طر ح زوج و فرد به بن بست رسیده است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا:یک سال پیش در چنین روزهایی، زمانی که هنوز هم عدم اجرا یا دائمی شدن طرح ممنوعیت ورود خودروها در محدوده مرکزی اصفهان موسوم به مورد نقد و بررسی بسیاری از کارشناسان امور ترافیک قرار داشت، معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری اصفهان اعلام کرد که طرح تردد خودروها براساس پلاک های زوج و فرد، حرکت خودروهای تک سرنشین را در محدوده طرح ترافیک به حداقل می رساند.

” افزایش نگران کننده آلودگی هوا و پیچیده تر شدن گره ترافیک که به ویژه در سال های اخیر سرعت گرفته، برای مسئولان شهری و راهنمایی و رانندگی دغدغه های مشترکی ایجاد کرده است که اجرای طرحی تحت عنوان طرح زوج و فرد از این مسئله نشأت می گیرد “
هدف این تصمیم را در آن روزها صرفه جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوای اصفهان اعلام کرده بود و بعد از او چندتن از مسئولان حوزه راهنمایی و رانندگی و تصمیم گیران اصلی ترافیک در وزارت کشور نیز بر لزوم اجرای طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد تاکید کردند، طرحی که گفته می شد در بسیاری از شهرهای پرجمعیت و پرترافیک جهان نیز به اجرا درآمده و توفیق هایی نیز دربرداشته است.
با این حال مسئولان یادشده همواره تاکید می کردند که این طرح نه تنها در روزهای آلوده اصفهان بلکه در تمام روزها به صورت دائمی اجرا خواهد شد. اما کسی چندان باور نداشت که قرار است این طرح برای همیشه در حوزه مرکزی شهر به اجرا درآید، اما این اتفاق خیلی زود رخ داد .
بازخوانی پرونده طرح محدودیت تردد در محدوده های خاص اصفهان در یک سال اخیرنشان دهنده چالش های فراوان و پردامنه ای در فرایند کنترل ترافیک از یک سو و کاهش آلودگی هوا از سوی دیگر است.
افزایش نگران کننده آلودگی هوا و پیچیده تر شدن گره ترافیک که به ویژه در سال های اخیر سرعت گرفته، برای
” هرچند طرح زوج و فرد در درست زمانی که بحران آلودگی هوا صورت حادتری پیدا کرد اتخاذ شد و در آن برهه مهمترین مسئله در حل معضل به حساب می آمد “
مسئولان شهری و راهنمایی و رانندگی دغدغه های مشترکی ایجاد کرده است که اجرای طرحی تحت عنوان طرح زوج و فرد از این مسئله نشأت می گیرد.
هرچند طرح زوج و فرد  درست زمانی که بحران آلودگی هوا صورت حادتری پیدا کرد اتخاذ شد و در آن برهه مهمترین مسئله در حل معضل به حساب می آمد. اما آسیب شناسی ابعاد مختلف این طرح در کاهش آلودگی هوا و ترافیک گویای آن است که نه تنها در این ارتباط به دلیل بی توجهی موفق نبوده بلکه مشکلاتی را نیز به وجود آورده است که حل این مشکلات به مراتب هزینه و زمان بیشتری را نسبت به اجرای طرح زوج و فرد می طلبد.
” هنوز هم طرح تردد زوج و فرد خودروها به طور جسته گریخته گاهی اجرا می شود، اما ناگهان از احتمال دائمی شدن محدوده طرح اضطرار آلودگی هوای اصفهان و تمدید طرح تردد زوج و فرد خودروها صحبت به میان می آید و گفته می شود دامنه این طرح گسترش می یابد “

در آن روزها از سوی مسوولا ن پلیس راهور اصفهان اعلام شد در صورت تداوم آلودگی هوا، این طرح نیز ادامه خواهد داشت و رانندگان متخلفی که بدون رعایت نوبت وارد این طرح می شوند، مبلغ ۱۳ هزار تومان جریمه خواهند شد.
اما حالا یک سال از زمان اجرای این طرح می گذرد و گفته ها و شنیده ها حاکی از این است که به این طرح توجهی نمی شود و نگرانی اعضای شورای اسلامی شهر را برانگیخته طرحی که امید می رفت در کاهش ترافیک و آلودگی هوا موثر خواهد بود و این دیدگاه می رفت که محدوده طرح تردد زوج و فرد خودروها گسترده یابد، کاری که تاکنون تحقق نیافته است.
این در حالی است که هنوز هم طرح تردد زوج و فرد خودروها به طور جسته گریخته گاهی اجرا می شود، اما ناگهان از احتمال دائمی شدن محدوده طرح اضطرار آلودگی هوای اصفهان و تمدید طرح تردد زوج و فرد خودروها صحبت به میان می آید و گفته می شود دامنه این طرح گسترش می یابد.
اما مسئولان شهری که از همان ابتدا نسبت به این طرح خوش بین بوده اند و در اظهارات مختلف، آن را به عنوان مسکن معرفی کرده بودند، معتقدند هرچند اجرای
” اما باید توجه داشت که طرح زوج و فرد ازجمله طرح هایی است که باید از سوی مسوولان مربوطه به خصوص پلیس راهور جدی گرفته شود چرا که بی توجهی به آن پیامدهای جبران ناپذیری را از جمله امکان پذیر نبودن احیای مجدد طرح زودج و فرد برای حل معضلات ترافیک و آلودگی هوا است “
طرح زوج و فرد در یک شرایط اضطراری صورت گرفته و در آن زمان ایجاد محدودیت در تردد خودروها، روشی مناسب برای کاهش آلودگی هوا تشخیص داده می شد، اما باید توجه داشت که طرح زوج و فرد ازجمله طرح هایی است که باید از سوی مسوولان مربوطه به خصوص پلیس راهور  جدی گرفته شود چرا که بی توجهی به آن پیامدهای جبران ناپذیری را از جمله امکان پذیر نبودن احیای مجدد طرح زوج و فرد برای حل معضلات ترافیک و آلودگی هوا است.