متصدیان کافی‌نت ها مراقب مجرمان اینترنتی باشند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

کاربران مراجعه کننده به کافی‌نت ها باید اخذ هویت شوند
خبرگزاری ایمنا: رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات استان اصفهان به متصديان كافي نت ها در خصوص مجرمان اینترنتی هشدار داد و گفت: قبل از تحويل سيستم به كاربران با اخذ كارت ملي از آنان احراز هويت كرده و تذكرات لازم در خصوص عدم نصب هر نوع نرم افزارهاي غير مجاز را بدهند.

به گزارش ایمنا، ستار خسروي با اعلام اين مطلب اظهار داشت : امروز با پيشرفت فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي ابزار جرم بيشتري در اختيار مجرمان حرفه اي قرار گرفته است .
وي فضاي مجازي را يكي از اين ابزارها برشمرد و افزود: امروزه مجرمان اينترنتي با ترفندهاي گوناگون سعي در پنهان كردن خود در اين فضا را دارند كه يكي از اين ترفندها استفاد ه از اماكن عمومي مجازي نظير كافي نت ها است .
اين مقام مسئول تصريح كرد: در اكثر جرايم اينترنتي رخ داده متصديان كافي نت ها بدليل عدم رعايت موارد قانوني قادر به معرفي كاربر مورد نظر نخواهند بود و لاجرم مسئوليت اقدام مجرمانه به عهده شخص متصدي كافي نت خواهد بود .
رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات استان در ادامه به متصديان اينگونه واحد ها توصيه كرد: قبل از آنكه سيستم را جهت كاربري در اختيار كاربر قرار دهند با اخذ كارت ملي نسبت به احراز هويت كامل كاربر اقدام و مشخصات دقيق كاربران را در دفاتر مخصوص ثبت و ساعت شروع و خاتمه كاربري را نيز درج كنند.
اين مقام انتظامي در ادامه گفت: اقدامات لازم جهت ارتقاء امنيت سيستم هاي رايانه اي كافي نت را انجام دهند و از سيستم هاي پيشرفته اتوماسيون ويژه كافي نت ها استفاده كنند.
وي با اشاره به اينكه متصديان مي توانند هرگونه موارد مشكوك از كاربران را به پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات استان اعلام كنند، افزود : نصب دوربين مداربسته محيط كافي نت را براي مجرمان و كراكرها ناامن و از فعاليت آنها جلوگيري مي كند .
اين مقام مسئول با اشاره به موارد ممنوعه در كافي نت ها گفت: استفاده از سرويس هاي عبور از فيلتر شامل نرم افزارها ، VPNها ، پروكسي ها و ... استفاده از نرم افزارهاي جاسوسي و مخرب نظير كلاگرها و نرم افزارهاي شنود غير مجاز داده ها به هر نحو ممنوع بوده و به استناد مواد قانون جرايم رايانه اي قابل پيگرد مي باشد.
وي با اشاره به اينكه انتشار داده ها و اطلاعات شهروندان بدون رضايت آنان جرم محسوب و برابر ماده ۱۷ قانون جرايم رايانه اي قابل پيگرد خواهد بود، اضافه كرد: درهنگام ثبت نام شهروندان در مراكز آموزش عالي و غيره ،حفاظت از اطلاعات شخصي شهروندان در دستور كار قرار گرفته و نسبت به امحاء اطلاعات شخصي به جا مانده كاربران در سيستم استفاده شده نظير عكس ها و مدارك هويتي در دوره هاي زماني كوتاه اقدام شود .
خسروي در پايان با بيان اينكه نظارت بر كافي نت ها ، گيم نت ها و ساير سرويس دهندگان اينترنتي در استان اصفهان در دستور كار پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعان قرار داشته به متصديان اينگونه واحدها هشدار داد که در صورت مشاهده هرگونه تخلف برابر مقررات برخورد خواهد شد زيرا پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعان خود را موظف به حفاظت از كابران در فضاي سايبر مي داند.