مهمان‌پرست: درصورت لزوم برای باز پس‌گیری باغ قلهک اقدام می‌کنیم

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که در خصوص ارائه طرح شکایتی مبنی بر خارج کردن باغ قلهک از استعمار انگلیس، گفت: شنیدم شهرداری این موضوع را پیگیری می‌کند و هر جایی لازم باشد ما هم اقدام می‌کنیم.
خبرگزاری فارس: مهمان‌پرست: درصورت لزوم برای باز پس‌گیری باغ قلهک اقدام می‌کنیم

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، باغ قلهک با وسعت 200 هزار متر مربع در یکی از بهترین نقاط شمال تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار به صورت عقد موقت سکنی در اختیار دولت وقت انگلستان قرار گرفت که با فوت طرفین قرارداد این عقد باطل شد؛ اما انگلستان طی دسیسه‌ای مرموزانه در زمان رضاشاه اقدام به تهیه سندی کرد که صحت آن طی بررسی‌های حقوقی مورد خدشه قرار گرفته است.

در حال حاضر این باغ به عنوان اقامتگاه کارکنان سفارت و ییلاق استفاده می‌شود؛ همچنین تا چندی پیش از تعلیق فعالیت‌های شورای بریتانیا (بازوی فرهنگی و دیپلماسی عمومی انگلستان)، این شورا در محل این باغ دایر بود. برای همین، فعالیت‌های متعددی در قالب تجمعات اعتراضی، گردهمایی و غیره از سوی اقشار مختلف برای بازپس‌گیری این باغ صورت گرفته است.

چندی پیش شهرداری تهران در پی قطع ۳۰۰ اصله درخت در باغ قلهک که از سوی اهالی این منطقه به شهرداری اعلام شده بود از سفارت انگلیس در ایران شکایت کرد.

* دروغ بزرگ!

سفارت انگلیس در ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکذیب موضوع قطع درختان باغ قلهک، اعلام کرد: "گزارش‌های مطرح شده در مورد قطع درختان باغ قلهک به هیچ وجه صحت نداشته و سفارت بریتانیا اقدام به قطع درختان [باغ قلهک] نکرده است.

حدود سه سال پیش، منبع آب باغ قلهک به دلیل توسعه متروی تهران قطع شد. این قطع آب به نحوی جدی سلامت درختان این مجموعه را تحت تأثیر قرار داد و متأسفانه به همین دلیل ٣١ اصله درخت خشک شده یا تا حدی ضعیف شدند که طوفان موجب افتادن آن‌ها شد".

در پی این اقدام تجاوزکارانه سفارت انگلستان، یک کارشناس ارشد محیط زیست ادعای اخیر سفارت انگلستان مبنی بر قطع درختان باغ قلهک به دلیل طوفان را بسیار مضحک و یک دروغ آشکار دانست.

وی با بیان این نکته که اساساً طوفان‌های مخرب در کریدور خاصی حرکت کرده و مدار شدت آن سینوسی و با دامنه تخریب گسترده‌ای است، اظهار داشت: چنانچه بخواهیم طوفان را عامل تخریب و در هم شکستن درختان باغ قلهک بدانیم، این انتظار می‌رود که این تخریب در شعاع وسیعی در شهر تهران یا حداقل در شمال تهران و مجاور باغ قلهک از جمله پیاده‌روهای خیابان شریعتی و باغ‌های اطراف که متعلق به منازل مردم است، گسترش یابد. اما همان‌طور که می‌دانیم در طول ماه‌های اخیر طوفانی که با شدت بالا بتواند در شعاع گسترده‌ای موجب درهم شکستن درختان شده باشد به نحوی که در یک نقطه فقط 310 درخت را درهم بشکند و به اطراف آن آسیبی نرساند، گزارش نشده است بنابراین ادعای اخیر سفارت انگلستان کذب محض است و باید از سفیر آن کشور سؤال کرد این طوفان چه طوفانی است که در ضلع غربی باغ تخریب ایجاد می‌کند ولی ضلع شرقی را سالم نگه می‌دارد.

این کارشناس از مسئولان قضایی کشورمان خواست مراقب خدعه سفارت انگلستان باشند و با توجه به اینکه این باغ در محدوده خود به عنوان یک شُش تنفسی برای تهران عمل می‌کرده، آثار تخریب زیست محیطی آن را به مراتب بالاتر از قیمت قطع درختان دانست که در میان مدت به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

وی ارزش آثار تاریخی مربوط به باغ قلهک را کمتر از آثار زیست محیطی آن ندانست و بیان کرد: با توجه به مجموعه کاخ‌های قدیمی در این باغ و همچنین آثار بر جا مانده ناشی از موشک‌باران رژیم بعثی عراق در محوطه باغ، ضروری است مسئولان بخش میراث فرهنگی کشور و دیگر نهادهای ذیربط در این موضوع نیز با جدّیت بیشتری ورود کنند و نگذارند با دروغ پردازی سفارت انگلستان دامنه تخریب با ارزش تاریخی گسترش یابد.

*جریمه 500 میلیون تومانی

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در ادامه این جریانات به موضوع قطع و سوزاندن 310 درخت از درختان باغ قلهک در استعمار انگلستان، اشاره کرد و گفت: کمیسیون ماده 7 در جلسه شهریور خود جریمه 500 میلیون تومانی برای این موضوع در نظر گرفت؛ این رأی به قوه قضائیه فرستاده شده و امیدواریم آنها نیز برخورد قانونی و جدی نسبت به این موضوع نشان دهند.

*آیا عزمی برای تداوم تجاوزگری انگلیس وجود دارد؟

سردار سیدمحمد باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که از 5 سال گذشته با اثبات تصرف غاصبانه انگلستان در باغ قلهک خواستار احقاق حقوق ملت ایران شده بود، اظهار داشت: انتظار داشتیم در طول پنج سال گذشته با همت وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی مجلس این مهم به نتیجه برسد، اما متأسفانه برخی بازی‌های سیاسی مانع از پرداختن به این مهم شده است. حتی یکی از مسئولان وزارت امور خارجه که چندی پیش مسئولیت مهمی نیز بر عهده داشته است، اعلام کرده بود مادامی که من در وزارت امور خارجه هستم نخواهم گذاشت این کار به نتیجه برسد.

وی آمادگی خود برای ارائه تمام مدارک و اسناد حقوقی جهت ارائه به محاکم قضایی را ابراز داشت و از شهرداری و شورای تهران خواست چنانچه اراده‌ای برای بازپس‌گیری باغ قلهک وجود دارد، پس از رفع موانع سیاسی در داخل نسبت به خلع ید دولت انگلستان از این باغ و سرمایه ملی اقدام کند.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه نیز با اشاره به اینکه پرونده باغ قلهک مربوط به سفارت انگلیس تازه در دادگستری مطرح شده است، گفت: این پرونده طبیعتاً به طور عادلانه رسیدگی می‌شود.

*هر جا لازم باشد اقدام می‌کنیم

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که در خصوص ارائه طرح شکایتی مبنی بر خارج کردن باغ قلهک از استعمار انگلیس، اظهار داشت: شنیدم شهرداری این موضوع را پیگیری می‌کند و هر جایی لازم باشد ما هم اقداماتی را انجام می‌دهیم.