انحصار آمریكا در ساخت پمپ های پرفشار صنعت نفت و گاز شكست

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

مشهد- محققان پارك علم و فناوری خراسان انحصار ساخت پمپ های پرفشار صنعت نفت و گاز را كه در اختیار آمریكا بود، شكستند.
انحصار آمریكا در ساخت پمپ های پرفشار صنعت نفت و گاز شكست

دكتر 'سیدحسن علم الهدایی' رییس پارك علم و فناوری خراسان رضوی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در این مورد توضیح داد: طرح ساخت پمپ های پر فشار و با سرعت زیاد كه در انحصار شركت های آمریكایی بود، با دانش بومی و به دست محققان خراسانی اجرا شد.

وی افزود: پمپ ‌های ساخته شده این امكان را فراهم می كند كه در فشار های زیاد، سیال قادر به حركت با سرعت زیاد باشد.

دكتر 'سیدحسن علم الهدایی' با اعلام این كه هم اكنون امكان تولید نیمه صنعتی این پمپ فراهم شده است، خواستار سرمایه گذاری برای تولید صنعتی این نوع پمپ ها شد.

وی توضیح داد: تولید نیمه صنعتی این پمپ، جوابگوی نیاز داخل كشور در صنعت گاز و نفت نیست. لذا باید در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری بسترهای لازم برای تولید این نوع از پمپ ها به صورت تولید صنعتی و برای پاسخگویی به نیاز داخل فراهم شود.

دكتر 'سیدحسن علم الهدایی افزود: هم اكنون (در شرایط تولید نیمه صنعتی) سالانه حدود 50 نمونه از این نوع پمپ ها تولید می شود كه برای تامین نیاز داخل كشور باید این ظرفیت دو تا سه برابر افزایش یابد.

رییس پارك علم و فناوری خراسان رضوی در مورد امكان عرضه پمپ های ساخته شده در داخل كشور به بازارهای بین المللی گفت: در این مورد در حال بررسی كسب شرایط مورد نیاز در عرصه های بین المللی از جمله استاندارهای بین المللی صنعت نفت و استاندارد بین المللی ایزو هستیم.

وی گفت: برای ساخت نمونه ابتدایی این پمپ حدود 150میلیون تومان در شركت 'كاوش صنعت توس' هزینه شده است.