كشورهای بانی قطعنامه ضدایرانی در نقض حقوق بشر پیشتاز هستند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر قرار باشد كه به صورت عادلانه و بی طرفانه به موضوع حقوق بشر رسیدگی شود، كشورهای بانی قطعنامه ضد ایرانی بیشترین اتهامات را در این زمینه دارند و در نقض حقوق بشر پیشتاز هستند.
كشورهای بانی قطعنامه ضدایرانی در نقض حقوق بشر پیشتاز هستند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رامین مهمانپرست این سخنان را روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه كشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عنوان كرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از این كه مباحث حقوق بشر در جهان به یك موضوع سیاسی و ابزاری در اختیار كشورهای سلطه گر و زورگو تبدیل شده است، اظهار تاسف كرد.

مهمانپرست خاطرنشان كرد: اگر قرار باشد كه به موضوع حقوق بشر به صورت جدی و عادلانه رسیدگی شود، باید به جنایات آمریكایی ها در كشورهای مختلف رسیدگی شود.

دستیار ویژه وزارت امور خارجه گفت: مردم جهان هنوز جنایات مزدوران آمریكا در قبال مردم كشورهای عراق و افغانستان كه به كشته و زخمی شدن بیش از یك میلیون نفر از آنها منجر شده است را از یاد نبرده اند و این كه در اثر این جنایات، بیش از از 110 هزار نفر در افغانستان كشته شده اند.

رییس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با تاكید بر این كه 'هنوز جنایات رژیم صهیونیستی در قبال فلسطین فراموش نشده است' یادآور شد: این جنایات توسط گزارشگر سازمان ملل محكوم شد اما آمریكا و غرب هنوز جرات نكرده اند كه این جنایات را محكوم كنند.

** اراده حاكم بر مقامات آمریكایی مبتنی برشكنجه و رفتار غیرانسانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ارتكاب زشت ترین جنایات توسط نیروهای آمریكایی در زندان گوانتانامو را از دیگر مصادیق اقدامات واشنگتن در نقض حقوق بشر عنوان كرد.

مهمانپرست وعده محقق نشده باراك اوباما، رییس جمهوری آمریكا در زمینه تعطیلی زندان گوانتانامو را یادآور شد و خاطرنشان كرد: اراده حاكم بر مقامات آمریكایی مبتنی برشكنجه و رفتار غیرانسانی است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در این زمینه افزود: هنوز رفتار غیرانسانی آمریكا و انگلیس در عراق و زندان ابوغریب فراموش نشده است.

** گروه مستقل تحقیق درباره شكنجه در انگلیس تشكیل شود

رییس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه همچنین درباره موارد نقض حقوق بشر در انگلیس نظیر شكنجه افراد گفت: این اقدامات كه به تشكیل تیم تحقیقاتی در این كشور نیز منجر شد، اعتراض گزارشگر سازمان ملل متحد را نیز در پی داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تشكیل گروه هایی را خواستار شد كه به صورت مستقل درباره شكنجه و رفتار غیر انسانی در انگلیس تحقیق و بررسی كنند.

مهمانپرست گفت: این گروه های مستقل باید عاملان شكنجه ها را شناسایی كنند و گزارش اقدامات خود را به اطلاع مردم و رسانه ها برسانند.

** افزایش 36 درصدی حجم روابط ایران با سایر كشورهای جهان

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری اعلام كرد كه با وجود اقدامات خصمانه كشورهای زورگو، حجم روابط ایران با سایر كشورهای جهان بیش از 36 درصد افزایش یافته است.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اقدام انگلیس در تحریم بانك مركزی كشورمان و اظهارات مقامات دو كشور اروپایی در زمینه ضرورت اتخاذ تحریم ها در حوزه نفت و پتروشیمی افزود: اقدامات كشورهای غربی در راستای دشمنی با ملت ایران و البته بی نتیجه و بی تاثیر است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه گفت: اقداماتی كه برخی برخی كشورهای غربی به وِیژه آمریكا و انگلیس در رابطه با دشمنی با ملت ایران دنبال می كنند، بی نتیجه و 'تجربه شده' است.

** ضعف سیاست خارجی انگلیس با پیروی كوركورانه از آمریكا

رییس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه افزود: متاسفانه انگلیس با پیروی كوركورانه از سیاست های آمریكا، ضعف سیاست خارجی خود را نشان داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان این كه حجم روابط جمهوری اسلامی ایران با انگلیس و آمریكا در پایین ترین حد قرار دارد، گفت: به دلایل مختلف، سطح روابط تجاری با این كشورها را در سال های اخیر به پایین ترین سطح رسانده ایم و همزمان، سطح مناسبات تجاری با سایر كشورها را افزایش داده ایم، از این رو این گونه اقدامات، جنبه تبلیغاتی و جنگ روانی دارد.

مهمانپرست خاطرنشان كرد: این گونه اقدامات تاثیری بر حركت جمهوری اسلامی ایران و رفتار سیاسی و اقتصادی كشورمان نخواهد داشت.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه گفت: كشورهایی این اظهارات را مطرح می كنند كه در آستانه ورشكستگی سیاسی یا اقتصادی هستند یا در صف انتظار ورشكستگی قرار دارند و از كمترین محبوبیت در بین ملت های جهان برخوردار هستند.

** تداوم اعتراض های مردم منطقه تا پایان وابستگی به آمریكا

رییس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سیاسی ایرنا درباره استعفای دولت مصر در پی كشته شدن 30 نفر در اعتراض های اخیر مردمی در این كشور نیز یادآور شد: حركت مردم منطقه زمانی به آرامش می رسد كه مردم احساس كنند در اداره كشور به صورت مستقیم مشاركت دارند، استقلال كشور برقرار و وابستگی به سیاست های آمریكا و صهیونیست ها قطع شده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاكید كرد: تا زمانی كه حقوق، انتظارات و مطالبات مردمی برآورده نشده باشد، ما شاهد ادامه طرح مطالبات آنها خواهیم بود.

مهمانپرست با بیان این كه تحولات بیداری اسلامی در منطقه مسیر خود را دنبال می كند، به كشورهای منطقه توصیه كرد كه صدای مردم را به خوبی بشنوند و مطالبات مردمی را برآورده كنند.

** رسیدگی دستگاه قضایی به موضوع باغ قلهك

دستیار ویژه وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری كه آخرین اطلاعات مربوط به اقدامات دستگاه قضایی درباره باغ قلهك به ویژه با توجه به تخلفات قانونی سفارت انگلیس را جویا شده بود، گفت: موضوع باغ قلهك در دستگاه قضایی در دست پیگیری است.

وی افزود: با توجه به شكایت شهرداری تهران در این زمینه، دستگاه قضایی به این موضوع رسیدگی خواهد كرد و نتیجه را به اطلاع عموم خواهد رساند.