بزرگداشت 4 نفر از مشاهیر ایرانی به تصویب یونسكو رسید

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران - دبیركل كمیسیون ملی یونسكو به تصویب بزرگداشت چهار نفر از مفاخر و دانشمندان ایرانی در سال 2012 و 2013 در مجمع عمومی این سازمان اشاره كرد و گفت: سازمان ها و نهادهای مختلف می توانند با همكاری دفتر یونسكو، برنامه های مختلفی در این راستا انجام دهند.
بزرگداشت 4 نفر از مشاهیر ایرانی به تصویب یونسكو رسید

'محمدرضا سعیدآبادی' روز یكشنبه در نشست خبری به تشریح فعالیت ها و دستاوردهای سی وششمین اجلاس مجمع عمومی یونسكو پرداخت و افزود: این اجلاس كه از سوم تا 20 آبان ماه(25 اكتبر تا 11 نوامبر) به مدت سه هفته در شهر پاریس برگزار شد، مصوبات و برنامه مختلفی را در حوزه های آموزش، فرهنگ، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و علوم ارتباطات در بر می گرفت.

وی ادامه داد: عضویت فلسطین به عنوان كشوری مستقل در مجمع یونسكو، از دیگر اقدامات مهم انجام شده در سی وششمین اجلاس این سازمان بود كه با وجود مخالفت های برخی كشورهای غربی از جمله آمریكا و اعتراض های شدید، با 107 رای موافق، 52 رای ممتنع و 14رای مخالف به تصویب اعضا رسید.

سعیدآبادی گفت: آمریكا نیز در مخالفت با این اقدام، از پرداخت سهم 60 میلیون دلاری خود( 20 درصد بودجه كل) به این سازمان خودداری كرد، اما یونسكو درصدد تامین این مبلغ از منابع دیگر مالی است و تلاش می كند به همه فعالیت های خود ادامه دهد.

این استاد دانشگاه تهران اضافه كرد: با توجه به استقلال اخیر جنوب سودان، با عضویت این كشور نیز موافقت شد و به این ترتیب اعضای این سازمان به 195 عضو رسید كه از این تعداد هشت كشور كوچك شامل جزایر به صورت عضو وابسته در یونسكو حضور دارند.

وی ادامه داد: از جمله سخنرانان روز نخست این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بود كه به عنوان سرپرست هیات ایرانی به موضوعات جهانی از جمله 'بیداری اسلامی در كشورهای خاورمیانه' و 'بیداری انسانی در اروپا و آمریكا'، 'جلوگیری از تك صدایی' و 'یكسان سازی فرهنگی' در دنیا پرداخت.

دبیركل كمیسیون ملی یونسكو به نامگذاری 13 فوریه(24 بهمن ماه) به روز جهانی رادیو اشاره كرد و افزود: از مهمترین فعالیت های فرهنگی سی وششمین اجلاس یونسكو، انتخاب 98 عنوان بین المللی برای بزرگداشت مفاخر و شخصیت های علمی و فرهنگی كشورهای مختلف در سال های 2012 و 2013 میلادی بود كه از كشور ایران نیز چهار پیشنهاد به تصویب رسید.

وی گفت: هزارمین سال تدوین كتاب 'قانون' ابوعلی سینا، هزارمین سال دستاوردهای ابوسعید ابوالخیر فیلسوف ایرانی، 500 سال دستاوردهای عبدالعلی بیرجندی دانشمند و ستاره شناس برجسته و یكهزار و یكصدمین سال تالیف كتاب 'العلائق و النفیسه' نوشته 'ابن رسته' جغرافیدان ایرانی، چهار رویداد فرهنگی بودند كه به پیشنهاد ایران به تصویب سازمان یونسكو رسید.

به گفته سعیدآبادی، كشورهای عضو می توانند فعالیت های مختلفی تحت نام یونسكو در جهت شناسایی این مفاخر و دستاوردهای آنها در سطح ملی و بین المللی شامل برگزاری سمینار، كارگاه های آموزشِِی، نشست های تخصصی، چاپ كتاب و حتی تولید فیلم انجام دهند.

این مقام مسوول افزود: ایران در جریان برگزاری این اجلاس، به عضویت چند كمیته و شورای بین دولتی مثل 'برنامه اطلاعات برای همه'، 'برنامه بین المللی انسان و كره مسكون'، 'آب شناسی' و 'مدیریت دگرگونی های اجتماعی' در آمد. ضمن آنكه دو پیشنهاد ایران برای تاسیس كمیته با عناوین 'اثرات اقیلم بر صنایع آب' و 'برنامه بین المللی مواجه با خشكسالی' به تصویب مجمع عمومی یونسكو رسید.