واردات كالا دلیل بر ضعف اقتصادی كشور نیست

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان- معاون برنامه ریزی استاندار اصفهان گفت: اگرچه، میزان صادرات كالا و خدمات كشور بالا باشد باعث افتخار است اما واردات كالا نیز همیشه دلیل بر ضعف اقتصادی نیست.
واردات كالا دلیل بر ضعف اقتصادی كشور نیست

'علیرضا همدانیان' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر كالایی را امسال بیشتر از سال قبل به كشور وارد كنیم لزوما به معنای ضعف اقتصادی نیست بلكه ممكن است تولید آن كالا هزینه سنگینی را به كشور تحمیل كند.

وی افزود: بسیاری از كشورهای اروپایی از كشور انگلیس پارچه وارد می كنند در حالیكه خودشان تكنولوژی تولید آن را دارند اما بدلیل ملاحظات اقتصادی واردات را ترجیح می دهند.

وی با اشاره به افزایش مراودات تجاری ایران و چین در سالهای اخیر خاطرنشان كرد: واردكنندگان بدنبال سفارش كالای ارزان قیمت و با كیفیت قابل قبول هستند.

وی تصریح كرد: از آنجاییكه كشور چین یكی از بزرگترین تولیدكنندگان كالا در جهان است ایران نیز مانند بسیاری از كشورها مزیت وارد كردن كالا از این كشور را از دست نمی دهد.

همدانیان گفت: چین نخستین كشور صادركننده دنیاست اما به همان میزان نیز بازار برای واردات دارد و باید بازرگانان ایرانی به این ویژگی و مزیت تجاری هم توجه كنند.

به گفته وی نگاه ایران به بازار چین نگاه عمدتا خریدارانه است در حالی كه این كشور در سال 2010 حدود یك هزار و 400 میلیارد دلار واردات داشته است.

معاون برنامه ریزی استاندار اصفهان اظهارداشت: واردات بی رویه كالاهای ارزان قیمت و معمولاً بی كیفیت از چین باید كنترل و حذف شود تا تولید كشور و كسب كارهای داخلی آسیب نبیند.

وی با تاكید بر اینكه باید به سمت تجارت با چین حركت كنیم گفت: سیاستها و اقدامات اجرایی بنگاه های اقتصادی برای بهره مندی از فرصتهای اقتصادی چین و مزیت های موجود در حوزه مالی این كشور باید تغییر كند.

وی افزود : باید از مزیت های دیگر چین مانند تسهیلات حوزه بازرگانی، گمركی، كشتیرانی، بیمه ای و رویه های قانونی برای بنگاه های اقتصادی ایران استفاده كنیم.