برج قوس در بسیاری از کتب تاریخی نماد اصفهان است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - خبرگزاری مهر: یک پژوهشگر و ویراستار علمی گفت: از زمانهای قدیم زایش شهر اصفهان را در برج قوس نامیده و نماد برج قوس در بسیاری از بناهای تاریخی نقش بسته و در بسیاری از کتب تاریخی به عنوان نماد اصفهان ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حشمت الله انتخابی صبح چهارشنبه در مراسم بزرگداشت اصفهان که با حضور جمعی از پژوهشگران، اصفهان‌شناسان و دوستداران نصف جهان در سالن همایشهای پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: هریک از شهرهای ایران قدیم بیرق ویژه خود را داشته‌اند اما نشان آن چندان مرسوم نبوده است.

نماد اصفهان دارای پیشینه تاریخی است

وی در ادامه سخنان خود نماد اصفهان را دارای پیشنه تاریخی دانست و یادآور شد: در ایران امروزی هیچ شهری چنین امتیازی ندارد و به سادگی نمی‌توان از کنار چنین نمادی که پیشینه هزار ساله دارد گذشت.

انتخابی همچنین با اشاره به اینکه نخستین روز آذر ماه براساس نظر سنجی پژوهشگران و اصفهان شناسان و بررسی آثار مختلف تاریخی به عنوان روز بزرگداشت اصفهان است اظهار داشت: این روز به شورای فرهنگ عمومی برای درج در گاه شمار پیشنهاد شده است.

انتخابی ادامه داد: اما در سال 84 شورای اسلامی شهر اصفهان، سوم اردیبهشت ماه و روز تولد شیخ بهایی را به عنوان روز اصفهان معرفی کرد.

یک پژوهشگر و ویراستار علمی یادآور شد: شورای شهر اصفهان دلیل خود برای عدم پذیرش اول آذرماه به عنوان روز اصفهان را نبود سندیت تاریخی و مشخص نبودن تاریخ پیشنهادی و اهمیت شخصیت شیخ بهایی برای اصفهان عنوان می‌کند این در حالی است که ما اعتقاد داریم برای این موضوع اسناد تاریخی فراوانی وجود دارد که یا جستجو نشده و یا تحقیق در این خصوص به اهلش سپرده نشده است.

تولد شیخ بهایی سوم اردیبهشت نیست

انتخابی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سوم اردیبهشت، تولد شیخ بهایی نیست زیرا در کتاب شیخ بهایی در آینه عشق، تالیف عبدالله طباطبایی 26 ماه ذی الحجه سال 952 را تولد شیخ بهایی می‌داند که تاریخ شمسی آن مصادف است با 8 اسفند ماه است از این رو دلیل منطقی برای نام گذاری سوم اردیبهشت با عنوان روز اصفهان وجود ندارد.