سند راهبردی توسعه ICT استان اصفهان تدوین شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری فارس: رئیس فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: سند راهبردی توسعهICT ( فناوری اطلاعات و ارتباطات) در استان اصفهان تدوین شد.
خبرگزاری فارس: سند راهبردی توسعه ICT استان اصفهان تدوین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصغر عابدی پیش‌ازظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی استان اظهار داشت: در تدوین این سند شاخص‌های عمومی استان در حوزه صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و گردشگری مورد ارزیابی قرار گرفته و اسناد بالادستی همچون سند توسعه 1404 کشور، جهت گیری‌های دولت در حوزه فناوری، سند ملی توسعه فناوری تبادل اطلاعات (افتا) و طرح تحقق دولت الکترونیک به دقت مورد مطالعه واقع شده است.
وی اظهار داشت: همچنین پروژه‌های اصلی انجام شده IT  در سطح استان اصفهان شناسایی و در خصوص میزان ارتباط این طرح‌ها با یکدیگر و نیز موفقیت‌ها و شکست های آن‌ها نیز رصد شد.
رئیس فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان اصفهان ادامه داد: در تهیه سند راهبردی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان در ارتباط با شرح وظیفه و مأموریت دستگاه‌های مرتبط با طرح، آهنگ رشد جمعیت، گستردگی جغرافیایی، وضعیت میزان سواد، نحوه ارتباط با سازمان‌های بالا دست و پایین دست و ارتباط آنها با مراجعه کنندگان نیز تحقیق و تفحص شده است.
وی در مورد استراتژی‌های این سند راهبردی یادآور شد: با اجرای سند توسعه ICT اصفهان، این استان به عنوان قطب توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، استانی است پیش‌گام در توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و ایجاد دولت خوب در عصر دانش محوری که با بهره‌گیری از تمامی جنبه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در مسیر خدمت رسانی موثر از طریق گسترش کاربردهای الکترونیکی گام بر می‌دارد.
عابدی تصریح کرد: مدل مرجع تدوین این سند راهبردی بر اساس برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP)  در پنج حوزه زیر ساختی، منابع انسانی، راهبردها و سیاست‌ها، محتوا و کاربردها و نهادها تقسیم بندی شده است.
وی با اشاره به اینکه در محور زیر ساخت این سند، میزان استفاده از رایانه، هزینه ارتباطات، وجود یا عدم شبکه، جایگاه‌های اینترنتی فعال و غیر فعال، داشتن برنامه‌های مدون و نظام‌های تخصیص بودجه مورد ارزیابی قرار گرفته است، اضافه کرد: در محور منابع انسانی سند نیز، آموزش و تربیت متخصصان، سطح سواد دیجیتالی شهروندان، مهارت‌های فنی کاربران، قابلیت کارآفرینی و نسبت کارکنان IT به کل نیروی انسانی ملاک عمل قرار گرفته است.
رئیس فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان اصفهان یادآور شد: در محور راهبردها و سیاست‌های سند راهبردی توسعه ICT استان اصفهان، برنامه‌های جامع، نقشه راه دستگاه‌های اجرایی و نظام راهبردی فناوری اطلاعات در استان، ساختار اجرایی و روند تخصیص اعتبار مد نظر بوده است.
وی با بیان اینکه در محور محتوا و کاربرد به موضوعات اصلی در چهار بخش دولت الکترونیک، سلامت، آموزش و تجارت الکترونیک با جزئیات آن پرداخته شده است، اظهار داشت: در محور نهادها نیز به توانمند سازی بخش خصوصی، تقویت شرکت‌ها، سازماندهی صنف رایانه استان و سایر اقدامات حمایتی اهمیت داده شده است.
عابدی تاکید کرد: با توجه به ماهیت فرابخشی فاوا و تأثیرهای متقابلی که به کارگیری فاوا در یک بخش بر روی بخش‌های دیگر دارد، بنابراین هماهنگی و همراهی برنامه‌ها در بخش‌های مختلف بسیار حیاتی بوده و بدون حرکت همگون تمامی بخش‌ها، به تنهایی نمی‌توان با یک برنامه جامع و کاربردی فراگیر در سطح استان امیدوار بود.