ایران به جمع سه كشور دارای فناوری تبدیل گاز به مایع پیوست

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران - با رونمایی ازطرح پایلوت نیمه صنعتی تبدیل گاز طبیعی به مایع (GTL) ، ایران به جمع دو یا سه كشور دارای این فناوری پیشرفته پیوست، تكنولوژی كه با بهره گیری كامل از فناوری های بومی محقق شد .
ایران به جمع سه كشور دارای فناوری تبدیل گاز به مایع پیوست

این بخشی از سخنان ' دكتر احمد توسلی' ناظر طرح پایلوت نیمه صنعتی تبدیل گاز طبیعی به مایع در گفتگو با ایرنا است .

طرح مذكور روز گذشته با حضور وزرای صنعت ، معدن و تجارت ،نفت و همچنین معاون توسعه منابع انسانی رییس جمهوری در محل شهرك صنعتی عباس آباد تهران به طور رسمی رونمایی شد .

دكتر توسلی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا عنوان كرد : تمامی مراحل راه اندازی این طرح پایلوت نیمه صنعتی بهینه سازی سازی شده است .

وی عنوان داشت : محصول بدست آمده ازطرح GTL شامل 45 درصد گازوئیل ، 20 درصد بنزین ، 40 درصد وكس ( واكس گرید خوراكی ) خواهد بود .

استاد دانشگاه تهران با تاكید براینكه تمامی این فناوری برگرفته از توان متخصصان ایرانی بوده و به هیچ عنوان كپی برداری نیست ، تصریح كرد : اخیرا این فناوری به نام ایران ثبت بین المللی شده است .

وی جلوگیری از خام فروشی و كمك به تبدیل گاز طبیعی به مایع و ایجاد ارزش افزوده بالا را از امتیازات اقتصادی این طرح برشمرد .

به گزارش ایرنا ، تبدیل گاز طبیعی به مایع ،(GTL) ،یك فرایند كاتالیستی است كه در آن گاز طبیعی به محدوده وسیعی از هیدروكربن های مایع مانند نفتا ، نفت سفید ، دیزل ، بنزین ، واكس ، روغن ، مواد شیمیایی یا گاز مایع تبدیل می شود .

محصولات فرایند GTL دارای كیفیت بهتری نسبت به فرآورده های بدست آمده از نفت خام بوده و عاری از برخی تركیبات آلاینده نظیر تركیبات گوگرد دار وآروماتیك ها می باشد .

توسلی در باره ارزش افزوده اجرای این طرح بر روی گاز توضیح داد : نرخ هر بشكه محصول تولیدی ازاین طریق با احتساب حدود 50 دلارهزینه گاز و 20 دلار هزینه تولید از حدود 80 دلار قیمت معمول به 140 تا 150 دلار می رسد كه نشان از ارزش افزوده بالای این طرح دارد .

ناظر طرح تبدیل گاز طبیعی به مایع ادامه داد :حدود 70 درصد تجهیزات این طرح در داخل كشور قابل تولید است و تنها برخی تجهیزات همچون دستگاه های كنترلی را باید از خارج خریداری كرد .

وی درادامه درباره امضای دو تفاهمنامه همكاری ایدرو با صندوق بازنشستگی و قرارگاه خاتم الاوصیا نیز تصریح كرد: 50 درصد از طرح پالایش این دو پروژه ( احداث دو پالایشگاه و هركدام با تولید 10 هزار بشكه ) پیشرفت داشته ، فهرست خرید انجام شده و تنها جانمایی طرح ها مانده است .

توسلی در باره مكان های مورد نظر برای جانمایی این پروژه ها عنوان كرد : چند منطقه از جمله خانگیران در جنوب و یا مناطقی در بندرعباس و اهواز و همچنین نفت و گاز رضوی جزو مكان هایی است كه ممكن است این پروژه ها در آن محل ها جانمایی شود .

وی یك دوره دو ساله را حداكثر مدت زمان ساخت این پروژه ها دانست وگفت : امور مهندسی این طرح ها طی چهارماه آینده تمام می شود و 18 ماه نیز به ساخت اختصاص خواهد یافت .

یادآور می شود : امروزه تقاضای بازار برای محصولات GTL به ویژه برش های میان تقطیری نظیر گازوئیل و بنزین به دلیل كیفیت بالای این محصولات نسبت به محصولات بدست آمده از پالایش نفت خام ، به مراتب بیشتر از میزان تولید واحدهای موجود دنیا است .

بنابراین با استفاده از این فناوری می توان گاز طبیعی را به محصولات مایع باارزش افزوده بالاتر تبدیل نمود كه هزینه نقل وانتقال آنها نسبت به حمل و یا انتقال گاز طبیعی با خطوط لوله پایین تر می باشد .

با توجه به منابع فراوان گاز در كشور و كم بودن هزینه های تامین گاز نسبت به بسیاری از كشورها و همچنین محدودیت های موجود در انتقال گاز طبیعی با خط لوله به مصرف كنندگان جهانی ، احداث واحدهای GTL باظرفیت های بالای تولید می تواند به عنوان گزینه ای منطقی و سود اور در بهره برداری از ذخایر گازی كشور مطرح باشد .

در حال حاضر كشورهایی همچون انگلیس و آفریقای جنوبی دارای فناوری تبدیل گاز طبیعی به مایع (GTL) هستند.