دل‌های صابون خورده برای گرانی بیشتر

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

فرارو- به زودی ماه‌های محرم و صفر از راه می‌رسند و تغییری محسوس در بازار خرید و فروش و اجاره، ایجاد خواهد شد. بر اساس سنتی دیرین، بسیاری از مردم تغییر محل زندگی و خرید و فروش ملک خود را در ماه‌های سوگواری متوقف می‌کنند. در حالی که برخی از کارشناسان حوزه مسکن، از کاهش قیمت‌ها در ماه‌های آتی خبر می‌دهند، گزارشات حاکی از آن است که مالکان و فروشندگان، تمایلی به این کاهش نشان نمی‌دهند.

به گزارش سرویس اجتماعی فرارو؛ با گذشت دو ماه از فصل پاییز، املاک فروشی و اجاره‌ای بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته، به همان روال سابق معامله می‌شود. هرچند برخی از مالکان در پی گران شدن مضاعف املاکشان هستند، ولی در حال حاضر بازار اجاره بها در تعادلی نسبی روزگار می‌گذراند.

در نیمه آبان‌ماه بازار مسکن با رونقی نسبی همراه بود و فروشندگان با توجه به فراوانی مشتری در بازار، نیازی نمی‌دیدند که در قیمت‌ها تخفیف دهند و یا به اصطلاح با مشتریان راه بیایند. تعداد معاملات در این ماه به نسبت مهر، افزایش بیشتری یافتند و همین امر سبب شد تا صاحبان املاک ترجیح دهند که منتظر مانده و ملک خود را پس از پایان محرم و صفر به قیمت دلخواه اجازه داده یا بفروشند.

گفته می‌شود بخشی از مشاوران املاک غیرحرفه‌ای، در بالا نگه داشتن قیمت‌های بازار مسکن، نقشی اساسی ایفا می‌کنند و اگر فروشندگان و موجران تصمیم بگیرند که با توجه به رکود پیش رو، در نرخ ملک خود کاهشی اندک بدهند، با مخالفت این مشاوران مواجه می‌شوند. این در حالی است که گاه خود مشاوران نیز از نرخ‌های سرسام‌آور و بی‌دلیل املاک دچار شگفتی می‌شوند.

خانه‌هایی قوطی کبریتی و قیمت‌های دل‌به‌خواه
قدرت مالی متقضایان مسکن، سال به سال کمتر می‌شود و به همین میزان متراژ خانه‌ها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر چون تقاضا برای مسکن‌های زیر 70 متر، بالا رفته است، خانه‌های نقلی بیش از سایر املاک، افزایش قیمت داشته‌اند. افزایش  قیمت‌های تعیین شده از سوی مالکان گاه به حدی است که از نظر بنگاه‌های معاملات ملک، نیز گران محسوب می‌شود.

برای مثال بنانیوز، گزارشی داده است که رهن کامل یک واحد مسکونی 65 متری نوساز در محله اشرفی اصفهانی، 35 میلیون تومان اعلام شده است، در حالی که از نظر مشاوران املاک، نرخ واقعی این رهن می‌بایست 31 میلیون تومان باشد.

برای واحد مسکونی در منطقه نیاوران، 10 میلیون تومان ودیعه و 2 میلیون و 200 هزار تومان اجاره ماهانه تعیین شده است. این واحد 92 متری نوساز است و پارکینگ، انباری جزو امکاناتش محسوب می‌شود. اما این نرخ پیشنهادی به عنوان اجاره‌بها گران است. نرخ اجاره منصفانه این واحد به عقیده مشاوران مسکن، 22 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و 380 هزار تومان اجاره ماهانه است.

مالکی نرخ اجاره واحد 75 متری خود در محله قیطریه را 20 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون تومان اجاره ماهانه پیشنهاد کرده است اما این نرخ اعلام شده به نظر بنگاه‌های املاک، واقعی نیست و اجاره‌بهای حقیقی این واحد 15 میلیون تومان ودیعه و 920 هزار تومان اجاره ماهانه است.

قیمت برخی از آپارتمان‌های اجاره‌ای در تهران
براساس گزارش میدانی مهر، آپارتمان نوساز 50 متری در اتوبان محلاتی واقع در طبقه با انباری، قیمت 18 میلیون تومان رهن کامل به اجاره گذاشته شده است و همین متراژ در پونک سردار جنگل با 15 میلیون تومان رهن و ماهیانه 200 هزار تومان اجاره داده می‌شود.

آپارتمان 60 متری در محمودیه با 15 میلیون تومان رهن و ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان به اجاره گذاشته است و این قیمت برای آپارتمان 65 متری در قیطریه 35 میلیون رهن و 100 هزار تومان اجاره تعیین شده است.

برای آپارتمانی 80 متری و یک‌خوابه در یوسف آباد هم از سوی مالک 10 میلون تومان رهن و ماهیانه 700 هزار تومان اجاره تعیین شده است و خانه 80 متری و دو خوابه در بلوار شهرزاد هم با همین قیمت اجاره داده می‌شود.

آشفته‌بازار خرید و فروش در تهران
به گزارش مهر، آپارتمان 45 متری در شریعتی ادیبی، 120 میلیون تومان به فروش می‌رسد و واحد 43 متری در خیابان قزوین متری یک میلیون و 200 هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین آپارتمان 50 متری در یوسف آباد 30 ساله با قیمت 120 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است و واحدی با همین متراژ در خیابان جمهوری، یاسر جنوبی یک خوابه و طبقه چهارم، با عمر 8 ساله به قیمت 85 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

یک آپارتمان 61 متری و دو خوابه در تهران نو افضلی طبقه سوم با آسانسور و پارکینگ و با عمر 11 ساله، 106 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و واحد 70 متری در مطهری ترکمنستان و دوخوابه با قیمت 173 میلیون تومان به فروش می رسد.

مالک آپارتمان 42 متری در سبلان هم قیمت 55 میلیون تومان را برای واحد خود در نظر گرفته است و آپارتمان 50 متری در محله نارمک با قیمت 115 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دست‌های خالی دولت
با اینکه دولت وعده‌های بسیاری برای کنترل بازار مسکن داده بود و حتی تلاش کرد به ضرب تعزیرات حکومتی، نرخ ثابتی به املاک اجاره‌ای ببخشد، ولی به گفته کارشناسان، تمام شیوه‌های دولتی تا کنون بی‌نتیجه بوده و بازار مسکن پس از پایان ماه‌های محرم و صفر دوباره با جهش قیمتی مواجه خواهد شد.

در حال حاضر، مسؤولان در این زمینه، سکوت پیشه کرده و تنها هر از گاه به بازگویی حرف‌های تکراری گذشته، اکتفا می‌کنند. در حالی که مردم و به ویژه مستأجران انتظار روزی را می‌کشند که دولت جدا از شعارهای بی‌ثمر، در نهایت به تدبیری اساسی دست یابد و گره از مشکل این قشر وسیع جامعه بگشاید.