وزير اقتصاد: قراري براي اعطاي تسهيلات به دولت بلاروس نيست

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران- سخنگوي اقتصادي دولت از تخصيص خط اعتباري براي حمايت از صدور كالا و خدمات فني و مهندسي ايران به كشور بلاروس خبر داد و گفت: قراري براي اعطاي تسهيلات به دولت بلاروس وجود ندارد.
وزير اقتصاد: قراري براي اعطاي تسهيلات به دولت بلاروس نيست
'سيدشمس الدين حسيني' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: براساس مصوبه هيات وزيران در راستاي حمايت از فعاليت هاي تجاري با كشور بلاروس ، به طور مشخص براي حمايت از صدور كالا و خدمات فني و مهندسي به اين كشور، خط اعتباري از طريق بانك توسعه صادرات براي صنعتگران ايراني منظور مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين تسهيلات به دولت بلاروس اختصاص مي يابد، افزود: ايران نمي تواند تسهيلاتي به بلاروس ارايه كند و اگر قرار باشد دولت جمهوري اسلامي ايران به دولت ديگري تسهيلات بدهد بايد از مجلس شوراي اسلامي مجوز دريافت كند.
حسيني ادامه داد: با توجه به اينكه حجم تجارت ايران و بلاروس در حال گسترش است و سرمايه گذاران ايراني در بلاروس فعال شدند، در نظر گرفتيم از طريق بانك توسعه صادرات براي توليدكنندگان و صادركنندگان ايراني تامين مالي صورت گيرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: اين تامين مالي به مقصد بلاروس و در پشتيباني و حمايت از فعاليت هاي اقتصادي ايران در بلاروس است.
به گفته ي وي، اگر صادركننده ايراني و يا يك شركت مهندسي ايراني كالايي را به اين كشور صادر و يا طرحي را در بلاروس اجرا كند، مي تواند از اين تامين مالي بهره مند شود.
حسيني تاكيد كرد كه اين خط اعتباري براي گسترش مناسبات اقتصادي بين فعالان اقتصادي و بر اساس قانون و مقررات بانكي كشور گشايش مي يابد.
اين در حالي است كه'نادژدا يرماكووا'رييس بانك مركزي بلاروس در نشست مجلس علياي پارلمان بلاروس از تصميم اين كشور براي اخذ وام 400 ميليون دلاري از ايران خبر داده و گفته بود در حال حاضر موضوع اخذ وام 400 ميليون دلاري از ايران در دست بررسي است.
وي افزود: طرف ايراني موافقت اصولي خود را با اعطاي اين وام به بلاروس اعلام كرده است.
به گفته ي رييس بانك مركزي بلاروس، اين وام به منظور افزايش ذخاير طلا و ارز خارجي اين كشور گرفته مي شود.