استفاده دولت هاي غربي از اطلاعات شركت هاي فناوري

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

كارشناسان آي تي اعلام كردند، همزمان با اينكه اثبات شده اطلاعاتي كه شركتهايي نظير گوگل، فيس‌بوك و تويتر جمع ٱوري مي‌كنند براي آژانس‌هاي اعمال قانون كشورها جذاب و وسوسه‌برانگيز هستند، اين شركتها به طور فزاينده همچنان از سوي اين آژانس‌هاي اعمال قانون كشورها براي فعاليتهاي شناسايي و جاسوسي مورد استفاده قرار مي گيرند.

به گزارش الف به نقل از رویترز، کارشناسان اعلام کردند که اگرچه این شرکتها تلاش می کنند اطلاعات شخصی کاربران خود را حفظ کنند اما فعالیت این گونه شرکت‌ها به گونه‌ای است که می‌توان از اطلاعات آنها بدون مشکل استفاده کرد. حتی زمانیکه دولتها از این شرکتها می خواهند که اطلاعاتی را در مورد کاربران در اختیار آنها قرار دهند، این شرکتها گزینه‌ای جز تبعیت از این درخواست دولتها ندارند.

پیش از این گفته می شد که شرکت بلک بری اطلاعاتی برخی از کاربران را که از سرویس پیام رسان بلک بری طی اعتراض‌های مردمی اخیر در انگلیس استفاده می کردند، ممکن است در اختیار پلیس لندن گذاشته باشد.

بخش اعظم اطلاعات شخصی که شرکتهایی نظیر گوگل به واسطه ماهیت فعالیت این شرکت در اختیار دارند، برای نیروهای پلیس و دولتها بسیار ارزشمند است.

"وینت سرف" یکی از مدیران ارشد گوگل گفت:  زمانیکه احتمال در اختیار داشتن اطلاعاتی که سابقا در اختیار داشتن آسان نبود وجود دارد، این موضوع قابل درک است که نهادها و ماموران اعمال قانون کشورها به در اختیار داشتن این اطلاعات تمایل بیشتری داشته باشند.

"کریستوفر سوگویان" یک فعال و محقق فعالیتهای آن لاین نیز تصریح کرد: درخواستها از سوی دولتها برای شرکت‌های اینترنتی به منظور انتقال اطلاعات شخصی کاربران به امری عادی تبدیل شده است.

برای نمونه در آمریکا هر شرکت امور اینترنتی و ارتباطی تیمی در اختیار دارد که هیچ فعالیتی ندارد به جز پاسخ دادن به درخواست‌ها برای انتقال اطلاعات شخصی کاربران آن شرکت‌ها.این فعال اینترنتی طی برآوردی اعلام کرد که شرکتهای اینترنتی و ارتباطی در آمریکا ممکن است هر ساله در از سوی نهادهای اعمال قانون با حدود 300 هزار درخواست مواجه شوند.

در حالی که دادگاههای آمریکا ملزم به انتشار گزارشها در مورد استراق سمع خطوط تلفن‌ها هستند، هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده نهادهای اعمال قانون از اطلاعات شخصی کاربران اینترنتی به صورت عمومی منتشر نمی شود.

شرکت گوگل به طور داوطلبانه هر شش ماه یکبار گزارشی شفاف را در مورد شمار درخواستهایی که از دولتها برای در انتقال اطلاعات کاربران دریافت می کند، منتشر می کند. اما این شرکت اعلام نمی‌کند که اطلاعات چه تعداد از کاربرانش را در اختیار دولتها قرار داده و یا می دهد.

"کاتاریژن سژمیلز" یک فعال اینترنت در لهستان نیز خاطر نشان کرد: برخی دولتها برای جمع آوری اطلاعات بیشتر به شرکتهای اینترنتی نیاز دارند. آژانس‌های دولتی در سراسر جهان به شرکتهای اینترنتی فشار می آورند تا حتی اطلاعات بیشتر از نیاز این شرکتها جمع آوری کنند.

هزینه و دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران اینترنتی نیز به پایین ترین حد خود رسیده و بسيار آسان شده است. برای نمونه یک افسر پلیس در کنار میز کارش می تواند از طریق خطوط ارتباطی در فضای وب که توسط شرکتهای موبایل و اینترنتی فراهم شده است، فعالیت‌های 20 تا 50 نفر را رهگیری کند.