ممنوعيت استقرار صنايع از۵۰ كيلومتري مركز شهر اصفهان به ۱۰۰ كيلومتر ضروری و حیاتی است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

توسعه شهرک صنعتی محمودآباد با مباحث کاهش آلودگی هوا سازگاری ندارد
خبرگزاری ایمنا:شهردار اصفهان با اشاره به این که آلودگیهای این کلانشهر بسیار نگران کننده است تاکید کرد: افزايش شعاع محدوده ممنوعيت استقرار صنايع از۵۰ كيلومتري مركز شهر اصفهان به ۱۰۰ كيلومتر ضروری و حیاتی است.

به گزارش ایمنا، دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد با تاکید بر این مطلب افزود:سال دومی است که اصفهان به دلیل آلودگی هوا و بروز پدیده اینورژن و وارونگی هوا مجدد تعطیل شده است به طوری که این کلان شهر به علت پستی در اقلیم آن در ماه های آبان و آذر و اوایل زمستان در شرایط سکون و هشدار قرار می گیرد.
وی با بیان این که هر ساله در اصفهان ۵۵ درصد از روزهای سال تا شعاع ۵۰ کیلومتری آن عدم جابه جایی و سکون هوا رخ می دهد اذعان داشت:این در حالی است که متاسفانه امسال با توجه به بارندگی های اخیر ۶۵ درصد از روزهای سال به خصوص در ماه های آذر و دی ماه وضعیت اضطرارو هشدار به
” لازم است سعی و کوشش شود بوم صنعتی، برای اصفهان در نظر گرفته نشود و شرایط انتقال صنایع از داخل این کلان شهر به خارج از آن فراهم گردد “
وجود آمده که بسیار خطرناک است.
شهردار اصفهان با تاکید بر این که نباید بوم این کلان شهر به سمت صنعتی رود اظهارداشت:لازم است سعی و کوشش شود بوم صنعتی، برای اصفهان در نظر گرفته نشود و شرایط انتقال صنایع از داخل این کلان شهر به خارج از آن فراهم گردد.
وی اضافه کرد: صنایع مادر فولاد از ذوب آهن و فولاد مبارکه تا صنایع پتروشیمی و پالایشگاه می بایست به خارج از محدوده ۵۰ كيلومتري و حتی تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری انتقال یابند.
دکتر سقاییان نژاد گسترش شعاع محدوده ممنوعيت استقرار صنايع از۵۰ كيلومتري مركز شهر اصفهان به ۱۰۰ كيلومتر را ضروری دانست و تصریح کرد:این مهم باید در اصفهان همانند شهر تهران اجرایی شود در غیر این صورت سکونت در این کلان شهر با مشکلات و معضلات زیست محیطی متعددی مواجه خواهد شد.
وی تعداد روزهای پاک امسال و سال گذشته را انگشت شمار عنوان و بیان کرد: لازم است برطبق طرح جامع مبارزه با آلودگی هوا که برای ۸ کلان شهر به خصوص اصفهان از سوی سازمان محیط زیست به عنوان مصوبه قانونی تدوین و ابلاغ شده است فعالیت هایی از جمله انتقال صنایع از اصفهان،گسترش محدوده کمربند حفاظتی صنایع از ۵۰ به ۱۰۰ کیلومتر وتوسعه حمل ونقل عمومی انجام شود.
شهردار اصفهان
” بر طبق آمارهای به دست آمده نیروگاه های شهید منتظری و اسلام آباد از ابتدای سال جاری تا ۱۸ آذر ماه امسال بیش از یک میلیارد لیتر مازوت مصرف کرده اند که منجر به افزایش صدها تن آلاینده در محیط زیست شهر شده است “
تعطیلی کورهای آجر پزی و افزایش استفاده از اتوبوس های گاز سوز با تامین سوخت جایگاه های سی.ان. جی ، ارتقا کیفیت گازوئیل اتوبوس های دیزلی و رعایت استانداردهای یورو۵ در وسایل حمل ونقل عمومی را از دیگر موضوعات اصلی رفع آلودگی هوای اصفهان برشمرد و افزود: جدی گرفتن معاینه فنی خودروها از سوی نیروهای پلیس راهور ، اجرای طرح زوج وفرد با نظارت دقیق، بررسی استفاده از انرژی های پاک و غیر فسیلی از جمله خورشیدی و باد ،به حداقل رساندن دفن زباله با ترویج فرهنگ تفکیک از مبدا،حفظ و گسترش کمربند سبز اصلی و شرق با تامین منابع آبی کافی ،حراست از باغات و فضای سبز حاشیه شهر به خصوص منطقه ناژوان به عنوان ریه تنفسی شهرو ساماندهی مشاغل مزاحم وآلاینده از راهکارهای مهمی است که می بایست جهت رفع آلودگی هوای اصفهان عملیاتی شود.
وی فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ شهروندی در راستای کاهش استفاده از خودروهای شخصی بسیار مهم خواند و اظهار کرد: شهروندان باید برای دستیابی به محیط شهری سالم و پاک کوشا باشند و همکاری های لازم را در این خصوص داشته باشند.
دکتر سقاییان نژاد در ادامه سهم خودروها و وسایل حمل ونقل را در آلودگی هوای اصفهان ۶۰ درصد دانست و گفت: ۱۶ درصد از میزان آلودگی را نیروگاه ها و ۱۹ درصد از این سهم را صنایع به خود اختصاص داده اند که در جمع ۳۵ درصد آلاینده ها توسط نیروگاه ها و صنایع این کلان شهر ایجاد می شود این در حالی است که آلودگی مصارف خانگی ۵ درصد می باشد.
وی به استفاده از سوخت های فسیلی توسط صنایع اصفهان و تشدید آلودگی هوا اشاره و اعلام کرد:بر طبق آمارهای
” تجمع مشاغل مزاحم و آلاینده در شهرک صنعتی محمود آباد تهدیدی برای شهروندان این محله می باشد “
به دست آمده نیروگاه های شهید منتظری و اسلام آباد از ابتدای سال جاری تا ۱۸ آذر ماه امسال بیش از یک میلیارد لیتر مازوت مصرف کرده اند که منجر به افزایش صدها تن آلاینده در محیط زیست شهر شده است.
شهردار اصفهان تاکید کرد: لازم است برای حفظ سلامت شهروندان برنامه ریزی های مناسب و اصولی صورت گیرد و حتی در برخی از مواقع فعالیت صنایع زمانبندی شود تا خطر تهدید جان مردم برطرف گردد.
دکترسقاییان نژاد شمال شهر را از لحاظ پراکندگی صنایع و مشاغل مزاحم با توجه به وجود پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه شهید منتظری از آلوده ترین نقاط اصفهان معرفی و بیان کرد:بیشترین درصد چگالی جمعیتی در منطقه شمال شهر مستقرشده این در حالی است که پالایشگاه با استقرار در همسایگی سکونت گاه های بختیاردشت،کوی دانشگاه صنعتی،شهرک محمودآباد ،امین آباد و دهنو سلامت هشهریان را تهدید می کند که رهایی از این معضل نیاز به برنامه ریزی خاصی دارد.
وی اضافه کرد: در غرب اصفهان به دلیل استقرار پالایشگاه اسلام آباد،ذوب اهن و فولاد
” افزایش محدوده شهرک صنعتی محمود آباد مغایر و ضد و نقیض با مباحث فنی و اصلی زیست محیطی است “
مبارکه میزان آلاینده ها قابل توجه است که ساماندهی این صنایع در این نقطه از شهر لازم است.
شهردار اصفهان ایده احداث شهرک های صنعتی را در این کلان شهر مثبت ارزیابی و تصریح کرد: متاسفانه به مرور زمان سکونت گاه هایی در این شهرک ها شکل گرفته که اهداف اصلی شهرک های صنعتی را تحت شعاع قرارداده به عنوان مثال می توان به منطقه محمودآباد اشاره کرد.
وی تجمع مشاغل مزاحم و آلاینده در شهرک صنعتی محمود آباد را تهدیدی برای شهروندان این محله عنوان کرد و گفت: پیش بینی انتقال این مشاغل برای حفظ سلامت و جان اهالی و شهروندان محمود آباد لازم و ضروری است و می بایست جانمایی هایی جهت خروج آنها به خارج از محیط شهری اصفهان هرچه سریعتر صورت گیرد.
وی افزایش محدوده شهرک صنعتی محمود آباد را مغایر با مباحث فنی و اصلی زیست محیطی دانست و انتقاد کرد :در روزهای اخیر صحبت هایی در این خصوص مطرح شده که با توجه به وجود کلونی های جمعیتی در این شهرک بسیار قابل تحمل است و بیان این مباحث در شرایطی می باشد که شهروندان
” متاسفانه زمین خوارانی که به باندهای قدرت و ثروت متصل هستند در وسعت های بسیار قابل توجه اقدام به خرید زمین در محدوده شهرک صنعتی محمود آباد کرده اند و تخلف های بزرگی صورت گرفته است “
در این روزها با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند.
شهردار اصفهان با ابراز نگرانی از گسترش شهرک صنعتی محمود آباد گفت: این موضوع با نفس برنامه ریزی های کاهش آلاینده ها ی زیست محیطی مغایرت دارد و به صورت غیر کارشناسی مطرح شده لذا امید است مسوولان استان که حساسیت ویژه ای برای حفظ جان و سلامتی شهروندان دارند تدابیر لازم را جهت جلوگیری از بروز مشکلات حادتر بیاندیشند.
وی از مسوولان استان به خصوص کمیته بحران رفع آلودگی هوای استانداری ، سازمان محیط زیست خواست در خصوص جلوگیری از توسعه و گسترش شهرک صنعتی محمود آباد مقاومت کنند در غیر این صورت شاهد چندین برابر شدن آلاینده های این شهر خواهیم شد.
وی تصریح کرد: گسترش و توسعه شهرک صنعتی محمود آباد هیچ گونه همخوانی با طرح بازنگری طرح تفصیلی و جامع شهر ندارد و عواقب وپیامدهای منفی زیست محیطی بسیار قابل توجهی در پی خواهد داشت.
شهردار اصفهان از شکل گیری باندهای زمین خواری در محدوده محمودآباد منطقه ۱۲ اصفهان هشدارداد و گفت:با توجه به این که شهرداری خرید و فروش اراضی را در این محدوده زیر نظردارد اما متاسفانه زمین خوارانی که به باندهای قدرت و ثروت متصل هستند در وسعت های بسیار قابل توجه اقدام به خرید زمین کرده اند و تخلف های بزرگی صورت گرفته است.
دکترسقاییان نژاد با تاکید بر این که ارگان های نظارتی باید جهت برخورد با زمین خواری و جلوگیری از ترویج این خلاف کاری اقدامات لازم را انجام دهند خاطر نشان کرد: مدیریت شهری برای مقابله با این تخلف بزرگ شهری در صورت ضرورت بیشتر اطلاع رسانی خواهد کرد.