینه ها ضریب اثر گذاری خود را چندین برابر کنند.
تشکیل گروه های تبلیغی با حضور دانشجویان
مرحله بعدی این اقدامات و حرکت های انتخاباتی ایجاد شعبه ها و حزبهایی متشکل از دانشجویان است.
هدف از تشکیل این گروه های دانشجویی علاوه بر پوشش فضای درون دانشگاهها، استفاده از پتانسیل آنها در مکان های دیگر به واسطه وابستگی است که دانشجویان به این جریانها پیدا میکنند. به واقع یعنی یک تیر و دو نشان! علاوه بر حضور گسترده و موثر در دانشگاهها در سایر نقاط نیز از اعتبار و توان این جریان جوان و نخبه سود برده می شود.
موکول کردن وعده های حضور در نششست های آزاد اندیشی به ایام نزدیک انتخابات از سوی نمایندگان فعلی
یکی دیگر از نشانه های آشکار این قانون شکنی و بیان مساله سوء استفاده جریان ها از دانشجو و دانشگاه اخباری است که از موکول شدن همه نشست های سیاسی به حوالی انتخابات به گوش میرسد.
جالب توجه است که آنقدر این
” براستی خوانندگان این نشریات فرق عمده ای بین قلم شیوا و نکته سنج دانشجو و فکر و اندیشه تولیدی اش و فکر های خورانده شده و تحمیلی قائل است. مطالبی که بنا به هر نقطه اشتراکی کوچک عکس و یا نقل قول افراد در آن بزرگ نمایی شده و در کنار مباحثی غیر مرتبط بلندگویی برای جذب حوزه های پر تاثیر رای در دانشگاهها است. “
رفتارها معمول به نظر می رسد که چندی پیش حتی در جمع خبرنگاران یکی از نمایندگان فعلی مجلس در پاسخ به درخواست مسئول تشکلی دانشجویی، وعده نزدیکی های انتخابات را برای اثر گذاری بیشتر داد و ذکر نمود که در حال حاضر زمان مناسبی برای این نشست نیست.
نشست هایی که بایستی در مسیر بصیرت افزایی و دادن معیار و الگو برای انتخاب اصلح بکار رود گزینه ای مناسب برای حضور در بین دانشجویان و بیان برنامه های تبلیغاتی است.
موج سواری بر مطالبه گری و کام تشنه از تحلیل و تفسیر دانشجویان یک راه آسان وبی دغدغه و کم هزینه برای بدست آوردن کرسی های مجلسی است که نامش به صفت اسلامی مزین شده است.
ارائه محتوا برای نشریات دانشجویی
نکته قابل تامل دیگر حرکت شش ماهه نشریات و ماهنامه های دانشجویی است که رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.
به راستی خوانندگان این نشریات فرق عمده ای بین قلم شیوا و نکته سنج دانشجو و فکر و اندیشه تولیدی اش و فکر های خورانده شده و تحمیلی قائل است؟ مطالبی که بنا به هر نقطه اشتراکی کوچک عکس و یا نقل قول افراد در آن بزرگ نمایی شده و در کنار مباحثی غیر مرتبط بلندگویی برای جذب حوزه های پر تاثیر رای در دانشگاهها است. سناریویی که نخوانده گویاست با استفاده از نشریات سریالی برخی جریان های مساله دار که به ادعای آزادی بیان تریبون افراد خارج از دانشگاه می شود و هر کس هر چه می خواهد در آن مینویسد و دریغ از نظارتی که همواره نوش دارو پس از مرگ سهراب است. دیر زمانی نگذشته که در یکی از این نشریات دانشجویی طوری صحنه را نمایانده بودند که نظرات شماری از علمای بزرگ تشیع درست در مقابل اصل مترقی ولایت فقیه قرار گرفته بود و اینگونه تیتر زده بود که مرگ بر ضد ولایت فقیه برابر است با تعداد کثیری از این علما که از برخی مواضعشان چنان
” امروز برخی از فعالین البته کم تجربه دانشجویی به امید جهش و ترقی اسیر وعده های گروهها و حزب هایی شدند که در صحنه رقابت های انتخاباتی هستند. “
برداشت و تفسیر شده بود که در مقابل این اصل مترقیه هستند و این همان قلمی است که به دل دانشجو نمی نشیند و ناگفته پیداست که آبشخور فکری اینگونه مطالب از کجا سر نخ و سر رشته می گیرد.
وعده هایی به فعالین دانشجویی برای استفاده از پتانسیل حوزه تاثیر رای دانشگاه ها و خوابگاه ها
اگر کمی موشکافانه تر به ماجرا نگاه کنیم و گوش ها را کمی تیز کنیم صدای وعده های پوشالی را می شنویم که حاکی از چنین و چنان های بعد انتخابات برای افرادی است که پتانسیلی دارند و یا مجوز حضور در حوزه های تاثیر رایی چون دانشگاه را به همراه دارند.
امروز برخی از فعالین البته کم تجربه دانشجویی به امید جهش و ترقی اسیر وعده های گروهها و حزب هایی شده اند که در صحنه رقابت های انتخاباتی هستند.
مجلس گردانی ها ،هماهنگی نشست ها ، مذاکره با گروههای صنفی و ارتباط گیری با حلقه های دانشجویی شکل گرفته در سطح دانشگاه از جمله سرویس هایی است که این جریان ها در قبال وعده های خود از این افراد طلب میکنند. نمونه
” حال اینکه سلامت و صحت یک انتخاب زمانی است که شرایط برای همه یکسان بوده و نتیجه انتخابات در خارج از میدان اعمال صالحه و توانمندی افراد رقم نخورد. آنچه که مسلم است نتیجه چنین حرکتی از دو بعد به نظام جمهوری اسلامی ضربه خواهد زد “
ی عینی آن نیز همین چند روز پیش در جلسه یکی از همین جریان ها رقم خورد که مجلس گردانی ناشیانه و سوال های هماهنگ شده ای از سوی برخی از همین فعالین وعده گرفته تا حدودی حوصله حاضرین در جلسه را نیز سر برد.
این یعنی ورود زود هنگام در عرصه های تاثیر گذاری بدون طی کردن راه عاقلانه و منطقی به قیمت سوء استفاده از محیط و امکانات تحت اختیار که علاوه بر لزوم پاسخ گویی به اشخاص بایستی پاسخ گویی در برابر امکانات بیت المال را نیز به طور جدی به آن اضافه کرد.
حال اینکه سلامت و صحت یک انتخاب زمانی است که شرایط برای همه یکسان بوده و نتیجه انتخابات در خارج از میدان اعمال صالحه و توانمندی افراد رقم نخورد. آنچه که مسلم است نتیجه چنین حرکتی از دو بعد به نظام جمهوری اسلامی ضربه خواهد زد بعد اول از کار انداختن پویایی دانشگاه به واسطه مسائل درجه دوم و جایگیری آن به عنوان مساله اصلی و منحرف شدن حرکت اصیل علم آموزی و تولید دانش و فناوری و صد البته موجبات کم شدن انگیزه و عدم اعتماد  نخبگان دانشجویی را فراهم می آورد.
از بعد دیگر بدلیل انتخاب های گاها نادرست و عدم حضور افراد بر اساس ملاک صلاحیت و کفایت و صرفا با رقابت های تبلیغاتی ، قوه قانون گذار به عنوان موتور محرکه یک نظام مردم سالار دینی را از کارایی برتر به سمت کارایی نیم بندی هدایت می کند و سرعت تحولات و پیشرفت های کشور را کاهش خواهد داد و علاوه بر شکل گیری شبکه های فساد اداری و مالی و لابی های سیاسی ، زمینه های رشد و توسعه کمی و کیفی در تمامی عرصه ها را محدود خواهد کرد.