لایحه پیوستن به کپی‌رایت در هیئت دولت/ وزیر ارشاد به ضیافت ناشران نرفت

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

نخستین هم اندیشی اصحاب نشر با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در حالی برگزار شد که طی آن نماینده شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر، از ارائه لایحه پیوستن ایرن به کپی رایت در هیئت دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین هم‌اندیشی اصحاب نشر با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در حالی برگزار شد که پیش از این اعلام شده بود با حضور سیدمحمدحسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل هتل انقلاب تهران برگزار می‌شود، بدون حضور وی و با اعلام اینکه حسینی تا محل مراسم آمده و با احضار رئیس جمهوری به نهاد ریاست جمهوی برگشته است، با حضور بهمن دری و جمعی از معاونین وی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ضمن خیر مقدم به حاضرین با اشاره به اینکه صنعت نشر یک صنعت یکپارچه و واحد است، گفت: همه ما وزارت ارشاد را از خودمان می‌دانیم و در پیشبرد برنامه‌هایمان به حمایت این نهاد نیازمندیم.

وی همچنین میهمانان این نشست را نمایندگان تشکل‌های کلان نشر و نیز کتابفروشان برجسته کشور از تمام استان‌ها ذکر کرد.

هزینه حضور ناشران در نمایشگاه‌های خارجی سرسام‌آور است

مرتضی آخوندی، نماینده انجمن اسلامی ناشران تهران، نخستین سخنران این مراسم بود که صحبت‌های خود را به موضوع صادرات و بازاریابی کتاب اختصاص داد و گفت: در گذشته به دلیل یارانه کاغذ، کتاب در ایران ارزان منتشر می‌شد و می‌توانست در صادرات به خارج از ایران نیز بازاری بیابد که این موضوع در کتاب‌های عربی زبان چاپ شده در ایران  که برای کشورهای شیعه منتشر می‌شد، بیشتر به چشم می‌خورد، اما پس از حذف یارانه کاغذ، قیمت تمام شده برای کتاب در ایران بالاتر از بیروت می‌شود و ازطرفی آنها نیز بیش از قبل به موضوع افست کردن کتب و فروش آنها در بازار نمایشگاه کتاب ایران اقدام می‌کنند و ناشر ایرانی تنها باید در سر خودش بزند.

وی با اشاره به اینکه ناشران کتاب‌های عربی در ایران در حال حاضر نمی‌توانند اظهار وجود کنند، گفت: مشکلات فراوانی برای حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور وجود دارد و حتی در برخی موارد مانند نمایشگاه کتاب عراق کتاب‌های فروخته نشده ناشران اجاره برگشت به ایران را پیدا نمی‌کند و این در کنار هزینه سرسام آور حضور در نمایشگاه‌های خارجی، معضل بزرگی برای ناشران کشور است.

آخوندی در ادامه خواستار تمهیداتی برای کاهش هزینه پستی و ارسال کتاب به خارج از ایران شد.

نظرات تشکل‌های صنفی را جدی‌تر بشنویم

جدلی، نماینده موسسه فرهنگی ناشران زن نیز دیگر سخنران این مراسم بود که به موضوع گسترش فعالیت‌های صنفی نشر اشاره کرد و گفت: وزارت ارشاد باید نظامی برای ساماندهی و استفاده از نظرات تشکل‌های نشر در سازماندهی برنامه‌های خود داشته باشد و سعی کند از اخبار وی، اطلاعات و اظهار نظرهای فعالان در تشکل‌های نشر بیشترین استفاده را ببرد.

وی همچنین خواستار حضور اختصاصی نشکل‌های صنفی نشر و معرفی اختصاصی آنها از طریق پایگاه‌های اینترنتی شد.

چند قدم تا کپی رایت فاصله داریم

حسینی نیک، نماینده شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر نیز دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن ارائه گزارشی از بررسی مسائل حقوقی موضوع تالیف و نشر در این شورا گفت: به تازگی از سوی این شورا لایحه مالکیت حقوق ادبی و هنری تدوین شده و در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفته است. ما در خود شورا نیز 18 جلسه نقد این لایحه را برگزار کرده‌ایم و سرانجام این لایحه هم اکنون در کمیسیون لوایح هیئت دولت است.

وی ادامه داد: معاونت پارلمانی وزارت ارشاد باید قبل از ارائه این لایحه به هیات دولت با ما هماهنگی بیشتری به عمل می‌آورد؛ چرا که این لایحه و پیوستن به قانون کپی رایت مستلزم آن است که کشورها با توجه به معاهده وایپو و تریپس، قوانین داخلی را با 21 ماده اول کنوانسیون برن هماهنگ کنند که این موضوع هنوز در ایران تصویب نشده و لذا اجرای آن نیز به صلاح نیست.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر به نظرات اصناف در پیگیری این موضوع شد.