نخستين قرآن بازگشته از فضا در اصفهان رونمايي شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - نخستين قرآن بازگشته از فضا به مناسبت هفته جهاني فضا براي اولين بار در ايران عصر شنبه در اتاق بازرگاني اصفهان رونمايي شد.
نخستين قرآن بازگشته از فضا در اصفهان رونمايي شد
به گزارش ايرنا، در مراسم رونمايي از اين قرآن كريم، 'فيروز برزو' پدرترويج دانش فضايي ايران، 'ويكتور گارباتكو ' فضانورد روس و جمعي از مسئولان استان اصفهان حضور داشتند.
اين قرآن سال گذشته به همت پدر ترويج علم فضا در ايران و توسط ' الكساندر كالري' فضانورد نامدار روس به فضا فرستاده و بعد از شش ماه به زمين بازگردانده شد و در اختيار پدر ترويج دانش فضايي در ايران قرار گرفت.
اين قرآن كه چاپ جمهوري اسلامي ايران است براي اولين بار به فضا ارسال شده و بازگردانده شده است.
اين قرآن به ابتكار 'سيروس برزو' تحليلگر فضانوردي و پژوهشگر تاريخ كيهانوردي مقيم روسيه در پاسخ به اهانتي كه در آمريكا به قرآن مجيد صورت گرفت، به فضا ارسال شد.
برزو گفت: فرستادن قرآن مجيد به فضا، عكس‌العمل مناسب و پاسخ شايسته‌اي به حركت زشت وهن قرآن كريم در آمريكا بود.
وي اظهارداشت: پيشنهاد خود را با 'الكساندر كالري' مطرح كردم و اين قرآن كريم را به ايستگاه فضايي منتقل و پس از سفري 159 روزه در 16 مارس 2011به زمين بازگردانده شد.
همچنين در حاشيه اين مراسم چهارمين نمايشگاه انسان و فضا در اصفهان افتتاح شد.
اين نمايشگاه با هدف ترويج فناوري فضايي و دانش ستاره شناسي در اتاق بازرگاني اصفهان برپا شد.
در اين نمايشگاه مجموعه‌اي شامل تابلو‌هاي آموزشي، ماكت موشك و ناوهاي فضايي، غذاهاي فضانوردان، مدال و مداليون‌هاي فضايي و ده‌ها شيء جالب ديگر از جمله مجموعه مينياتورهاي استاد فرشچيان كه به فضا برده شده به نمايش در آمده است.
ويكتور گارباتگو فضانورد اتحاد جماهير شوروي سابق است كه در نخستين گروه كيهان نوردان شوروي به همراه گاگارين انتخاب شد.
وي نخستين سفر فضايي خود را در سال 1968 به همراه دو نفر ديگر در سايوز-7 انجام داد. سفر دوم او به همراه گلازكف در ساليوت-5 انجام شد و سومين پرواز مداري خود را به همراه كيهان نوردي از ويتنام در ساليوت-6 انجام داد.
هفته جهاني فضا وفضانوردي ( 4 تا 11 اكتبر ) مصادف با 12 تا 19 مهرماه است.