آب شرب اصفهان حق آبه کشاورزان است/ لزوم صرفه جویی در آب شرب

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب منطقه ای اصفهان با اشاره به خشکسالیهای اخیر در این استان گفت: با توجه به اینکه آب شرب شهر از حق آبه کشاورزان تامین می شود صرفه جویی در مصرف آب ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی بصیرپور عصر پنجشنبه در بازدید خبرنگاران از سد زاینده رود با اشاره کاهش بارندگی در سالهای اخیر افزود: زاینده رود در حال حاضر بخشی از آب شرب شهرهای منطقه مرکزی ایران را تامین می‌کند که از این جهت دارای اهمیت فوق العاده‌ای است.

وی ادامه داد: زاینده رود نقش موثری در صنعت، محیط زیست و گردشگری استان اصفهان بر عهده دارد و نمی‌توان از کنار مسائل به این مهمی ساده گذشت.

بصیرپور از جمله راه‌حل‌های برون رفت از مشکلاتی که اکنون گریبانگیر زاینده رود شده است را مدیریت یکپارچه زاینده رود عنوان و ادامه داد: قانون موجود نیازمند بازنگری است.

اختصاص آب در کشت بهاره به کشاورزان آب شرب اصفهان را مشکل ساز می‌ کرد

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب منطقه ای اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس برنامه یش بینی شده برای کشت بهاره کشاورزان در سال جاری نیز آب در نظر گرفته شده بود ادامه داد: تا زمانی که حجم سد زاینده رود نزدیک به 220میلیون متر مکعب آب باشد آب را می‌توان از دریچه‌های نیروگاه تخلیه نمود ولی در صورتیکه حجم آب از این حد پایین‌تر شود خروج آب از این دریچه‌ها اجرایی نمی‌شود و باید از دریچه‌های تحتانی آب خارج شود که اگر این گزینه در بهار عملیاتی می‌شود برای آب شرب باید از دریچه‌های تحتاتی خارج می‌شد.

وی اظهار داشت: در این صورت کیفیت آب شرب اصفهان در سطح پایینی بود.

بصیرپور در نهایت یادآور شد: در هر صورت کشاورزان از آب کشت بهاره خود گذشتند و امیدواریم آب کشت پاییزه آنها را تامین خواهیم کرد.

لزوم صرفه جویی در آب شرب

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم در مصرف آب شرب آنگونه که باید و شاید صرفه جویی نمی‌کنند ادامه داد: آنها فراموش کرده‌اند که آب شرب لوله کشی شده حق آبه کشاورزان است که باید در مصرف آن دقت لازم را داشته باشند.

بصیرپور همچنین با اشاره به تلفات آب شرب در داخل منازل تصریح کرد: باید این نکته را بپذیریم که هر قطره آب نیازمند حفاظت است.

وی ادامه داد: البته میزان تلفات آب در داخل شبکه آبرسانی نیز وجود دارد که اصلاح این مهم نیز نیازمند بودجه و تامین آن است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب منطقه ای اصفهان فشار خشکسالی را علاوه بر بخش کشاورزی در بخش صنعت نیز بالا دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از صنایع موضوع چرخه آب را برای جبران خشکسالی دنبال می‌کنند.

حوزه زاینده رود ۱۲ هزار و ۹۱۷ کیلومتر مساحت دارد که ۲۵ هزار و پنج کیلومتر آن در استان اصفهان و ما بقی آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار گفته یعنی۹۷ درصد مساحت و ۹۸ درصد جمعیت ساکن در این حوزه در استان اصفهان و فقط هفت درصد از مساحت و دو درصد از جمعیت آن در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است.

در هر صورت موضوع خشکسالی و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر تاثیر زیادی در حجم ذخیره آب در پشت سد زاینده رود نیز گذاشته است چنانچه وضعیت بسیار نگران کننده‌ای را می‌توان در حجم ذخیره آب در پشت سد زاینده رود مشاهده نمود.

در همین راستا انتظار می‌رود که مردم در کنار مصرف آب شرب، صنایع در مصرف آب مورد نیاز خود و کشاورزان نیز در صورت اختصاص آب جهت کشت حداکثر صرفه جویی را داشته باشند تا در نهایت شاهد تداوم جریان زاینده رود باشیم