در ونک سمیرم چه بر سر دو توله خرس آمد؟

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: کشتار بی رحمانه دو توله خرس و مادرشان در ونک سمیرم بار دیگر زنگ خطر نابودی طبیعت ایران را به صدا در آورد.

به گزارش ایمنا از سمیرم، تصاویر کشتار تاسف برانگیز دو توله خرس و مادرشان، این بلوتوثی است که این روزها دست به دست می‌چرخد و چه غم‌انگیز است که برخی بی هیچ تاسفی این تصاویر را می‌بینند.
آنچه در این ویدئوی کوتاه نابود می‌شود طبیعت ایران است، طبیعت ما هر روز تاراج می‌رود، یک روز با اره برقی به جان درختان می‌افتند و روزی دیگر خرسی را بی رحمانه می‌کشند.
اما داستان این خرس بخت برگشته چیست؟
بهار ۹۰
خرس مادر با گلوله شکارچیان متخلف کشته می‌شود و شکم دو بچه خرس بی دفاع توسط شکارچیان بی رحم دریده می‌شود تا جایی که ضجه‌های دردناک این بچه خرس‌های سه ماهه راه به جایی نمی‌برد و لاجرم تسلیم مرگی زود هنگام می‌شوند.
شکارچیان در نهایت قساوت قلب از عمل زشتی که انجام می‌دهند تصویر برداری می‌کنند و به توصیف آنچه کرده‌اند، می‌نشینند.
تابستان ۹۰
تصاویر شکنجه و کشتار خرس مادر و دو بچه خرس بر روی تلفن‌های همراه
” شکارچیان در نهایت قساوت قلب از عمل زشتی که انجام می‌دهند تصویر برداری می‌کنند و به توصیف آنچه کرده‌اند، می‌نشینند “
دست به دست منتشر و پخش می‌شود در حالی که تمام مشاهده کنندگان پس از دیدن تصاویر تنها با ابراز تاسف برای لحظاتی کوتاه؛ تلفن را خاموش کرده و داستان پایان می‌یابد.
در این تصاویر متخلفین پس از کشتن خرس مادر بر روی صخره‌های منطقه در نهایت بی رحمی شکم دو بچه خرس را زنده زنده می‌شکافند تا بر اساس باورهای غلط و انگیزه‌های خرافی از آنها استفاده کنند.
این در حالی است که بچه خرس‌ها هنوز جان دارند و با ضجه‌های دردناک و با روده‌های بیرون زده و جسمی خون آلود تلاش می‌کنند خود را بر جسد مادر برسانند شاید در سایه حمایت مادر زنده بمانند.
اما شکارچی بی رحم مانع رسیدن او به مادر شده و بچه خرس ناتوان را از روی صخره‌ها پرتاب می‌کند که منجر به تلف شدن آنها می‌شود، بدون آن که بداند چه می‌کند.
۱۵ شهریور ماه
تصاویر کشتار و شکنجه خرس مادر و بچه‌هایش احساسات پزشکی را بر می‌انگیزد تا برای دفاع از این حیوانات وبرای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی اقدام کند تا جایی که عاملین این اقدام را این گونه توصیف می‌کند: افرادی که دست به این اقدام زده‌اند به واقع بویی از انسانیت نبرده‌اند.
رسانه‌ای شدن موضوع موجب پیگیری سریع ودستگیری خاطیان می‌شود
انتشار گسترده تصاویر این اقدام در بین مردم باعث جریحه دار شدن افکار عمومی شد و موجی از نگرانی و تاثر را به دنبال داشت و قلب دوستداران و حامیان محیط زیست را بدرد اورد.
مردم شهرهای سیرم و ونک با مراجعه به دادگستری سمیرم خواستار
” رسانه‌ای شدن موضوع موجب پیگیری سریع ودستگیری خاطیان می‌شود “
برخورد قاطع با این شکارچیان بی رحم شدند.
معاون قضایی دادگستری کل استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: با شکایت برخی از مردم شهرهای سمیرم و ونک و بویژه دادستان این شهرستان موضوع در دادگستری شهرستان سمیرم مورد بررسی قرار گرفت.
انتشار خبر موجب سو استفاده برخی از رسانه‌های بیگانه شده است سید محسن بنیمی با تاکید بر این که انتشار این خبر در جامعه موجب نگرانی و تشویش اذهان عموم مردم و سو استفاده برخی از رسانه‌های بیگانه شده است، بیان داشت: دستگاه قضایی شهرستان سمیرم این پرونده را با جدیت پیگیری خواهد کرد.
بنیمی خاطر نشان کرد: با توجه به اعترافات متهم دستگیر شده، در حال تعقیب و شناسایی مخفی گاه متهم دوم این پرونده هستیم  که با دستگیری وی نخستین جلسه دادگاه این پرونده برگزار میشود.
دادستان دادگستری سمیرم گفت: شناسایی اولیه و دستگیری این شکارچیان با همکاری مردم، اداره اطلاعات، نیروی انتظامی و محیط بانان محیط زیست انجام و متهمان به دادگستری تحویل داده شدند.
ایرج ربیعی به عنوان مدعی العموم ضمن اعلام خبر دستگیری متهم اصلی کشتار و شکنجه سه قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه شمس آباد ونک، سمیرم گفت: این گونه جرایم که منجر به جریحه
” انتشار خبر موجب سو استفاده برخی از رسانه‌های بیگانه شده است “
دار شدن افکار عمومی می‌شود را پیگیری و رسیدگی خواهد کرد.
وی افزود: تا حصول نتیجه نهایی و صدور و اجرای احکام افراد خاطی؛ پیگیر این موضوع هستیم.
یکی از شکارچیان متخلف که سابقه شکار غیر قانونی دارد و هر بار از بند قانون گریخته است این بار در کمتر از ۲۴ ساعت همراه با یکی از بستگانش بدلیل نگهداری دو اسلحه غیر مجاز دستگیر می‌شود.
دادستان دادگستری سمیرم در این باره گفت: متهم اصلی پرونده در زندان شهرستان شهرضا زندانی است و شخصی که با قرار وثیقه ازاد شده یکی از بستگان متهم است که بدلیل نگهداری دو قبضه اسلحه کمری و شکاری، بازداشت شده بود که با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
منطقه شمس آباد با طبیعتی بکر و دیدنی با کوه‌های سر به فلک کشیده و چشمه سارهای زیبا همچون چشمه ناز با تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در زیست کره زاگرس مرکزی قرار دارد.
در این منطقه انواع جانوران از قبیل خرس، گرگ، روباه، سنجاب و. . انواع پرندگان مانند کبک و تیهو و. . انواع خزند گان و . . یافت می‌شود.
مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: با توجه به اهمیت منطقه شمس آباد ونک سمیرم، این منطقه به عنوان محدوده شکار ممنوع به شورای عالی محیط زیست کشور
” یکی از شکارچیان متخلف که سابقه شکار غیر قانونی دارد و هر بار از بند قانون گریخته است این بار در کمتر از ۲۴ ساعت همراه با یکی از بستگانش بدلیل نگهداری دو اسلحه غیر مجاز دستگیر می‌شود “
پیشنهاد شده است.
منطقه شمس آباد ونک سمیرم به عنوان محدوده شکار ممنوع به شورای عالی محیط زیست کشور پیشنهاد شده است.
احمد رضا لاهیجان زاده اظهار امید واری کرد: این شورا هر چه زودتر با این پیشنهاد موافقت کند تا شاهد اتفاقاتی از این دست در طبیعت بی نظیر شمس آباد ونک نباشیم .
اما چه عواملی به این افراد کمک می کند تا تفنگ به دست در طبیعت به شکار غیر قانونی بپردازند.
محمد صالح نقره کار، حقوقدان و فعال محیط زیست در گفتگو با ایمنا گفت: در ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی آمده است، هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار و صید حیوانات و جانوران وحشی محافظت شده کند به حبس از سه ماه تا یک سال و پرداخت جزای نقدی از ۱۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محکوم خواهد شد.
وی با استناد به مصوبه شهریورماه ۷۸ قانون شکار و صید در ایران اظهار داشت: هر گونه تعرض به گونه حمایت و حفاظت شده خرس قهوه‌ای از نظر مطالبه ضرر و زیان را، معادل دو میلیون و چهارصد هزار تومان عنوان کرد.
جریمه‌ها بازدارنده نیست
متاسفانه جریمه‌های مربوط به کشتار حیوانات نادر در کشور بسیار پایین بوده و برای شکنجه، آزار و اذیت حیوانات قانون خاصی وجود نداشته و این جریمه‌ها بازدارنده نیست.
با این جریمه‌ها به طور قطع روند کشتارحیوانات به پایان نمی‌رسد.
تصاویر کشتار و شکنجه بیرحمانه خرس مادر و بچه‌های بی دفاعش بی شک برای هر کسی که این تصاویر را دیده است و یا داستان تلخ آن راخوانده و یا شنیده باشد، بسیار تاسف بار و حزن آور است و یقینا در اذهان باقی خواهد ماند.
تصاویر وحشتناک را همه دیدند و ضجه‌های دردناک بچه خرس‌ها را همه شنیدند
اما امروز
آیا کسی صدای شکستن و خرد شدن وسوختن سروهای کوهی را شنیده است ؟
آیا کسی صدای ضجه لاک پشت‌ها که در حسرت
” منطقه شمس آباد ونک سمیرم به عنوان محدوده شکار ممنوع به شورای عالی محیط زیست کشور پیشنهاد شده است “
خنکای آب، کنار لوله‌های انتقال آب می‌میرند را می‌شنود؟
آیا کسی فریاد گونه‌های گیاهی کنار نقش به جای مانده از چشمه و جویبار را نمی‌شنود؟
آیا کسی مرگ تدریجی و گاهی گروهی پرندگان بومی و غیر بومی منطقه را نمی بیند ؟
آیا کسی از خود می پرسد چرا دیگر پرندگان در کوه و دشت های شهرمان لانه نمی کنند ؟
آیا مرگ هزاران خزنده را کسی مشاهده نکرده است ؟
آیا نمی بینیم چگونه محیط زیست و منابع بکر طبیعی با دستهای خودمان با ایجاد و اجرای کمپ ها – طرح های آبرسانی وجاده سازی و. . . از بین می روند .؟
آیا و هزاران آیای دیگر . . . .
بچه خرس‌ها ضجه زدند و صدایشان به گوش همه رسید، اما تمام این ضجه‌ها تنها برای رهایی از دست شکارچیان بی رحم نبود.
شاید فریادشان تلنگری بود بر احساسات فراموش شده ما، تا چشمهایمان را باز کند و فریاد ظلمی که بر حیوانات زبان بسته می‌شود را، به گوش ما برساند.
بچه خرس‌ها اولین وآخرین قربانیان حیات وحش و محیط زیست نبوده و نیستند؛ اما فریاد بلندی بودند برای بیداری آنهایی که خود را دوستدار وحامی محیط زیست می‌دانند .
و باری دیگر با فرو کش کردن خشم مردم به دلیل نبود قانون های بازدارنده شاهد نابودی بخش دیگری از طبیعت به دست انسانی خواهیم بود که تنها برای لذت فردی دست به چنین اقداماتی می زند.
خبرنگاران این مجموعه خبری بار دیگر نبود قانونی بازدارنده را به مسئولان گوش زد می کنند تا با برخورد شدید با خاطیان این پرونده زمینه لازم برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی در کشور از بین برود.