از نمایشگاه صنعت اصفهان تا دل‌های پر از درد صنعتگران

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری فارس: ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت اصفهان در حالی برگزار می‌شود که آمیخته با نگرانی‌ها و انگیزه‌های صنعتگرانی است که دوست ندارند محصولات خارجی جای تولیدات داخلی را بگیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت، صنایع کارگاهی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته در بیش از 9 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی با حضور 160 مشارکت ‌کننده از 9 استان کشور و نمایندگانی از کشورهای ترکیه، کره جنوبی، چین، ایالات متحده و تایوان در حال برگزاری است.
این نمایشگاه در چهار سالن با نظم خاص و مرتبی برگزار شد و مسئولان استان اصفهان نیز که از این نمایشگاه بازدید داشتند جو نمایشگاه و شرکت‌کنندگان را مطلوب ارزیابی کرده و برپایی این نوع نمایشگاه‌ها را اقدامی موثر در راستای شناساندن صنعت کشور به تولیدکنندگان داخلی و خارجی دانستند.
می‌توان این نمایشگاه را در دو بخش صنایع سنگین و مادر و نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط ساماندهی کرد که این امر در افزایش میزان جذب بازدیدکننده متخصص تأثیرگذار است.
نمایشگاه بین‌المللی صنعت اکنون به جایگاهی رسیده است که قابلیت تبدیل شدن به چند نمایشگاه مستقل در زیرگروه‌های تخصصی را دارد و ایجاد فضاهای تخصصی‌تر نیز خود‌به‌خود بازدیدکننده خاص خود را به نمایشگاه می‌کشاند.
در همین زمینه خبرنگار خبرگزاری فارس در زمینه صنعت کشور و چالش‌هایی که تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند گفت‌وگویی انجام داده است.

*عدم نقدینگی در سیستم بانکی کشور یکی از چالش‌هایی است که موجب افزایش چک‌های برگشتی شده است
معاون شرکت خدمات برش لیزر با اشاره به آغاز هدفمند شدن یارانه‌ها بیان داشت: در زمینه قیمت سوخت باید گفت که حتی گران‌تر از بازار آزاد با صنعتگران حساب می‌شود که این کار موجب ضربه زدن به این قشر زحمتکش است.
محمد جعفریان با اشاره به مشکل صنعتگران گفت: نخستین مسئله‌ و چالشی که ما با آن روبه‌رو هستیم صادرات و واردات است البته باید گفت که بیشترین مشکل در امر واردات است و ما در زمینه صادرات زیاد موفق نیستیم.
وی ادامه داد: در زمینه واردات صنعتگران با گمرک کشور مشکل دارند یعنی زمانی که یکی از مواد مصرفی تولید در حال وارد شدن به کشور است گمرک جلوی ورود آن به کشور را می‌گیرد.
معاون شرکت خدمات برش لیزر افزود: ما در زمینه ارسال ارز با مشکل روبه‌رو هستیم.
وی با اشاره به چالش دیگر صنعتگران استان اصفهان اضافه کرد: مسئله مالی یک از مهم‌ترین مواردی است که شرکت شهرک‌ها، حمایت و پشتیبانی مالی مناسبی از ما نمی‌کند.
جعفریان تصریح کرد: یک سری از زمین‌هایی که شهرک‌های صنعتی به بعضی از افراد می‌دهند انتقال‌گیرنده‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند و این مکان‌ها تبدیل به انبار شده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات صنعتگران این است که در سیستم بانکی کشور نقدینگی بسیار کم شده و از آن طرف نیز چک‌های برگشتی زیاد و اعتمادها نسبت به یکدیگر کم‌رنگ شده است.

*مهم‌ترین چالش صنعتگران کشور واردات از کشور چین است
مسئول شرکت ماشین‌سازی دیانی بیان داشت: یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که صنعتگران کشور با آن روبه‌رو هستند مسئله واردات محصولات از کشور چین است که این امر بی‌رویه در کشور در حال انجام است.
علی دیانی با اشاره به حمایت‌های ناکافی دولت از قشر صنعتگر جامعه ادامه داد: به زبان ساده‌تر باید بگویم دومین مشکل مهم دیگر صنعتگران ذکر این نکته است که دولت تاکنون به هیچ‌وجه از تولیدکنندگان کشور حمایت نکرده و نمی‌کند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه آیا تحریم‌های ایجاد شده در کشور بر تولیدکنندگان کشور اثر گذاشته، افزود: به هر حال این تحریم‌ها خواهی نخواهی اثر خود را بر صنعت کشور می‌گذارد اما عاملی که مهم‌تر جلوه می‌کند ذکر این نکته است که ما زمانی محصولی را با مشکلات فراوان در کشور تولید می‌کنیم، شاهد هستیم که همان کالا با کیفیت پایین‌تری با یک سوم قیمت وارد کشور می‌شود که این امر موجب بی‌انگیزگی در صنعتگران است.

*همکاری با مراکز خدمات فناوری کسب و کار تحریم‌ها را بی‌اثر می‌گذارد
در این نمایشگاه غرفه مرکز خدمات فناوری کسب و کار استان اصفهان جلوه‌گر شده است که مشاور بازرگانی صادرات و واردات این مرکز خدماتی با اشاره به موضوع اقدامات این مرکز بیان داشت: چند مجموعه هستند که در غالب شرکت شهرک‌های صنعتی گرد هم جمع شدند و مرکز کسب و کار استان اصفهان را به وجود آورده‌اند.
مهدی طاهری ادامه داد: این شرکت در راستای بازاریابی و استراتژی فروش و تسهیلات در زمینه صادرات برای رفاه بیشتر صنعتگران اصفهانی پدید آمده است.
وی بیان داشت: اگر صنعتگر با این مراکز هماهنگ باشد و همکاری لازم را انجام دهد، موجب می‌شود تا راحت‌تر محصولات خود را به فروش رسانده و صادرات بیشتری را انجام دهد.
مشاور بازرگانی صادرات و واردات مرکز خدماتی با اشاره به بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان کشور اظهار داشت: آشنا نبودن با بازارهای جهانی و حرفه خود یکی از چالش‌های مهمی است که صنعتگران با آن روبه‌رو هستند.
وی افزود: نکته مهم دیگر برای فروش و صادرات در کشور این است که باید هر بنگاه صنعتی نمایندگانی در بازارهای بین‌المللی داشته باشد که بتواند راحت‌تر با این نوع بازارها آشنا شود.
طاهری تاکید کرد: با نهایت تأسف بیشتر مراکز صنعتی ما فاقد نمایندگان خارجی هستند که اگر این امر اتفاق بیفتد موجب تقویت روابط بین‌المللی در عرصه صنعت و تولید می‌شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه آیا تحریم‌های بین‌المللی در صنعت کشور ما اثر گذاشته است، تصریح کرد: هر شرکتی که با این مرکز همکاری کرده تاکنون با مشکلی برخورد نکرده است.
مشاور بازرگانی مرکز خدمات فناوری کسب و کار استان اصفهان ادامه داد: مشکل بعدی صنعتگران کشور ما این است که باور ندارند می‌توانند محصولات با کیفیتی تولید و به خارج از کشور صادر کنند.

*واردات مواد اولیه به کشور ممنوع نیست
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به مشکلات صنعتگران گفت: واردات مواد اولیه به کشور تحریم نشده بلکه یک سری شرایط پیچیده‌ای به وجود آمده است.
مظفر انصاری ادامه داد: در عین حال از اولویت بازرگانی خارجی، ورود مواد اولیه به ویژه برای صنایع تولیدی و ایجاد ارزش افزوده برای صادرات مجدد است.
وی با اشاره به مبحث تحریم‌های صورت گرفته بین‌المللی علیه کشورمان اظهار داشت: به صورت طبیعی فعل و انفعالات جهانی بر کشور تأثیر داشته اما ورود مواد اولیه به کشور ممنوع نیست.
این مسئول استانی با اشاره به عدم مشکل در زمینه واردات مواد اولیه افزود: در این عرصه ممکن است نقش واسطه‌ها پررنگ شود و به همین دلیل کالاها را با قیمت گران‌تری در بازار عرضه کنند.