زنده‌رود تنها ۳۵ روز سیراب می‌شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

کشاورزان اصفهانی از ۱۷ آبان سهمیه آب خود را دریافت می‌کنند
خبرگزاری ایمنا: مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: طی برگزاری جلساتی مقرر شد که از ۱۷ آبان ماه‌جاری آب رودخانه زاینده‌رود به مدت ۳۵ روز برای کشت پاییزه به کشاورزان شرق اصفهان تحویل داده می‌شود.

اسفندیار امینی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به بازگشایی آب رودخانه زاینده‌رود در آبان ماه‌جاری، اظهار داشت: بر اساس توافق‌های صورت گرفته بازدهی این آب ۴۰ مترمکعب در ثانیه و در محل سد آبشار برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان اختصاص داده می‌شود.
وی افزود: مجموع حجم آب توافق شده برای کشت پاییزه شرق اصفهان در آبان ماه‌جاری ۱۲۰ میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان به پیگیری‌های مستمر کشاورزان اصفهان در دو ماهه نخست سال‌جاری برای بازگشایی آب اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا سازمان آب منطقه‌ای با جهاد کشاورزی اصفهان برای نحوه مدیریت آب در سال زراعی ۹۰-۹۱ چهار گزینه اصلی را تنظیم کردند.
وی تعیین و تولید نزدیک به ۱۷۵ میلیون مترمکعب آب بهاره برای کشت پاییزه شرق اصفهان را دومین گزینه از موارد بررسی سازمان آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی استان اصفهان دانست و تصریح کرد: بر اساس این گزینه مقرر شد که تاریخ بازگشایی
” مجموع حجم آب توافق شده برای کشت پاییزه شرق اصفهان در آبان ماه‌جاری ۱۲۰ میلیون مترمکعب است “
آب رودخانه مشخص شود.
امینی ادامه داد: در همین زمینه طی برگزاری جلساتی تعیین شد که بخش‌های صنعت، شرب و مصارف شهری متعهد شدند که در مصارف خود ۲۰ درصد صرفه‌جویی کنند اما متاسفانه این مساله اجرایی نشد.
وی با اشاره به برداشت‌‌های بی‌رویه پمپاژ آب از رودخانه زاینده‌رود در مناطق بالادستی استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، تاکید کرد: این مناطق برای مصارف آب خود نیز تعهداتی داشتند اما نه تنها هیچ‌گونه صرفه‌جویی نکردند بلکه بیشتر از حد به برداشت‌ها ادامه دادند.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در خصوص برداشت‌‌های بی‌رویه آب به وسیله چاه‌های حریمی غیرمجاز در حریم رودخانه زاینده‌رود، گفت: سازمان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اصفهان هنگام مواجه با این برداشت‌‌های بی‌رویه با نگرانی بیان کردند که همان ۱۷۵ میلیون مترمکعب را نمی‌توانند برای کشت پاییزه کشاورزان تخصیص دهند.
وی با اشاره به مسایل بررسی و صورت گرفته در بالا برای بازگشایی آب رودخانه زاینده‌رود و تشکیل جلسه‌ای در یکم آبان‌ ماه‌جاری، افزود: طی این جلسات مقرر شد که از ۱۷ آبان آب رودخانه به مدت ۳۵ روز برای کشت پاییزه به کشاورزان شرق اصفهان تحویل داده شود.
امینی اضافه کرد: این جلسه با حضور مسوولان آب منطقه‌ای، سازمان جهادکشاورزی، مدیران اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی استان اصفهان در دفتر فرماندار اصفهان تشکیل شد.