مديركل مطبوعات وزارت ارشاد:شاخص كمي نشريات بيش از حد رشد كرده است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - مديركل مطبوعات و خبرگزاريهاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به فعاليت دوهزار و 500 نشريه در كشور گفت:اين شاخص نسبت به ساير مولفه هاي اين حوزه،بيش از حد رشد يافته است.
مديركل مطبوعات وزارت ارشاد:شاخص كمي نشريات بيش از حد رشد كرده است

به گزارش ايرنا،'پدرام پاك آيين'شامگاه شنبه در آيين تقدير از برگزيدگان نخستين جشنواره فرااستاني و ششمين جشنواره مطبوعات اصفهان افزود:ما در قبال اين حد كمي، خلاء كيفي داريم كه بايدآن را با ارتقاي شاخصهاي توليد، به روزآوري شاخصهاي بصري و مهارت افزايي خبرنگاران جبران كنيم.

وي اظهار داشت: بايد بررسي شود كه آيا با وجود تعدد نشريات، خبرنگاران دانش آموخته، ظرفيت و قابليت توليد خبر، تصوير و نگارش تحليلهاي عميق و تفكر برانگيز در مطبوعات ما وجود دارد.

وي بااشاره به اهميت جايگاه روزنامه نگار و خبرنگار در اطلس حرف و مشاغل و عناوين مختلف گفت: خداوند خود را به عنوان خبير معرفي كرده است و پيامبران نيز لقب 'نبوت' يعني خبررسان و آگاهي بخش دارند كه اين مهم، مشابهت جدي و واقعي با خبرنگاري دارد.

پدرام به رسالت خبرنگاران اشاره كرد و گفت:رسانه در ذات خود رسالت روشنگري دارد و يكي از كاركردهاي اساسي آن اطلاع رساني است.

وي افزود:كاركرد اساسي رسانه، روشنگري درسايه تحليل و نقد و آموزش است كه اين وجه مشابهت جدي بين انبياء و اولياء الهي با حرفه روشنگر و آگاهي بخش خبرنگاري دارد.

مديركل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: به نظر مي رسد خبرنگاران ما نياز به استقلال حرفه اي و هويت يابي شغلي و نوعي اتكاء به بينش و آگاهي خود، صرفنظر از مناسبات غيرحرفه اي دارند.

وي آزادگي و وارستگي خبرنگار و پرهيز از وابستگي بي چون و چرا به قدرت را يكي از ويژگيهاي ممتاز اين حرفه برشمرد.

پدرام با اشاره به اينكه نقد جزو لازم روزنامه نگاري و آزادي بيان مقدمه نقد است،افزود: كيفيت انتقادي و آداب نقد و جامعيت مهم است.

وي با تاكيد بر هويت حرفه اي خبرنگاران گفت:اگر بنا باشد كه رسانه ما در سايه جناح خاص و سياست خاصي قرار گيرد،نقدهاي هرچند شجاعانه و بي پرده و صريح آن از ناحيه مخاطب پذيرفته نمي شود.

وي يكي از برنامه هاي مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را منطقي كردن نظام حرفه اي خبرنگاري عنوان كرد و گفت: در اين راستا پيش نويس آيين نامه حرفه اي كار روزنامه نگاري به هيات دولت ارايه شده است.

وي همچنين بااشاره به فضاي كار براي خبرنگاران گفت: خبرنگاري شغلي ايستاده و نشسته نيست و اين درحاليست كه امروز برخي مطبوعات و نشريات صرفا با سير در اينترنت و خبرگزاريها، به بازنويسي و تكميل تلفني مطالب اقدام مي كنند.

وي در پايان به مراحل تكميل اطلاعات خبرنگاران براي هديه رييس جمهور اشاره كرد و گفت: اسامي بالغ بر شش هزار خبرنگار كه شغل اصلي آنها خبرنگاري است ظرف اين هفته براي دفتر رييس جمهور ارسال مي شود.

نخستين جشنواره فرااستاني مطبوعات و ششمين جشنواره مطبوعات استان اصفهان با معرفي آثار برگزيده در مجتمع فرشچيان اصفهان پايان يافت.