رقابت191 اثر صنایع دستی برای دریافت نشان ملی در اصفهان آغاز شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - مدیركل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی كشور گفت: از امروز رقابت 191 اثر صنایع دستی برای سومین داوری دریافت نشان ملی از استانهای منطقه مركزی در اصفهان آغاز شد.
رقابت191 اثر صنایع دستی برای دریافت نشان ملی در اصفهان آغاز شد

به گزارش ایرنا، 'ویدا توحدی' روز دوشنبه در جمع داوران و نمایندگان ادارات صنایع دستی استانهای مركزی كشور افزود: این آثار در بیش از 50 رشته صنایع دستی از سوی هنرمندان استانهای اصفهان، مركزی، یزد، لرستان، چهارمحال و بختیاری برای داوری در منطقه مركزی و دریافت نشان ملی انتخاب شده اند.

وی با اشاره به اینكه آثار ارسالی هنرمندان استان قم تا این زمان به دست كارشناسان ارزیاب این معاونت نرسیده است گفت: آثار هنرمندان كردستانی نیز كه موفق به ارایه در دومین آیین نشان ملی در كرمانشاه نشده بودند در این استان بررسی می شود.

وی خاطرنشان كرد: از این تعداد 120 اثر از هنرمندان اصفهانی، 26 اثر از استان مركزی، 14 اثر از یزد، دو اثر از لرستان، 15 اثر از چهارمحال و بختیاری و 14 اثر از كردستان توسط داوران سومین دوره نشان ملی ارزیابی می شوند.

به گفته وی اولین داوری دریافت نشان ملی در استان قزوین و دومین دوره در استان كرمانشاه برگزار شد و تا پایان سالجاری نیز پس از اصفهان این دوره ها در استنهای خراسان رضوی، كرمان و فارس برگزار می شود.

توحدی با اشاره به برگزاری داوری بین المللی نشان ملی یونسكو هر دو سال یكبار گفت: برگزاری آیین داوری نشان ملی در سالجاری در سطح شش منطقه كشور، با هدف آمادگی كالاهها براساس معیارهای بین المللی برای راه یابی جهت داوری مهر اصالت یونسكو در سال 2012 است.

وی خاطرنشان كرد: در این راستا یكسری دوره ها و كارگاههای آموزشی با موضوعات 'بسته بندی' و 'برند' نیز برای هنرمندان برگزار شده است.

مدیركل دفتر توسعه وترویج معاونت صنایع دستی كشور با بیان اینكه در آبان ماه سال 91 داوری مهر اصالت یونسكو برگزار می شود، تصریح كرد: بدلیل زیاد بودن آثار ایران، جلسه داوری یونسكو ممكن است در كشورمان تشكیل می شود و یا آثار صنایع دستی هنرمندان جمهوری اسلامی در ایران ارزیابی و نتیجه آن در جلسه داوران بین المللی كه در كشور دیگری كه تاكنون انتخاب نشده ارایه می شود.

توحدی یادآور شد: توسعه و ترویج صنایع دستی و رسیدن به جایگاه بین المللی از جمله اهداف مهم در برگزاری داوریهای نشان ملی صنایع دستی كشور است.

مهر اصالت صنایع دستی از سال 2000 با همكاری سازمان تربیتی علمی فرهنگی ملل متحد و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی پایه گذاری شد و ایران از سال 2007 در طرح نشان مرغوبیت یونسكو برای صنایع دستی شركت كرد كه در سال 89 ، 65 اثر از كشورمان مجوز دریافت این مهر را كسب كردند.

54 اثر هنرمندان اصفهانی تاكنون در داوری مهر اصالت یونسكو موفق به دریافت مهر شده كه از این تعداد 30 اثر مربوط به سال گذشته است.