بازار اصفهان ديگر امن نيست!

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

گوش شنوایی وجود ندارد
خبرگزاری ایمنا:اگر از آن دسته شهرونداني هستيد كه تردد در محدوده بازار بزرگ و قديمي اصفهان جزو گزينه‌هاي اصلي شما براي خريد است و وقتي پا به بازار بزرگ و کوچه های منتهی به آن اصفهان مي‌گذاريد آنچنان اجناس رنگارنگ بازار صنایع دستی، پارچه‌فروشان‌، فرش فروش‌ها ولوازم خانگی شما را مجذوب خود مي‌كند كه حوالي غروب هم بسختي مي‌توانيد از آنجا دل بكنيد، لازم است يك اخطار كوچك به شما بدهيم و آن، اين‌كه: «بازار اصفهان ديگر امن نيست.»

اين تنها ادعاي ما خبرنگاران كه گاه به بزرگنمايي مسائل متهم مي‌شويم نيست بلكه مسوولان سازمان آتش‌نشاني كه نيروهايشان جان را كف دستشان مي‌گذارند و سالانه چند حريق بزرگ و سنگين را در محدوده بازار خاموش مي‌كنند، بر اين مساله صحه مي‌گذارند.
بازار
” بازار و معابری كه همه مي‌دانند در برابر حريق چقدر بي‌دفاع است اما همچنان تعلل و كاستي ها براي ارتقاي سطح ايمني بازار از سوی کسبه داران در بافت قدیمی شهر كه قلب تپنده تاريخ و اقتصاد است، ادامه دارد “
در برابر حریق بی دفاع است
دیروز بازار لوازم خانگی کوچه مشیر واقع در خیابان هاتف طعمه حريق شد، اين آتش از يك انبار که به ۵ قسمت به صورت غیر اصولی ساخته شده بود آغاز گردید و بخشی از محدوده بازاربزرگ اصفهان دچار آتش‌سوزي شد وحریق بازار لوازم خانگی کوچه مشیر بار ديگر اين زنگ هشدار را به صدا درآورد كه به داد بازارو کوچه های کم عرض در این محدوده اصفهان برسيد. بازار و معابری كه همه مي‌دانند در برابر حريق چقدر بي‌دفاع است اما همچنان تعلل و كاستي ها براي ارتقاي سطح ايمني بازار از سوی کسبه داران در بافت قدیمی شهر كه قلب تپنده تاريخ و اقتصاد است، ادامه دارد.
دیروز ساعت ۱۷:۴۸دقیقه شعله‌هاي آتش از انبار لوازم خانگی ،الکتریکی و فرش به ديگرانبارها سرايت كرد. اموال و سرمايه ده‌ها نفر از بازاريان در ميان شعله‌هاي سركش آتش دود شد، تعدادی از ماموران آتش‌نشاني راهي بيمارستان‌ شدند، چند ايستگاه آتش‌نشاني همه توانشان را براي مهار آتش در پرخطرترين نقطه اصفهان به كار گرفتند تا بخشی از محدوده بازار تاريخي اصفهان را يك‌بار ديگر نجات دهند.
آتش‌نشان‌ها جانشان را كف دست‌هايشان مي‌گذارند
در همه سال‌هاي
” چند ايستگاه آتش‌نشاني همه توانشان را براي مهار آتش در پرخطرترين نقطه اصفهان به كار گرفتند تا بخشی از محدوده بازار تاريخي اصفهان را يك‌بار ديگر نجات دهند “
گذشته كارشناسان و مديران شهري نسبت به خطرخيز بودن بازار اصفهان هشدار داده‌اند. آتش‌نشانان مي‌گويند هر زمان كه زنگ خطر براي مهار آتش‌سوزي منطقه و محدوده بازار به صدا درمي‌آيد، تنمان مي‌لرزد. در كوچه‌هاي تنگ و باريك آن كه هر كدام ده‌ها انبار را در خود جاي داده‌اند و مملو از اجناسي هستند كه هر يك براي به آتش كشيدن يك شهر كافي است، آتش‌نشان‌ها جانشان را كف دست‌هايشان مي‌گذارند و مي‌دوند براي مهار آتش.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با بیان این که طي سال‌هاي گذشته آتش‌سوزي درمحدوده بازار بزرگ اصفهان كم نبوده است می گوید: بارها این سازمان هشدارهای لازم را به کسبه بازار داده که فقط به واحد پیشگری این سازمان جهت دریافت دستورالعمل های لازم ایمنی مراجعه کنند اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و در این خصوص فقر فرهنگی بیداد می کند.
بهزاد بزرگزاد با اشاره به زبانه شعله‌هاي آتش در بازار لوازم خانگی کوچه
” شرایط ایمنی در انبارهای بازار وجود ندارد به طوری که در انبارهایی که طعمه حریق شدند کمترین لوازم اطفائیه و ایمنی وجود نداشت “
مشیر می افزاید: شرایط ایمنی در انبارهای بازار وجود ندارد به طوری که در انبارهایی که طعمه حریق شدند کمترین لوازم اطفائیه و ایمنی وجود نداشت.
به گفته وی در اطفا حریق بازار لوازم خانگی خیابان مشیر ۵ هزار متر جهت آبرسانی به محل حریق لوله کشی شد همچنین ۷۸ نفر از نیروهای این سازمان از ایستگاه های ۱۷ و ۹ ۷،۱۴،۱،۵و ۴ با ۳۲ خودرو سبک وسنگین اطفای حریق در مدت ۲ دقیقه به محل اعزام شدند.
وی از خودگذشتگی و ایثار ماموران آتش نشانی را قابل تقدیر وتحسین می داند و بیان می کند: اگر این شجاعت دراین حادثه نبودشاهد فاجعه ای بزرگی با وجود انبارهای متعدد و مراکز تجاری در محدوده منازل مسکونی بودیم.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری ادامه می دهد انبارهای مناسبی در بازار وجود ندارد و به صورت غیر اصولی مکان این انبارها تغییر کاربری شده این
” انبارهای مناسبی در بازار وجود ندارد و به صورت غیر اصولی مکان این انبارها تغییر کاربری شده این در حالی است که سرمايه كسبه‌اي كه سال‌هاست در بازار به كسب و كار مشغولند، به دلیل این انبارهای غیر ایمن در معرض تهدید و خطرند “
در حالی است که سرمايه كسبه‌اي كه سال‌هاست در بازار به كسب و كار مشغولند، به دلیل این انبارهای غیر ایمن در معرض تهدید و خطرند.
همه چيز براي حادثه مهياست
در اين ميان كسب و كار سنتي مغازه داران بازار و وجود كالاهاي قابل اشتعال در بيرون مغازه ها همچون انباشت صدها تخته فرش، پارچه، انبار پتو و... هر آن امكان رخداد فاجعه‌اي بزرگ را در بازار رقم مي‌زند.
كوچه‌ها و معابر باريك مهم‌ترين معضل محدوده بازار است. بخش‌هايي از بازار به حدي تنگ است كه گاه حتي رفت و آمد دو نفر بسختي امكانپذير است. تردد بي‌حساب و كتاب كارگران روزمزدي كه با چرخ دستي در اين كوچه‌ها به حمل بار مشغولند وپارک خودروها در این معابر نيز معضل بزرگ ديگري برای امدادرسانی در زمان وقوع حادثه است.
به گفته بزرگزاد بافت قديمي و متراكم، كوچه پس كوچه‌هاي تنگ و باريك به همراه انبوه جمعيت در حال تردد محدوده بازار اصفهان و نبود ايمني كافي دست به دست هم مي‌دهند تا در صورت بروز حادثه‌اي هرچند كوچك و جزئي نيروهاي آتش‌نشان براي اطفاي حريق سرعت عمل نداشته باشند و در زماني كوتاه، آتش به ساير نقاط گسترش پيدا كرده، موجب بروز خسارات متعدد شود.
وی با تاكيد بر اين‌كه هر لحظه امكان رخداد حادثه و بحران در بازار ومحدوده آن وجود دارد،
” همچنان كوتاهي‌ها بازاریان براي ارتقاي ايمني بازاري كه قلب تپنده تاريخ و اقتصاد كشور است، ادامه دارد تا آتش‌سوزي‌هاي مكرر همچنان سريال دنباله‌دار بازار ۴۰۰ساله اصفهان باشد “
معتقد است: سيم‌كشي‌ها، استفاده نامعقول از برق، معابر باريك، رعايت نكردن مسائل ايمني، ترددهاي زياد و سنگين، نداشتن فرهنگ مناسب ايمني از مشكلات اساسي در بازار است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری به بازاريان هشدار مي‌دهد حتي اگر براي هر مغازه يك آتش‌نشان هم در نظر گرفته شود تا زماني كه فرهنگ ايمني در بازار وجود نداشته باشد‌، حريق باز هم به اموال آنها خواهد رسيد و بازار را نابود خواهد‌كرد.
وي توضيح مي‌دهد؛ به طور مثال به بازاريان توصيه شده به نكات ايمني توجه كنند و هر كدام خاموش‌كننده‌ دستي داشته باشند تا بتوانند در مواقع حريق، كمك‌رساني كنند.
اما نکته قابل توجه این است که ديروز بازار لوازم خانگی ، امروز بازار دیگر و فردا معلوم نيست كدام بازار قرار است طعمه حريق شود؟
وقوع حريق طي ۱۰ سال اخير در محدوده بازار اصفهان گوياي اين واقعيت است كه بازار اصفهان تا چه حد در برابر حريق بي دفاع است و در اين ميان، همچنان كوتاهي‌ها بازاریان براي ارتقاي ايمني بازاري كه قلب تپنده تاريخ و اقتصاد كشور است، ادامه دارد تا آتش‌سوزي‌هاي مكرر همچنان سريال دنباله‌دار بازار ۴۰۰ساله اصفهان باشد!