همايش مرجع بيداري اسلامي در اصفهان گشايش يافت

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان-همايش 'مرجع بيداري اسلامي' به مناسبت بزرگداشت يكصدمين سالگرد رحلت آيت الله 'محمدتقي نجفي اصفهاني' روز پنجشنبه با بيانات تصويري رهبر معظم انقلاب در خانه مشروطيت اصفهان گشايش يافت.
همايش مرجع بيداري اسلامي در اصفهان گشايش يافت
به گزارش ايرنا،در ابتداي اين همايش بيانات تصويري حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با برگزار كنندگان اين همايش،پيام آيت الله صافي گلپايگاني و فيلم مستندي از زندگاني مرحوم آيت الله نجفي پخش شد.
در اين همايش مقالات علمي پيرامون شخصيت آيت الله 'آقانجفي'، تفكرات، آرا و انديشه هاي اين عالم رباني و دوران مشروطه از سوي تعدادي از اساتيد و انديشوران دانشگاهي و حوزوي ارايه مي شود.
آقانجفي اصفهاني از رجال تاريخي برجسته و تاثيرگذار در تحولات قرن گذشته ايران و اصفهان بوده و از زعماي موثر در نهضت بيداري اسلامي ايران بشمار مي‌آيد.
در اين همايش قرار است از دوازده عنوان از تاليفات اين عالم بزرگ رونمايي شود.
علاوه بر رونمايي از آثار ياد شده، مجموعه مقالات ارسال شده به همايش بزرگداشت يكصدمين سالگرد رحلت اين عالم رباني، در قالب كتابي با همين عنوان در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.
همايش مرجع بيداري در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و با سخنراني جمعي از اساتيد فرهيخته حوزه و دانشگاه برگزار مي‌شود.
اين همايش به همت بنياد فرهنگي تاريخي خانه مشروطيت اصفهان، شهرداري اصفهان، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، دانشگاه اصفهان، حوزه علميه اصفهان، پژوهشگاه علوم انساني ومطالعات فرهنگي و پژوهشكده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامي در حال برگزاري است.
آيت الله' شيخ محمدتقي اصفهاني'مشهور به 'آقانجفي' 17 ربيع الثاني سنه 1262 هجري قمري پا به عرصه گيتي نهاد.
آيت الله حاج شيخ محمدتقي با عناويني چون 'شيخ محمدتقي رازي' و يا 'صاحب هدايت المسترشدين' نيز شناخته ميشود.
'آقا نجفي'، سالهاي نخستين زندگي را در خانداني مشهور به علم، تقوا و مجاهدت سپري كرد و پس از طي مراحل اوليه تحصيل، رهسپار عتبات عاليات شد و همچنين با هزينه و ياري پدر آقانجفي براي ادامه تحصيل، راهي نجف اشرف شد.
زندگاني اين عالم وارسته در نجف به كسب علوم حوزوي، شهودي و عرفان گذشت.
يكي از مهم‌ترين اصول نظري و عملي آقانجفي در فعاليت‌هاي سياسي ـ اجتماعي، استعمار‌ستيزي وي بود.
قبل از مشروطه به حمايت از مردمان در برابر ظلم ظل السلطان اقدام مي كرد و در ايام مشروطه نيز برايش فرقي نمي كرد كه ظالم چه كسي باشد، هر كسي بود با او همراهي نمي كرد.
يكي از مهمترين ابعاد مبارزات آقانجفي عليه استعمار، مبارزه با بعد اقتصادي نفوذ فرنگيان در ايران بود كه جنبش تنباكو از نقاط عطف تاريخي مبارزات آقانجفي بود.
از مهمترين اساتيد آقانجفي مي توان به ميرزا محمدحسن حسيني شيرازي،شيخ مهدي آل كاشف الغطا شيخ راضي نجفي و آقا سيدعلي شوشتري اشاره كرد.
آثار علمي و تاليفات وي افزون بر 90 مورد است كه اثر آداب الصلوة، آداب العارفين، اجتهاد و تقليد، اخلاق المؤمنين،اسرار الآيات، اسرار الاحكام في الحلال و الحرام، اسرار الزياره و برهان الانابه، اسرار الشريعه، اشارات مكنونه در كشف دقايق توحيد و شرح مرتبة نبوت و ولايت و اصول الدين مهمترين آثار وي است.
آقانجفي اصفهاني، بعد از عمري مجاهدت و تلاش براي اسلام و مسلمين، در عصر روز يازدهم شعبان 1332 در سن هفتاد سالگي، چشم از جهان فروبست و به عالم باقي شتافت.
پيكر مطهر اين عالم رباني در كنار امامزاده احمد نزديك منزل آقانجفي و مسجد امام كه خود معين كرده بود، به خاك سپرده شد.